Quid skrev:
Om du tar start, kör, cmd [enter], tracert https://www.sunet.se [enter]
Vad händer då?
Det går inte att matcha måldatorns namn [url]www.sunet.se[/url]
:(
57 svar · 6 631 visningar · startad av MickeA.com · sida 2 av 3
Hej, När jag kom hem från en kort semester igår upptäckte jag att internet inte fungerade på min dator, med Windows Vista 32 med SP1 installerat. Tänkte inte mer på det just då, men började felsöka lite idag när jag kom hem från jobbet. Mitt nätverk ser ut såhär: - Netgear FVG318 v1 - Dator med Win Vista 32-bit - Dator med Debian (som jag skriver från nu) Routern är inte trasig, efters
Läs frågan i sin helhet →Quid skrev:
Om du tar start, kör, cmd [enter], tracert https://www.sunet.se [enter]
Vad händer då?
Det går inte att matcha måldatorns namn [url]www.sunet.se[/url]
:(
Vad får du för gateway och dns?
..
Quid skrev:
Vad får du för gateway och dns?
IPv4-adress.........: 192.168.1.10
Nätmask.............: 255.255.255.0
Standard-gateway....: 192.168.1.1
DHCP-server.........: 192.168.1.1
DNS-servrar.........: 192.168.1.1
NetBIOS över TCP/IP.: Aktiverat
dnsen är fel, har du satt den själv?
Quid skrev:
Har du satt dnsen själv? För den är fel...
Nej, tar emot allt från routern.
Vad är det för fel på den?
Routern har ju ingen dns-server i sig, utan den ska föra vidare den som den själv får via DHCP ifrån internetleverantören.
Testa att sätta fast dns.
Quid skrev:
Routern har ju ingen dns-server i sig, utan den ska föra vidare den som den själv får via DHCP ifrån internetleverantören.
Testa att sätta fast dns.
Just det, nu fungerar det direkt när jag anger DNS'erna manuellt.
Men hur kan det komma sig att Ubuntu tar emot rätt DNS, när Windows inte gör det?
Och hur löser jag det här? Har ingen lust att behöva ställa in DNSerna manuellt varje gång jag har datorn hemma / på jobbet.
Vanligtvis så anger man sin gateway som dns-server i lokala nätverk eftersom routern sköter alla dns-uppslag mot Internet.
Quid skrev:
Prova med:
ipconfig /flushdns
ipconfig /release
ipconfig /renew
Lyckades ladda om sidan som redan var i webbläsaren en gång, men nu fungerar inte internet igen.
Det konstiga är att datorn som jag skriver ifrån nu, min stationära, har DNS 192.168.1.1 och där funkar allt som det ska.
Quid skrev:
Det verkar ju helt CP :)
Har du någon mjukvarubrandvägg?
Hehe, jo, jag vet.
Nej, har ingen brandvägg.
Just nu är jag sjukt nära att byta OS... :)
Får du svar om du pingar 192.36.125.18 ?
Troxy skrev:
Får du svar om du pingar 192.36.125.18 ?
Den svarar som det ska, vad är det för adress?
Det är ping.sunet.se, dvs. någon Sunet-server som är duktig på att spela pingpong. :)
Då har du alltså ett rent dns-fel eftersom du kommer åt wan. :(
Troxy skrev:
Då har du alltså ett rent dns-fel eftersom du kommer åt wan. :(
Okej, beror det på:
- datorn?
- routern?
- bredbandsbolaget?
Jag har fast IP adress, om det gör någon skillnad.
Och hur kan det komma sig att Debian / Ubuntu funkar kanon, men inte Vista?
MickeA.com skrev:
Jag har fast IP adress, om det gör någon skillnad.
I vilket nät? LAN eller WAN?
Vad är det för router? Det kan ju vara så att routern inte har hittat någon vettig DNS-server. Logga in och kolla!
Jag kan inte så mycket Linux, men Ubuntu/Debian kanske är "smart" och "faller tillbaka" på andra kända DNS-servrar om den inte lyckas hitta någon som fungerar.
(Dock låter detta långsökt eftersom du har problem i fler nätverk)
Troxy skrev:
I vilket nät? LAN eller WAN?
Jag har fast Ip adress i WAN. (Bredbandsbolaget)
I LAN kör jag med DCHP som tilldelar mina datorer adresser från 192.168.1.2 till 192.168.1.254.
Troxy skrev:
Vad är det för router? Det kan ju vara så att routern inte har hittat någon vettig DNS-server.
Har en Netgear FVG318 VPN Router. Eftersom jag har fast WAN så har jag ställt in de uppgifter jag fått av BBB.
Troxy skrev:
(Dock låter detta långsökt eftersom du har problem i fler nätverk)
Nej, det är bara hemma det är problem, men det har varit problem med både min Desktop och Laptop.
Det sjuka är att på jobbet har vi en exakt likadan router och här funkar allt kanonbra. Enda skillnaden är att här kör vi Comhem med dynamisk ipadress.
Jag har länge kört dynamisk adress hemma med, men bytte till fast ip för 1½ månad sen. Under alla år jag kört med dyn. hemma har det här aldrig hänt.
Nu har jag haft en konversation med Netgears support i en dryg vecka.
Fortfarande ingen lösning på problemet dock.
Dom har gett mig flera olika tips, men inget har fungerat.
Kan felet ligga hos BBB?
Jag har varit kund hos dom i 6år och har fram tills nu haft dynamiskt ipadress. När jag beställde fast ip för en dryg månad sen så började det strula.
Vem ska man ringa och skälla på tror ni?