silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Gislaved skrev:
Systeminställningar -> Konton -> Startobjekt
Thunderbird ligger ju där, men inte det som jag talade om.
Hm. Jag gick in på hårddisken och valde Eject på Thunderbird-ikonen. Jag antar att den var "mountad" kanske? Ska se ifall det fungerar nu, det borde göra det. Tack för tipsen iaf!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Nej, rutan dyker fortfarande upp. Tips?
Finder öppnas, med en Thunderbird-ikon. Det är en liten ruta. Jag ska dra Thunderbird-ikonen till en A-mapp, men den är gråmarkerad, så jag kan inte dra den till mappen. Det står "1 objekt, 0 K tillgängligt". Kan inte göra en skärmdump under "Skärmavbildning" så ni lättare förstår...
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Det låter som om du kör Thunderbird från en skivavbild. Se till att du drar Thunderbird till mappen Program. Du behöver inte nödvändigtvis använda genvägen i skivavbilden.
Om Thunderbird startas från skivavbilden kommer skivavbilden öppnas varje gång. Du behöver alltså även ändra din sökväg i startobjekten, till en som pekar på Thunderbird i din Program-mapp.
Äpple + Shift + 4 gör att du kan skapa en skärmdump av valt område.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Tack, Gislaved. Nu fungerar det! :bire
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Hur gör ni när ni installerar .dmg-filer? För när jag kör dem så blir det alltid en sån där "skivavbild" som Gislaved beskrev. Måste jag köra filen och sen dra den till programmappen, eller hur gör ni?
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Det gör du som du vill, dmg öppnas som en virtuel hårddisk. Därpå kan du köra programmet, men varje gång du startar om datorn måste du öppna .dmg filen för att sedan öppna programmet. Har du dessutom 20 program så tar det ganska stor plats på skivbordet och i findern. Det du gör är med andra ord att mounta .dmg filen, flytta programmet till programmappen (eller vart du nu vill ha den) och därefter mata ut .dmg filen. Att köra programmet mountad i själva .dmg filen är perfekt då du inte riktigt är säker på att du vill behålla programmet. Då kan du enkelt testköra det innan du väljer att installera det fast. Ett riktigt smart system i min mening. :)
KoTTeN skrev:
Det gör du som du vill, dmg öppnas som en virtuel hårddisk. Därpå kan du köra programmet, men varje gång du startar om datorn måste du öppna .dmg filen för att sedan öppna programmet. Har du dessutom 20 program så tar det ganska stor plats på skivbordet och i findern. Det du gör är med andra ord att mounta .dmg filen, flytta programmet till programmappen (eller vart du nu vill ha den) och därefter mata ut .dmg filen. Att köra programmet mountad i själva .dmg filen är perfekt då du inte riktigt är säker på att du vill behålla programmet. Då kan du enkelt testköra det innan du väljer att installera det fast. Ett riktigt smart system i min mening. :)
Tack för förklaringen! Och ja, det är en riktigt smart lösning!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag försökte få till det där med delad skärm tidigare, men fick det inte att fungera.
Har använt en Mini-DVI->DVI-adapter från min stora TFT-skärm in i MacBooken. Macbooken hittar skärmen men jag får ingen bild på den stora skärmen. Hur fungerar det där? :o
r/ Kan väl tillägga att jag även har en VGA-kabel inkopplad till skärmen, men den stationära datorn är ju inte på, så det borde väl inte spela någon roll? Macen hittar ju skärmen, men jag får helt enkelt ingen bild på den.
Man ska väl kunna både klona skärmen och köra delat skrivbord om jag förstått det rätt?
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Om du hittat skärmen i OS X, alltså kan gå in och välja upplösning, färg osv så ska det fungera. Jag tror det är VGA kabeln som är boven, att skärmen inte byter kanal.
KoTTeN skrev:
Om du hittat skärmen i OS X, alltså kan gå in och välja upplösning, färg osv så ska det fungera. Jag tror det är VGA kabeln som är boven, att skärmen inte byter kanal.
Fungerade prima! :D Såg även att jag kan välja "source" på skärmen. Så slipper jag byta kabel varje gång. :r
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Köra filen?
Det beror på. I vissa fall så handlar det om en installerare (ja, vissa applikationer måste installeras) men i många fall så räcker det med att man bara drar mappen/programmet till hårddisken. Ibland så är det så finurligt att det redan finns en shortcut i dmg-filen så att du bara behöver dra applikationen till den ikonen så kopieras den automatiskt till mappen "Program" (eller "Applications") på hårddisken.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Vilket torrentprogram använder du? Jag funderar på vilket av dessa jag ska använda; Transmission eller XTorrent?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Azureus, framförallt tack smidig RSS. Nu har jag iofs. lagt över det på min linux-burk och använder en trevlig widget för att styra det hela från Macen. Skönt att inte behöva avbryta nedladdningar för att man stänger av eller sticker i väg med datorn. :)
muskot skrev:
Azureus, framförallt tack smidig RSS. Nu har jag iofs. lagt över det på min linux-burk och använder en trevlig widget för att styra det hela från Macen. Skönt att inte behöva avbryta nedladdningar för att man stänger av eller sticker i väg med datorn. :)
Jag minns att Azureus drog onödigt mycket ram - i alla fall på Windows-burken. Är det samma för Mac? Eller Linux, som du kör det på.
Behöver inte rss-funktioner heller egentligen, så nåt enkelt program som man bara laddar med. :) Men Azureus kanske är bästa alternativet ändå? :)
En annan grej.
Försöker installera The Unarchiver, laddade hem programmet i zip-format, packade upp det och fick en fil till. Den här filen är en .app-fil, men den går inte att dra till programmappen och få den installerad. Hur fungerar såna här filer? Måste jag ha den filen någonstans och sedan dra mina zip-filer till den här för att det ska fungera?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Azu är inte det resurssnålaste som finns, men jag har inga problem med att det laggar ned systemet. Tar just nu 63 MB på linux-burken, fast då är det å andra sidan inte särskilt mycket aktivitet (en nedladdning och tre saker som seedar). Men om du inte har behov av en massa funktioner finns det säkert bättre alternativ.
Till Mac har jag inte testat nåt annat än Azureus, så jag kan väl egentligen inte uttala mig. Bara för att göra det jobbigare för dig kan jag nämna ytterligare en klient, BitRocket, som till ytan påminner lite om uTorrent. :)
När det gäller The Unarchiver hade jag inga problem med att dra den till programmappen och sedan bara tuta och köra.
muskot skrev:
Azu är inte det resurssnålaste som finns, men jag har inga problem med att det laggar ned systemet. Tar just nu 63 MB på linux-burken, fast då är det å andra sidan inte särskilt mycket aktivitet (en nedladdning och tre saker som seedar). Men om du inte har behov av en massa funktioner finns det säkert bättre alternativ.
Till Mac har jag inte testat nåt annat än Azureus, så jag kan väl egentligen inte uttala mig. Bara för att göra det jobbigare för dig kan jag nämna ytterligare en klient, BitRocket, som till ytan påminner lite om uTorrent. :)
När det gäller The Unarchiver hade jag inga problem med att dra den till programmappen och sedan bara tuta och köra.
Jag prövar XTorrent så får vi se hur det fungerar. Får väl byta annars. :)
Jag får ingen sån där plus-ikon till programmappen när jag försöker dra dit Unarchiver, men jag såg nu att ifall jag högerklickar på en zip-fil så kan jag välja Öppna med Unarchiver i alla fall. Då verkar det ju fungera i alla fall. :)
Tack!
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Vad använder ni för bildvisningsprogram? Alltså, en motsvarighet till windows "Visningsprogram för bilder och fax". :p Det programmet som är förvalt i Mac OS X verkar inte direkt som nåt man kommer att använda. Det går ju inte bläddra mellan bilderna, med piltangenterna osv. Eller?
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Det går väl alldeles utmärkt? Markera de bilder du vill se i findern, högerklicka och välj "Bildspel". Eller så drar du alla bilder du vill se till programmet Förhandsvisning så får du möjlighet att bläddra igenom dem där också.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Vill så här lite sent gratulera för ett bra köp (hoppas jag)! Hoppas även att du inte får några problem med din MacBook, som vissa tyvärr har fått. :|
Jag sålde just min gamla trotjänare, iBook. Senare i år eller i början av nästa år så gäller det nog för mig också att inhandla en MacBook eller MacBook Pro. :)
Mac OS X är en trevlig bekantskap när man vant sig. I början kan vissa saker vara förvillande, även om man snabbt kommer igång. Sen är det kul att man har ett kraftfullt underliggande Unix-system som man kan pilla med om man vill. Windows och cmd, släng dig i väggen! :D
Passa på att kika lite på 99mac.se. Där kan du söka efter gamla inlägg och snabbt hitta lösningarna på dina Mac-problem (även om vi Macare här säkert hjälper dig med) :)