oelbal skrev:
Då får du testa en annan version av FreeBSD. Det avgör om det är din burk eller om det är FreeBSD som felet ligger hos. ;)
Från den primära FTP'n:
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.2/5.2-RC2-i386-disc1.iso
okej jag hålelr på att tanka
ftp://ftp.se.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/4.9/4.9-i386-disc1.iso
Som är den senast stabila? 4,9 altså. tänkte d e väl bättre o köra på en stabil som skall fungera 100% (nästan) än att köra en BETA
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Ja, helt rätt, i ditt fall är det nog viktigare att få upp systemet överhuvudtaget än att behöva sitta och trilskas med installationsjävelskap.
oelbal skrev:
Ja, helt rätt, i ditt fall är det nog viktigare att få upp systemet överhuvudtaget än att behöva sitta och trilskas med installationsjävelskap.
Mmmm men sånt här ingår när man inte betalar 2500kr för en licens :D men men man har sysselsättning för en stund.. har ändå inget bättre för mig förutom att jag ska upp klockan 5 imorn bitti :P men vill testa 4,9 innan jag sover!
Ananrs blire väl Slack igen :P
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg Använder för egen del oxå FreeBSD 5.2 på min ws, funkar finfint. :)
Visserligen gör jag det för det inte finns någe stöd för SATA i 4.9an.. =)
Sedan läste jag en gång om en nybörjade som lekte med FreeBSD, han testade 5.0an eftersom det var det senaste. Han hade blivit varnad för att det var "a bit rough around the edges" och det stämde ju enligt honom. Sedan när han fick reda på att med detta menades det "Bleeding edge alpha release" blev han smått förvånad. Och en sak som jag har lärt mig av erfarenhet är att Betor i Unix-världen är oftast bra mycket stabilare än Betor i Windows-världen.
Åtminstone mina tankar, dock varnar jag för att uppdatera till current ifall du inte läst lite på mailinglistorna någon dag före eller så.. Blev tvungen att installera om efter att jag inte riktigt kollat mej runt av vad jag gjorde.. ;)
BTW: Portträdet.. finns det i 4,9? framgick inte om d var nytt till 5.0 eller sådant!
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg det gör det.. :)
Har funnits rätt länge nu.. :)
Ähh.. d gick inte ens att Boota 4,9 skivan :S FFS.. tesade o göra Bootdisk.. men filerna fick inte plats på disketten :OO wierd! jaja måste sova tar itu med detta imorn någongång =)
Peace!
DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg
M.Cheraghi skrev:
Ähh.. d gick inte ens att Boota 4,9 skivan :S FFS.. tesade o göra Bootdisk.. men filerna fick inte plats på disketten :OO wierd! jaja måste sova tar itu med detta imorn någongång =)
Peace!
Jo då. ;)
Jag installerade 4.9 på min laptop som inte har diskettstation.
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg det är två disketter.. den där stora är för cd-roms eller ja antar den funkar på zip-drive ifall man nu har sådant ;)
4.9:an har stöd för det mesta.
5.x är ju under utvecklingstadium än så därför har dom ju inte stöd för allt än så länge. Men dom släpps ju för att folk som vill skall kunna hitta buggar.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Nickemannen skrev:
4.9:an har stöd för det mesta.
5.x är ju under utvecklingstadium än så därför har dom ju inte stöd för allt än så länge. Men dom släpps ju för att folk som vill skall kunna hitta buggar.
Njae. 5-CURRENT har betydligt bredare stöd för t.ex. hårdvara än vad 4.9 har.
5.x går under namnet "New Technology Release" och det är där alla framsteg görs.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Okey, här kommer Windowsnörden nummer 1. ;) Skämt åsido. Jag vill också leka UNIX.
Installationsprogrammet hittar inte mitt opartitionerade utrymme, eller rättare sagt, när jag kör Create Slice (C) och går vidare, så finns inte slicen där, vilket innebär att jag inte heller kan partitionera korrekt.
Gör jag fel?
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg njo det låter rimligt ;)
Hur går du vidare?
Vad skriver du/trycker in för något?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag går inte vidare, eftersom jag inte kommer vidare. ;)
När jag under FDISK Partition Editor försöker göra en Slice av mitt opartitionerade utrymme (~ca 6GB) genom att trycka C (Create Slice) på Unused och ange storlek 63 (sect) verkar allt gå bra. Trycker sedan Q (Finish) och går vidare till nästa skärm.
Här ska egentligen det utrymme som allokerades till slicen (rätt?) visas, men det gör det inte.
Jag har testat att trycka S (Set bootable) på den första skärmen också, utan resultat. Jag har även försökt ange storlek i MB istället för SECT.
GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg Hm, har inte råkat ut för det själv, jag antar du skulle kunna trycka 'w' för att skriva partitionen och på så sätt "tvinga" installationen att fortgå.
Kan dock inte lova någonting på det :|
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg OveRRide >>
Ska du använda hela disken, det framgår inte riktigt? Isåfall trycker du A för "Use Entire Disk" och sen Q för "Finish".
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg oel » Nej, jag vill inte använda hela disken, eftersom jag har en XP-installation på samma burk.
Gaqzi » W? Vad innebär det?
*gah, jag måste gå och lägga mig. Jag återkommer*
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg OveRRidE, har du löst problemet? :)