webForumDet fria alternativet

Nätverket stängs av (Vista)

Windowsur Windows

59 svar · 5 124 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Sitter här med en helt ny installation av Vista och har ett problem som jag inte riktigt kan lösa. Det verkar nämligen som nätverket stängs ner efter en viss tids inaktivtet.

Jag hade inga sådana problem med XP utan de uppstog i samband med vista-installationen. Finns det någon inställning som kan åstadkomma den här typen av fel?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

WLAN? eller snöre?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

är det wlan så se till att "reconnect automatically" är förbockat.

Snöre!
Det verkar vara energiinställningarna som är satta lite väl snålt mot vad jag är van vid. Datorn låg i hibernate nu när jag kom hem igen. Men borde inte nätverket kunna hoppa igång igen när datorn vaknar? För det gör det inte nu, omstart är det som gäller.

Ändrade energiinställningarna nu iaf, får se om det hjälper.

Japp, problemet är borta.

Nej det var det inte.
Nu satt jag och jobbade i ett annat program, växlade över till webbläsaren, skrev in eniro.se i adressfältet och kom till google (provade flera gånger)! Startade om webbläsaren och den fungerade normalt i ett par minuter. Sen kunde jag helt plötsligt inte surfa längre (i någon webbläsare), men jag kunde pinga domäner (som inte låg i någon cache någonstans). Dvs dns-uppslagningen fungerade. Jag var ansluten via ssh till en server, den anslutningen fungerade fortfarande. Jag kunde dock inte ansluta till datorn som står 2 meter härifrån. Efter omstart av systemet är alla problem borta. Vad är det som orsakar det här egentligen?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag tror att jag har kommit på det ;-)
Nätverksanslutning är ibockad både för IP4 och IP6 Bocka bort sexan så verkar det fungera!

Har du möjligtvis mer än en anslutning, där de ligger på olika subnät/nätverk?

Lasp skrev:

Jag tror att jag har kommit på det ;-)
Nätverksanslutning är ibockad både för IP4 och IP6 Bocka bort sexan så verkar det fungera!

Ok, provar att bocka av IP6 så får vi se om det hjälper.

legis skrev:

Har du möjligtvis mer än en anslutning, där de ligger på olika subnät/nätverk?

Mja, jag har två nätverkskort. Det ena går ut mot Internet och det andra går till en wlan-ap. Internetanslutningen är utdelad över wlanet.

Testa stänga av det ena. Om det nu är så att du faktiskt inte tappar själva anslutningen, utan att det istället är den vertikala routingen som går fel. Detta kan man styra med "metric" för att prioritera var trafik ska gå.

Hmm, det är lite omständigt. Det är ett par andra datorer som surfar genom denna datorn. Eftersom felet bara uppträder ibland (det har fungerat fint sen igår) så kan det ta ett tag innan jag upptäcker om felet är kvar fortfarande. Tror inte de andra blir glada av det.

Jag har provat att inaktivera IP6 nu iaf. Får se om det hjälper.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

installerade vista på en disk nu och hittade det här... kansek kan vara något för dig :)

link_down_power_saving.jpg

Jag har helt andra val i min sådan lista. Det enda vi har gemensamt är "Network Adress". Tittade in på "Power managment"-fliken och inaktiverade strömsparläget. Kanske hjälper det också..

Jag har inte haft några problem sen jag inaktiverade IP6 iof, men det kanske bara är av slumpen.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Hadde samma problem ... inaktiverade ipv6 nu funkar det perfekt

Enda problemet nu är att få igång Theatre mode på Tv-out på mitt Ati kort

(Vidio Överlagring)

Något är helt klart skumt. Efter runt 8 timmars inaktivitet så har webaccessen dött. Jag är alltså fortfarande ansluten till msn/ssh-anslutning men jag kan inte surfa (provat två olika webbläsare). Jag kan pinga adresser, men inte surfa till dem.

Det enda jag kan komma att tänka på att det skulle kunna vara är något med brandväggen (windows egna). Den spärrar mina utgående http-anrop av någon anledning. Det enda som hjälper är omstart.

Jag tänkte prova om det gick att surfa från någon av datorerna som anslutet till internet genom den aktuella burken, men det glömmde jag tyvärr bort. Får kolla nästa gång.

PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg

Har du NOD32 installerat?

Nej. Inget antivirusprogram installerat.

PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg

Jag har nämligen upplevt samma problem som du har, funderade på om det var NOD32 som va problemet men det är nog inte det...

Har kommit fram till att det nog kan vara den billiga d-linkroutern som är felkällan. Felet uppstod nu igen nämligen och en omstart av routern löste problemet.

Nej, det verkar inte vara det heller. Jag surfar som sagt på ett par andra datorer genom den aktuella datorn. I skrivande stund kan jag surfa på "de andra datorerna", men inte på den som delar ut anslutningen. Vad är det som är fel? Jag börjar bli duktigt trött på skiten.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)