liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg Håller med. Jag kan inte för allt smör i småland förstå varför Google inte släpper market för resten av världen.
Jag har rootat min magic och kört market enable så nu tror min telefon att jag är en amerikan. Funkar finfint att köpa appar. Men sådär borde det inte behöva vara. Apple-fanboys jailbreakar sin iphone för att kunna bestämma mer över sin telefon och kanske installera en och annan app som inte finns på market. Androidfolket gör lite grann tvärt om och rootar sina telefoner för att kunna köpa appar från market.
Hmm, kanske http://slideme.org/ kan vara någon tillfällig lösning?
Google har svarat massa olika om varför dom inte släpper det, ofta är det avtalsproblem som gör det, vem ska få betalt och liknande... lite lagom drygt, snacka om att bromsa utvecklingen.
Vill man inte roota men ändå få tillgång till hela market så kan man köpa ett utländskt sim-kort och stoppa in i telefonen! Funkar på alla telefoner, assmidigt, går dessutom att köpa i sverige nu då https://www.droidstuff.se har tagit in ett gäng! I väntan på att google släpper betalapps... suck.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Vi har två Androidtelefoner, en Nexus One och frugan har en Samsung Spica tror jag.
Nu har vi tvillingkort (en räkning) och vill gärna veta vad som kostar med användandet.
Just nu ligger den framtida kostnaden på > 28000:-
Telia vägrar att ge mig information om vilka dagar tider och länder som har orsakat kostnaden.
Jag var informerad om att det var en spärr på ca 6000:- Men den gäller ju inte i utlandet ;-( . Vad gör man åt det?
Vad gör ni för att ha koll på Datatrafiken undrar Lasp
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag använder inte datatrafiken utomlands eftersom det är så dyrt. Håller mig till WLAN i stället. Hemma i Sverige betalar jag bara 89 kronor i månaden för datatrafiken och får då använda 1 GB/månad i full hastighet. Datatrafik utöver det går bara i 384 kbit/s (GPRS), men det kostar aldrig mer än 89 kronor.
Jag har Tele2 som operatör.
Lasp skrev:
Vi har två Androidtelefoner, en Nexus One och frugan har en Samsung Spica tror jag.
Nu har vi tvillingkort (en räkning) och vill gärna veta vad som kostar med användandet.
Just nu ligger den framtida kostnaden på > 28000:-
Telia vägrar att ge mig information om vilka dagar tider och länder som har orsakat kostnaden.
Jag var informerad om att det var en spärr på ca 6000:- Men den gäller ju inte i utlandet ;-( . Vad gör man åt det?
Vad gör ni för att ha koll på Datatrafiken undrar Lasp
På min Nexus stänger jag av all datatrafik och sync när jag reser utomlands. Det gör jag med APNdroid. Men det behövs egentligen inte någon speciell app för det. Att lägga till egna fejkade apn går lika bra. Det bara underlättar med en app. NetCounter verkar ju inte vara alltför pålitlig, men jag tycker den har funkat för mig.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg WLAN är naturligt rätt, problemet är att Hotellets Internet inte fungerade bra så att telefonerna kopplade över till Datatrafik.
Innan vi kom till Turkiet kopplade jag bort alla automatisk epost och liknande.
Men eftersom Telia vägrar att ge mig information om vad som har kostat vad, kopplade jag totalt ner telefonerna nu när vi var i Tyskland och Frankrike.
Snart blir det Norge och jag vet fortfarande inte vad som drar trafik.
Som jag känner det nu är alltså Android farligt för pengapungen, speciellt när man har Telia (Jobbmobil rörlig) som lovar begränsningar men inte håller det! ;-(
Lasp skrev:
WLAN är naturligt rätt, problemet är att Hotellets Internet inte fungerade bra så att telefonerna kopplade över till Datatrafik.
Innan vi kom till Turkiet kopplade jag bort alla automatisk epost och liknande.
Men eftersom Telia vägrar att ge mig information om vad som har kostat vad, kopplade jag totalt ner telefonerna nu när vi var i Tyskland och Frankrike.
Snart blir det Norge och jag vet fortfarande inte vad som drar trafik.
Som jag känner det nu är alltså Android farligt för pengapungen, speciellt när man har Telia (Jobbmobil rörlig) som lovar begränsningar men inte håller det! ;-(
Som sagt, ställer man in en fejkad apn och byter till den vid utresa så finns inte risken att bli feldebiterad.
Stänger man av data roaming så tordes man vara säker.
stoffe-2k skrev:
Stänger man av data roaming så tordes man vara säker.
Lika lätt att göra som jag skrev ovan
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg
Lasp skrev:
Fakturaspecifikation?
I övrigt kan jag bara ge samam råd som alla andra har gett dig. Stäng helt enkelt av dataroaming så skall du klara dig.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Och jag kan bekräfta att datatrafikspecifikationer inte lämnas ut. Dessutom är det ju alltid några dagars släp i debiteringen när man är utomlands, det är därför så många kostnadsspärrar inte slår ut i tid när man exempelvis har surfat utomlands.
SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg
Dryden skrev:
Och jag kan bekräfta att datatrafikspecifikationer inte lämnas ut.
Då är nog TeliaSonera det enda telekombolag som inte lämnar ut dessa.
Personligen så hade jag nog bestridit denna faktura då de inte kan påvisa en exakt specifikation gällande kostnaderna. Kanske t.o.m. ta hjälp av Konsumentombudet i kommunen.
Jag har lång erfarenhet av hur debitering gällande roamingtjänster fungerar (i mitt förra arbete) och fick där in väldigt många bestridan på fakturor gällande utlandstrafik. Det slutade med att företaget jag jobbade åt alltid skickar ut specifikationer gällande utlandstrafik.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Jag håller med. Lite OT nu, men kontantkortsspecifikationer är inte (eller var inte, när jag jobbade där fram till för ett år sedan) något som lämnas ut till kund. Däremot går det ju bra att få det till abonnemang.
Som sagt OT, ny tråd får det bli i så fall.
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg När jag var i Tunisien i somras (100:- / MB tror jag) fattade min 1.5 Vanilla Magic att jag var utomlands och telefonen frågade om jag verkligen ville surfa pga Roaming. Jag sa nej och det verkar ha fungerat bra, men för säkerhets skull hade jag flygplansläge största delen av tiden och använde telefonen som ringklocka och sudokumaskin :D Har inte ni fått den frågan?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jag har inte fått faktura ännu, den kommer i slutet av juni, bara ser på kontot att det snart är uppe i trettiotusen!
Nåja 28000:- är inte att leka med det heller. Men jag vill veta nu vad som har gått galet, om en månad kommer jag inte ihåg datum och händelser
Jag har inte fått frågan, om jag vill koppla upp mig på någon telefon, och datatrafik samt sync har varit avställda.
Jag har skrivit till kundtjänst på Telia fyra (4) gånger, med preciserade frågor, fått svar att jag skall ringa 90400, men där kan ingen svara. Har även varit inne på ett kontor personligen.
I senaste SMS ét skrev de att kundtjänst skulle ta kontakt, men inte ett ljud på en vecka ;-)
Lasp skrev:
Jag har inte fått faktura ännu, den kommer i slutet av juni, bara ser på kontot att det snart är uppe i trettiotusen!
Nåja 28000:- är inte att leka med det heller. Men jag vill veta nu vad som har gått galet, om en månad kommer jag inte ihåg datum och händelser
Jag har inte fått frågan, om jag vill koppla upp mig på någon telefon, och datatrafik samt sync har varit avställda.
Jag har skrivit till kundtjänst på Telia fyra (4) gånger, med preciserade frågor, fått svar att jag skall ringa 90400, men där kan ingen svara. Har även varit inne på ett kontor personligen.
I senaste SMS ét skrev de att kundtjänst skulle ta kontakt, men inte ett ljud på en vecka ;-)
Du har troligen haft någon app som tuggat i bakgrunden. (tips till andra: Det hade du sluppit om du bytt apn)
Choronzon skrev:
Lika lätt att göra som jag skrev ovan
tycker det är betydligt lättare att kryssa ur en rutan än att gå in och hacka bland inställningarna..
stoffe-2k skrev:
tycker det är betydligt lättare att kryssa ur en rutan än att gå in och hacka bland inställningarna..
Ett klick på en ikon är ändå lättare ;). APNDroid
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Choronzon skrev:
Ett klick på en ikon är ändå lättare ;). APNDroid
Inte om man måste göra det varje gång man passerar Sveriges gräns. Har man avaktiverat datatjänster vid roaming på inställningarna en gång så är allt klart sen.
Dessutom upptäckte jag ytterligare en fördel med att ha telefonen rätt inställd häromdagen. Fastän jag var i Sverige så växlade telefonen över till Danmark (som i och för sig inte var så långt bort) men i och med att jag hade datatjänster vid roaming avaktiverat så blev det ju aldrig någon datatrafik (för 30 kronor/MB).
Jag hade inte en tanke på att telefonen skulle byta till dansk operatör, så hade jag haft APNDroid som enda skydd hade det varit kört.
tydal skrev:
Inte om man måste göra det varje gång man passerar Sveriges gräns. Har man avaktiverat datatjänster vid roaming på inställningarna en gång så är allt klart sen.
Dessutom upptäckte jag ytterligare en fördel med att ha telefonen rätt inställd häromdagen. Fastän jag var i Sverige så växlade telefonen över till Danmark (som i och för sig inte var så långt bort) men i och med att jag hade datatjänster vid roaming avaktiverat så blev det ju aldrig någon datatrafik (för 30 kronor/MB).
Jag hade inte en tanke på att telefonen skulle byta till dansk operatör, så hade jag haft APNDroid som enda skydd hade det varit kört.
Well well, själv kör jag med en kombination av båda, funkar bra för mig