webForumDet fria alternativet

Google wave .... flopp eller hit?

77 svar · 6 707 visningar · startad av johaseo · sida 4 av 4

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Skicka PM till mig om ni vill upp på listan säger Lasp

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Jag har inte testat Wave. Skulle dock vara kul att få känna på den. Orkade inte titta på filmen sist jag engagerade mig i ämnet.

Danne V skrev:

... uttryck för en frustration som kommer sig av att folk okritiskt och av ren bekvämlighet använder "allt" Google spottar ur sig utan att fundera över vad Google är

Jag tyckte om denna kommentar fastän jag inte är så mycket "rädd" för Google och vad de möjligen kan påverka. Däremot är jag mest generellt emot enkelriktigheten i att en aktör kommer med lösningar.
I grund och botten tycker jag att initiativet att förändra e-posten - om än otroligt sent! - är mycket bra. Frågan är dock hur det kommer att bli? Sen kan man smått fråga "och varför ska vi köra googles sätt?". Nu blev min fråga lik Dannes, men kärnan är varför är inte fler med och skapar alternativ?

Lasp skrev:

Men om vi vänder på frågan! Är du nöjd med eposten som den är idag?

För mig är detta den avgörande frågan!

Mitt största bekymmer har varit kring spam och valideringen av en e-postadress. Idag har vi SSL mm. Varför inte skapa ett system som det fast för mail? Lite som e-leg, så man kan skapa filter baserade på pålitliga avsändare, reklamavsändare (den som skickar reklam ska omöjligen kunna klassas som en "privatperson") och resten = de som ännu inte gått över till det nya systemet (för man lär ju inte kunna byta ut hela mailsystemet på direkten).

Jag är positiv till nytänkandet kring att vidga vyerna för vad e-kommunkation innebär.
Jag är väldigt nöjd med eposten, men ofta händer det att jag får sortera mailen efter avsändare för att kunna följa upp osv. Lösningen för detta har idag bara varit genom e-post. Jag skulle behöva smarta system som håller koll på obesvarade mail. Ett slags wiki-utförande där man lappar på allt efterhand som för att forma diskussionen skulle vara intressant.
Men man ska kunna fortsätta maila som vanligt. Jag är inte intresserad av ett totalt byte av system och e-posttänk.
Jag ska kunna välja att ta bort historiken, lite som att byta sida. Visserligen skulle man kunna göra det genom att skriva ett helt nytt mail till personen eller trycka på en knapp motsvarande "skapa ny konversation".
Sedan måste det tillkomma bättre grafiska integrationer, enkelt och inte för kladdigt. Outlook, som jag använder dagligen, erbjuder bildhantering, tabeller osv. Men det är snarare som en variant av Word och lämpar sig mer till statiska dokument än e-post. Words granskningsverktyg är intressanta – lite omgjord kan den fungera mycket bra för mail där man markerar, citerar och korslänkar information i ett mail. Man kunde ha lager (lite som div:ar i websammanhang) som skymtar fram och citerar något man skrivit tidigare.
Så vi behöver verktyg som är speciellt lämpade för e-kommunkation.

Integrerad chat tror jag är ett måste numera.
Vi pratar ju om en kommunikationslösning och chat är kommunkation. Likaså blogg, forum mm. Men var går gränsen? Hur mycket kan man integrera utan att det blir som ”hela internet”?
Jag har för längesen jobbat med ett program där man ser vad den andre skriver live. Det hade sina fördelar men även nackdelar. Det blev lätt stressigt. Man kunde ju mitt i en mening läsa vad den andre var på väg att skriva. Så risken att man börjar "avbryta" varandra är lika lätt som i verkliga livet. Kan dock vara en fördel? Man ändrar vad man hade tänkt skriva eftersom man ser vad motparten skriver.
Man kunde ha ett system där man slår på/av live-chat funktionen. Man ser om motparten har den på eller av och först när båda har den påslagen ser man live effekten.

Integrering av vanlig chat är väldigt intressant. Tex att man ser att personen skriver något till dig, som i MSN mfl. Eller att man har inställningar som indikerar om man är online. I affärssammanhang kan en kund se att kundtjänsten är öppen. Kanske kan man få en indikation (beroende på inställningen) på att ens ärende nu håller på och behandlas. Eller att den läses. Eller att den håller på och besvaras. Nackdelen är att kommunikationen plötsligt kan uppta mer tid när den går över till chat.
Och hur funkar det om kundtjänsten börjar skriva, men behöver kolla upp en sak för att fortsätta senare? Där sitter kunden på andra sidan tråden och väntar på att det där svaret ska komma men inget händer.
Huvudsaken med chatintegrering är lagringen av texten i ett och samma system. Enklare att hitta när man söker i historiken.

Jag gillar även Mr N's exempel på användning. Det är just expandering av mailen genom integrering av redan befintliga system som är intressant. Lite som Wiki (anteckningsblock?), forum, blogg. Men det måste förbli enkelt!

Sammanfattningsvis tycker jag att man bör standardisera detta för att det inte ska bli som med live-messenger grejen – saknar du chatprogrammet sod in kompis har finns risken att du inte orkar lägga in det, skapa konto och därmed blir ingen kommunikation av.
Precis som epost är en standard behöver "den nya generationens mail" också förbli standard. Är det förresten inte så att Microsofts Exchage har en del roliga finesser? Som att dra tillbaka ett mail om mottagaren ännu inte läst det? Men detta funkar ju bara om man sitter på samma plattform.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

haider skrev:

Sammanfattningsvis tycker jag att man bör standardisera detta för att det inte ska bli som med live-messenger grejen – saknar du chatprogrammet sod in kompis har finns risken att du inte orkar lägga in det, skapa konto och därmed blir ingen kommunikation av.

Jobbet med att göra wave till ett öppet protokoll pågår redan: http://www.waveprotocol.org/
Sen är frågan om personer och företag är villiga / redo att ta till sig det och göra det till en de-facto standard.

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Ja, det är väl den avgörande frågan.
Om jag har förstått saken rätt har inte ens HTML blivit en enhetlig standard pga att MS gör si och andra gör så.

Men för att eposten ska bli nyttigare och effektivare så måste det göras något rejält åt det. Ett nytt och säkert protokoll helt enkelt.
Om Wave är svaret på min fråga vet jag ju inte för jag har ännu inte testat.
Måste man få en invite kod? Eller måste man bli inbjuden att finnas i någon annan persons kontaktlista eller?

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag fick precis en hög med invites till. Skicka ett PM med din Gmail ifall du är intresserad.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

har 25st så... hör av er bara.. e-post i PM.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Nja det stannade liksom av!
Kanske borde man läsa på lite mera:
http://www.dn.se/kultur-noje/dansk-uppfinning-bakom-nya-vagen-1.1024319

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Måste man ha gmail för att få tillgång till wave?

nä, man får en ny googlewave.com mailadress :)

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

stoffe-2k skrev:

nä, man får en ny googlewave.com mailadress :)

okey, lust att skicka en invite om du har någon kvar?

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Jag har invites i överflöd. PMa mailadress så får du :)

Esen skrev:

okey, lust att skicka en invite om du har någon kvar?

måste skicka invite med e-posty, skicka en i ett pm,...

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag tycker mest att Wave är rörigt och oöverskådligt. Tiden får väl utvisa om det går att använda på ett någorlunda nyttigt sätt.

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Vad hände egentligen med Wave?

Jag tyckte att det såg spännande ut förut, när det presenterades. Men nu, har inte testat det än, känner jag inte ens nåt intresse av att testa det. Har det redan floppat? Jag har inte hört nåt om det på lång tid.

Ja, någon ordentlig fart har det ju inte tagit. Wave är ett öppet protokoll, man kan installera och köra Wave lokalt om man så önskar. Google använde Google Wave under sin konferens Google I/O så att både konferensdeltagare och utomstående skulle kunna diskutera varje session för sig. Vet inte hur bra det fungerade.
Jag tror det är lite för tidigt att säga att Wave floppade men någon succé har det ju inte blivit än iaf.

ITsupportMedlem sedan juli 20103 inlägg

Det där kan man nog föra till loggarna som en flopp .......

Nu kan vi med säkerhet säga att Google Wave floppade.

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Även idg skriver om det:

http://www.idg.se/2.1085/1.332699/google-wave-laggs-ner

Drygt ett år efter att den lanserades så väljer Google att lägga ner sin kollaborationstjänst Wave, meddelade företaget på onsdagen.

"Wave fick inte det mottagande hos användarna som vi hade önskat", skriver Googles vice operativa chef Urs Hölzle i ett blogginlägg.

"Vi har för avsikt att sluta utveckla Wave som en fristående produkt, fortsätter han.

Google kommer att behålla tjänsten fram till årsskiftet, och sen kommer tekniken att överföras till andra Google-projekt. Vissa funktioner finns redan tillgängliga som öppen källkodskomponenter, och Google kommer att tillhandahålla verktyg för att underlätta användarnas flytt från Wave.

Hölzle menar att Wave kan ha varit ett allt för radikalt koncept för den stora massan, trots företagets många försök att förklara tjänsten.

"Vi var inte riktigt säkra på hur användarna skulle reagera på den här radikalt annorlunda typen av kommunikation", skriver Hölzle.

Beslutet verkar ha tagits ganska snabbt. Så sent som i måndags skickade bolaget ut information om kommande Wave-utvecklarträffar i Washington och Michigan.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)