webForumDet fria alternativet

Installera freeBSD!

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

48 svar · 839 visningar · startad av M.Cheraghi · sida 3 av 3

Frågan, av M.Cheraghi

Helopp! Jag har under en tid funderat på att instalera en version av "stabilt" OS på min hårddisk! givetvis vill jag ha Windows kvar! så mitt val står mellan freeBSD och Slackware Linux! Jag har "lite" närmare bestämt suttit på slackware i 1 månad på vår gamla dator! och känner till det lite grann! medans freeBSD är helt nytt för mig! Därför tänkte jag fråga lite frågor angående FreeBSD Mitt

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Nej, faktiskt inte. Jag har varit sjuk, så jag har inte orkat sitta med det här nu.

Jag har funderat på attgöradet på en annan maskin som jag kan tömma hela disken på, för jag har inte råd att göra ett misstag med partitioneringen och tömma hela den bärbara.

Jag vågade inte pröva W.

Jag försökte att partitionera en del åt BSD, dels en som var unused och senare en i linux-format, med det funkade inget av det. Jag vet faktiskt inte hur jag skall fortsätta. Release av BSD är 5.1.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Det är helt klart viktigtast att du får igång FreeBSD och kan börja använda det, för det finns inget mer förödande för en nybörjare än när själva installationen krånglar. Om du har en annan maskin som du kan avvara hela diskutrymmet åt FreeBSD så rekommenderar jag att du gör det, speciellt med tanke på att du verkar ha viktiga filer på din Windoze-partition som du är rädd om :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

oelbal skrev:

Det är helt klart viktigtast att du får igång FreeBSD och kan börja använda det, för det finns inget mer förödande för en nybörjare än när själva installationen krånglar. Om du har en annan maskin som du kan avvara hela diskutrymmet åt FreeBSD så rekommenderar jag att du gör det, speciellt med tanke på att du verkar ha viktiga filer på din Windoze-partition som du är rädd om :)

Jag har installerat Debian några gånger under min, låt säga.. mindre beslutsamma period. ;)

Jag har aldrig gillat partitionering och de har aldrig gillat mig, så det kanske finns en naturlig förklaring. Problemet är att jag inte kan avvara en annan maskin åt detta eftersom jag jag inte har någon tillgänglig just nu.

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

M.Cheraghi & OveRRidE ... hur gick det sen ? .. har hängt på FreeBSD-testar-tåget & vill vet hur t.ex M.C fixade NIC:et på sitt ABIT NF7-S

Hur funkar FreeBSD med APIC ? Det vill hänga sig om jag tar default :( install
( har samma moderkort som M.C " NF7-S 2.0 " )

Varför får slicarna så konstiga namn? Linux: /dev/hdb2 ex. mina blev /dev/a43245 nåt .. ?

Bränna DVD under FreeBSD ?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Bränna DVD under FreeBSD ?

http://www.freebsd.se/article.php?story=20031204191554164

hmm .. så det fanns freebsd.se :) nice ..tack för dvd infon

Hur funkar FreeBSD med APIC ? Det vill hänga sig om jag tar default install
( har samma moderkort som M.C " NF7-S 2.0 " )

Installera utan ACPI, kompilera sedan om kärnan utan apic, och vips, du kan nu boota med ACPI.

Nforce2-chipset och senare versioner av FreeBSD vill inte riktigt alltid leka i samma sandlåda, men de flesta problemen är undanröjda. Det största problemet ligger nog hos nic'en, men det finns drivrutiner för 5.x som kan laddas ned.

Varför får slicarna så konstiga namn? Linux: /dev/hdb2 ex. mina blev /dev/a43245 nåt .. ?

Det fungerar inte riktigt likadant i Linux och FreeBSD. Läs i handboken för vidare förklaringar...

Tackar för infon .. jag bör alltså både stänga av ACPI i BIOS & välja utan ACPI i install menyn?

Handboken är nedladdad och skall läsas :birp

jag bör alltså både stänga av ACPI i BIOS & välja utan ACPI i install menyn?

Nej, ta inte bort det ur BIOS, låt bara FreeBSD ignorera det så länge.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)