webForumDet fria alternativet

Google wave .... flopp eller hit?

Program & appar

77 svar · 6 718 visningar · startad av johaseo · sida 2 av 4

Frågan, av johaseo

Vad tror ni om Googles senaste killer app ... kommer den att floppa eller göra succé? Här hittar ni en presentation om den: <http://wave.google.com/>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gildebrand skrev:

Danne, utveckla gärna varför du tror på flopp.

Heh... "flopp" kanske inte är rätta ordet för vad jag menade. Jag tror nog dels att grejerna Google gör kommer att funka, och dels att dom kommer att få miljoner användare.

Mitt inlägg var nog mer uttryck för en frustration som kommer sig av att folk okritiskt och av ren bekvämlighet använder "allt" Google spottar ur sig utan att fundera över vad Google är, vad deras målsättning är, vilka som kontrollerar Google (och följaktligen dess enorma mängder info), vad detta kan innebära för nästa generation eller om det politiska läget i världen (eller USA) förändras osv...

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

xtreme skrev:

Någon som testat och kan säga vad de riktigt stora fördelarna är jämfört med ex gmail (som också grupperar konversationer) om man är ex 5 pers som jobbar tillsammans i ett grupparbete eller större projekt? Har sett videon och förstår vad det handlar om men kan ändå inte se de riktiga fördelarna jämfört med existerande tekniker.

Nu har inte jag något wave-konto men jag tänker ändå svara. ;)

Ja, gmail grupperar e-mail-konversationer. Men gmail aggregerar inte bloggkommentarer, diskussionsforum och andra typer av diskussioner. Det är vad google wave gör.

Om du skriver en kommentar i en blogg idag så är det oftast upp till dig att hålla koll på att du skrev en kommentar i den specifika bloggen och att den tillhörde inlägg nr 42. Kommer du inte ihåg det så är det svårt att hitta tillbaka och kolla om du fått en kommentar på din kommentar.

Hade bloggen använt wave så hade du skrivit en kommentar i bloggen, kommentaren hade ploppat upp i ditt wave-konto och när någon svarar eller lägger till en ny kommentar på bloggen så kommer det automagiskt att synka mot ditt wave-konto.

Dvs. du behöver inte surfa runt till en massa olika ställen där du för diskussioner utan du låter istället wave aggregera alla dina diskussioner till en central plats.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag kan mycket väl tänka mig att Wave-tekniken skulle kunna ersätta båda bloggar och forum som de ser ut idag. En wave är ju ungefär som en forumtråd där du kan dyka in i ett inlägg och flika in en kommentar istället för att citera författaren. Ett forum skulle kunna bestå av en wave per tråd helt enkelt och du skulle ha järnkoll på om någon svarar i en tråd/wave då det dyker upp som olästa meddelanden i din wave-inbox. På samma sätt skulle man kunna använda waves på bloggar, inte enbart för kommentarerna, utan för hela inlägget och då enkelt se om någon har svarat på din blogg.

Hittills har jag (mest tillsammans med gein) testat en del olika sätt att använda Wave på; vi har använt det ungefär som en IM-chatt, ibland med väldigt lång svarstid då en användare gått offline och då har diskussionen istället mer glidit över i mailkorrespondens. Vi har också använt det lite mer forumliknande med flera deltagare för att diskutera olika saker. gein byggde en robot som var kopplad till MegaHAL, det funkade bra förutom att vi haft problem med teckenkodningen. Vi har börjat skriva en kriminalroman tillsammans (bara på skoj förstås) för att testa hur det är att samarbeta kring ett dokument och det har funkat väldigt bra.

För att förklara nyttan med Wave för min mamma som jobbar som skolsköterska (vi bortser från saker som etik och sekretess) har jag använt följande exempel:
En lärare på en skola misstänker att en elev har problem på något sätt, t ex drogmissbruk, läraren skapar en wave och lägger till skolsköterskan och kuratorn som deltagare och de diskuterar frågan lite fram och tillbaka. Efter en stund tycker skolsköterskan att saken nog bör komma till rektorns kännedom så hon lägger till honom och studierektorn i waven. Dessa kan nu läsa hela diskussionen steg för steg med hjälp av den snitsiga Playback-funktionen som visar varje förändring i en wave i kronologisk ordning. Därefter kan de delta i diskussionen och komma fram till en lösning. Kanske de bestämmer sig för att lägga till en kontaktperson från socialen i waven, eller kanske t o m elevens föräldrar. När saken är utagerad vet samtliga deltagare i waven om det. En sån här diskussion skulle naturligtvis även kunna ske via mail, men det finns en överhängande risk att en sån härva med mail med kopior, vidarebefordringar och svar snabbt blir oöverskådelig.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag gillar fenomenet. Men den stora frågan för mig är om alla kommer låte google hosta deras "vågor" eller om de vill hosta sig själva. Isåfall slutar det väl med några opensource-forum som implementerat samma teknik, med interaktivitet mm. Googles starka vapen i "wave" tycker jag är översättningstekniken, den är svårslagen!

erciz skrev:

Jag gillar fenomenet. Men den stora frågan för mig är om alla kommer låte google hosta deras "vågor" eller om de vill hosta sig själva. Isåfall slutar det väl med några opensource-forum som implementerat samma teknik, med interaktivitet mm. Googles starka vapen i "wave" tycker jag är översättningstekniken, den är svårslagen!

Google tillåter att man kör hostingen själv. T.ex. för företag som har affärskritisk data.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Själva protokollet finns här: http://www.waveprotocol.org/

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag skiftar mellan ett par maskier, kanske är det det som gör att jag känner att GW strular.
Om man är en klar grupp, lag eller Team, tror jag på Wave. Men redan nu kan jag se att annonser komer in och även om jag har lärt mig att sortera bort intrycken från GMail tror jag att det kan vara störande i framtiden.
Njaaa jag är idagsläget lite skeptisk avvaktande till GW. Gör inte vågen spontant.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Danne V skrev:

Heh... "flopp" kanske inte är rätta ordet för vad jag menade. Jag tror nog dels att grejerna Google gör kommer att funka, och dels att dom kommer att få miljoner användare.

Mitt inlägg var nog mer uttryck för en frustration som kommer sig av att folk okritiskt och av ren bekvämlighet använder "allt" Google spottar ur sig utan att fundera över vad Google är, vad deras målsättning är, vilka som kontrollerar Google (och följaktligen dess enorma mängder info), vad detta kan innebära för nästa generation eller om det politiska läget i världen (eller USA) förändras osv...

Jag tycker detta var ett väldigt bra inlägg faktiskt.

Det kan ju också vara så att det verkligen finns rätt många som är kritiska till Google, men deras röster hörs inte så mycket. De orkar inte bry sig.

Google är duktiga på att skapa mycket skrammel ute på forumen. Det ska dom ha all heder för! Det är imponerande! Google har skapat en gigantisk jättearme av trogna beundrare som följsamt följer Googles fana... Utan att fråga för mycket och utan att ställa krav. Det är väl bra!? I alla fall för Google!

Det måste ju onekligen ses som en framgång! I alla fall ur Googles ögon!

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag är kluven, jag ser det mer som ett komplement till mail. Mail är barnsligt enkelt, och du kan veta att ett mail är ett mail, som aldrig är ändrat. Det är enkelt att presentera, det är enkelt att skicka. Det är väldigt flexibelt. Wave känns mer som att det är för samarbeten och chat. Frågan är om det är ett hot mot vanliga chatprogram?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Phorpher skrev:

Google tillåter att man kör hostingen själv. T.ex. för företag som har affärskritisk data.

Ah, intressant! Så det är alltså en produkt man kan ladda ner och använda på sin egen server. Vad kostar det? open source? hur ska google isåfall tjäna pengar på den?

erciz skrev:

Ah, intressant! Så det är alltså en produkt man kan ladda ner och använda på sin egen server. Vad kostar det? open source? hur ska google isåfall tjäna pengar på den?

dho har postat en länk till protokollet längst upp på denna sida. :)

Hur de tänkt tjäna pengar på det kan jag inte svara på mer än att det, precis som Lasp säger, finns annonser precis som i gmail. Man kan ju tjäna pengar på andra saker än att sälja själva systemet. T.ex. support och andra tjänster.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

erciz skrev:

hur ska google isåfall tjäna pengar på den?

Ett av Googles mål är ju att samla in all personlig information om alla människor för att bl.a. skapa användarprofiler som dom sedan använder för t.ex. reklam, men även antas komma att sälja. Allt dom företar sig har tyvärr det syftet.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Nu har jag en aning skeptisk och restriktiv hållning till både Google och sociala nätverk.

Men jag undrar om inte kopplingen till olika forum med mera egentligen är rätt krävande av den mänskliga hjärnan.

Har ni testat att arbeta utan internet en hel dag? Alltså, man får SJUKT mycket gjort och man känner så så duktig efteråt!!

Det är ett tips! kanske inte en hel dag, men kolla mailen på morgonen och bestäm dig sedan för att avstå internet tills innan lunch...

Testa den utmaningen!! :-)

Jag menar inte alls att det på något vis skulle vara "häftigt att avstå Internet". Vad jag menar är, det är väldigt mycket annat som pockar på uppmärksamheten. Hela arbetsdagen går ju åt att "följa med" på alla möjliga fronter, forum, sociala nätverk... bla, bla bla...

Det fanns en tid FÖRE mobiltelefonen och FÖRE Internet! Typ 1990-95. Inte så jätte länge sedan... (Det fanns mobil + Internet även då, men inte som idag.)

Vad jag menar är, det gick att leva då också! :-)

Hmmmm... Ibland tänker jag att jag är bakåtsträvare. ??? Tja... kanske. Själv tycker jag att jag värdesätter min tid och producerar och levererar i stället för att följa med vad alla andra tycker och tänker.

Man väljer sin tid. Det gör alla och det finns inget rätt eller fel!

Jag har kommit på en annan grej jag börjat använda Wave till, som ett slags anteckningsblock online som är extremt enkelt att gå in och redigera och dessutom har man en typ av versionskontroll med hjälp av Playback. Man sätter bara sig själv som deltagare i Waven och vid behov kan man även dela ut den till andra genom att lägga till dem. Tack vare iPhoneversionen har jag dessutom tillgång till anteckningarna överallt. :)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Mr. N. skrev:

Jag har kommit på en annan grej jag börjat använda Wave till, som ett slags anteckningsblock online som är extremt enkelt att gå in och redigera och dessutom har man en typ av versionskontroll med hjälp av Playback. Man sätter bara sig själv som deltagare i Waven och vid behov kan man även dela ut den till andra genom att lägga till dem. Tack vare iPhoneversionen har jag dessutom tillgång till anteckningarna överallt. :)

Jg har wave:at i två dagar nu och gillar det skarpt. Men vad menar du med iphone-version?

Om man surfar till wave.google.com på iPhonen så får man en anpassad sida.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

colione skrev:

Jg har wave:at i två dagar nu och gillar det skarpt. Men vad menar du med iphone-version?

Jag tror att N. menar att du kan köra Google Wave i Safari på iPhonen.

red/ Och det gjorde han tydligen också.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Min wave säger att jag måste ha en annan webbläsare, jag antar att det är dags att uppgradera till 3.1.2. :D

Ja, den säger så, men det är bara att klicka sig förbi, det funkar.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Fick min Google Wave-invite igår. Finns det någon wF-wave kan man testa med?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)