Helopp!
Jag har under en tid funderat på att instalera en version av "stabilt" OS på min hårddisk! givetvis vill jag ha Windows kvar!
så mitt val står mellan freeBSD och Slackware Linux!
Jag har "lite" närmare bestämt suttit på slackware i 1 månad på vår gamla dator! och känner till det lite grann!
medans freeBSD är helt nytt för mig! Därför tänkte jag fråga lite frågor angående FreeBSD
Mitt moderkort + freeBSD
och jag tänkte på min datorkonfiguration!
Abit NF7-S moderkort med inbygt ljud/nätverk + open source har jag aldrig handskats med!
freeBSD version?
Vilken av versionerna rekomenderar ni! vilken har varit mest stabil hittills? nyaste?
Grafiskt interface till freeBSD
Det vore juhe logiskt att KDE / X finns till freeBSD också men det skadar inte att fråga för säkerhets skull! :P
MVH
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Mitt moderkort + freeBSD
och jag tänkte på min datorkonfiguration!
Abit NF7-S moderkort med inbygt ljud/nätverk + open source har jag aldrig handskats med!
NF7-S är baserat på nforce2, vilket FreeBSD ej har fullt stöd för. Dock är det endast det inbyggda nätverkskortet som kommer att krångla, ljud och övriga detaljer fungerar. Det finns en betadrivare till nic'et, men jag tror att den endast fungerar på 5.1-RELEASE.
freeBSD version?
Vilken av versionerna rekomenderar ni! vilken har varit mest stabil hittills? nyaste?
Du har två val. Antingen kör du 4.9 som är den senaste stabila versionen, eller så använder 5.x, där all utveckling sker. Jag använder själv 5.1 utan problem, dessutom kommer 5.2 att släppas nu i dagarna.
Grafiskt interface till freeBSD
Det vore juhe logiskt att KDE / X finns till freeBSD också men det skadar inte att fråga för säkerhets skull!
Ja, Självklart finns det.
I övrigt rekommenderar jag starkt att du tar dig en titt på Onlinehandboken. När du undrar något så ta dig alltid en titt i den först, och försök klura lite själv. Om det inte fungerar så är du alltid välkommen att fråga igen. :)
Ohh! Tackar tackar!
hmm tur att jag frågade om moderkortet!
så om man kör beta drivaren så _KAN_ det fungera menar du? illa =/ vet du ifall Linux har samma problem va gäller nForce2?
Jag har suttit under dagen o fram och tillbaka letat efter freeBSD för nedladdning!
1 freeBSD.org, d var juhe kaos på deras FTP, gick juhe inte o hitta rätt för fem öre
2 sunets ftp dsamma!
D sista jag tänkte be om var en länk till Dist 5,1då jag inte hittar den själv! :r jag e n00b javet =) men nån ordning får det vara på deras kataloger
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Om du ska installera 5.1 så är följande iso-fil den enda du behöver:
ftp://ftp.se.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.1/5.1-RELEASE-i386-disc1.iso
Drivrutin till det inbyggda nic'et hittas här:
http://www.onthenet.com.au/~q/nvnet/
Observera att jag aldrig har testat det, så rikta dina frågor till skaparen om det är något du undrar.
oelbal skrev:
Om du ska installera 5.1 så är följande iso-fil den enda du behöver:
ftp://ftp.se.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.1/5.1-RELEASE-i386-disc1.iso
:f :f
Och den där beta filen för nForce2 vad heter den? och vart finner jag den?
Tack så mkt för länken!
MVH
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
M.Cheraghi skrev:
oelbal skrev:
Om du ska installera 5.1 så är följande iso-fil den enda du behöver:
:f :f
Och den där beta filen för nForce2 vad heter den? och vart finner jag den?
Tack så mkt för länken!
MVH
Se mitt ovanstående inlägg. :)
Ahh ;) en edit! =)
okej jag ska fråga dej om nått knasar med nätverkskortet :bire
tack för att du e vänlig och ställer upp! :) ;) :bire
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg ...och nu måste jag rätta mig själv. :OO
Det verkar som om drivrutinen till nforce2-nicet är inkluderat i ports-trädet. Installera det därifrån istället.
oelbal skrev:
...och nu måste jag rätta mig själv. :OO
Det verkar som om drivrutinen till nforce2-nicet är inkluderat i ports-trädet. Installera det därifrån istället.
Självklart skall jag göra det så fort jag vet vad ett port-träd är =)
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Ports är något fantastiskt som du med all säkerhet kommer att avguda. Under installationen av FreeBSD kommer du att få frågan om du vill installera Ports, gör det.
Ports ett sätt att förenkla installationen av program. Ports innehåller ca 10000 olika program som du kan installera med ett enda kommando. Det handlar inte om några förkompilerade paket eller liknande, för ports laddar ner, patchar, kompilerar och installerar programmet från själva såsen. Om det finns några dependencies så installeras dessa också. Om du håller ditt ports-träd uppdaterat så kan du alltid lita på att få ned de senaste stabila versionerna utan krångel. Smidigt.
Det kanske verkar lite kryptiskt, men handboken beskriver allt...
oelbal skrev:
Ports är något fantastiskt som du med all säkerhet kommer att avguda. Under installationen av FreeBSD kommer du att få frågan om du vill installera Ports, gör det.
Ports ett sätt att förenkla installationen av program. Ports innehåller ca 10000 olika program som du kan installera med ett enda kommando. Det handlar inte om några förkompilerade paket eller liknande, för ports laddar ner, patchar, kompilerar och installerar programmet från själva såsen. Om det finns några dependencies så installeras dessa också. Om du håller ditt ports-träd uppdaterat så kan du alltid lita på att få ned de senaste stabila versionerna utan krångel. Smidigt.
Det kanske verkar lite kryptiskt, men handboken beskriver allt...
Ahh d verkade inte så avancerat! letar fortfarande efter min partition magic skiva så jag kan skapa en söt partition! innan jag instalerar! =)
laddad som fan att få igång freeBSD, men precis som med Slack komemr det troligtvis ta 1 vecka innan alla problem är lösta =)
Som tur är har man WF till hjälp denna gång :D
Hmm nu har jag hittat PM, vad för partition är det jag skall ha?
Linux Ext 2
Linux Ext 3
Linux Swap
(resten är FAT32, NTFS som inte hör hit =/)
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
M.Cheraghi skrev:
Hmm nu har jag hittat PM, vad för partition är det jag skall ha?
Linux Ext 2
Linux Ext 3
Linux Swap
(resten är FAT32, NTFS som inte hör hit =/)
Gör ingen ny partition, utan lämna ett opartitionerat utrymme, som du sedan partitionerar och formaterar innifrån installationen av freebsd.
Okej Tackar! det var just det jag gjorde!
när jag väl är inne i FBSD installationen (typ 58:e gången) så har jag kommit till ett problem jag inte kan lösa! :(
jag skapar en FreeBSD partition!
sen skapar jag swaps o FS i den går utmärkt (användar auto defaults :))
sen i options går jag och sätter media type till CDROM att den skall installera FBSD därifrån, och det är där det skär ihop sig!
Error mounting /dev /acd0 ON /dist: input/output error 5
se står det installation finnished! (with a few errors)
Jag vet inte om det är så hälsosamt :P att det skiter sig redan i starten, å det står att installationen är klar! Tror med sannolika skäl inte att instalaltionen blir klar på 2 sekunder :D hehe, någon som har tips på hur man löser detta? :)
Ouch! Sökte på google om det där problemet! Massa som har fått det men ingen hade någon lösning! känns juhe bra =) hehe!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Har du testat flera gånger? Får du samma fel?
edit.
Läste på mailinglistan om det här felet. Tydligen är det något specifikt för just 5.1, men ingen har hittat någon lösning. Kanske kan ha något att göra med iso'n eller ditt cd-media.
jupp testat en 10 gånger minst... samma fel på samma ställe!
så d e nå knas med 5.1:an hmm då kanske man skall ta o kolla på 5. istället då? =)
EDIT: testat med både CD och brännare.. samma resultat
PS 5.2 finns på FBSD's FTP :OO
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Det är inte 5.2-RELEASE, utan en "Release Candidate", alltså ingen färdig version. Du kan testa den om du vill.
Är du säker på att din hårddisk är helt ren?
oelbal skrev:
Det är inte 5.2-RELEASE, utan en "Release Candidate", alltså ingen färdig version. Du kan testa den om du vill.
Är du säker på att din hårddisk är helt ren?
Partition magic!
Primär partition, unformatted
och i FBSD installationen hittas den och verkar helt ren!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Då får du testa en annan version av FreeBSD. Det avgör om det är din burk eller om det är FreeBSD som felet ligger hos. ;)
Från den primära FTP'n:
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.2/5.2-RC2-i386-disc1.iso