webForumDet fria alternativet

Mac OS X på Intel

55 svar · 2 494 visningar · startad av Gislaved · sida 2 av 3

His Divine ShadowMedlem sedan sep. 20004 079 inlägg

muskot skrev:

"Developer Transition Kit" innehåller tydligen en P4 3,6 GHz. Känns lite trist, men förhoppningvis slipper vi se Pentium 4 i de "riktiga" x86-macarna, då processoreländet äntligen börjat sjunga på sista versen :).

Sen kan man ju förstås undra hur det går med den nuvarande PowerPC-baserade hård- och mjukvaran.

Som jag förstått det behöver man inte bry sig, du kan gå och köpa en PPC baserad mac idag utan vara orolig, så pass bra menar dom att övergången ska gå, PPC kommer att stödas jättelänge ännu verkar det som, blir väl att köra med fat-binaries i flera år tror jag men dom är inte så mkt större heller.

CyberPet skrev:

Det *kan* ju vara så att det går att köra Windows på en framtida Mac... men har man valt Mac, så har man också valt Mac OS, så jag ser inte varför man skulle vilja köra Windows på sin dator. ;)

Sån där mentalitet förstår jag mig inte på, det känns som elitism som bara får potentiella mac köpare att backa undan, även om det bara menades som ett skämt så...
Jag ser inte varför man inte skulle vilja köra Windows på samma gång.

Titam skrev:

det är bara en sak jag inte förstår .. varför binder de inte sig till AMD som har den bästa x86 lösningen idag om det är effektivitet per W de letar efter.

1. Detta stämmer inte längre(se artikeln)
    http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/pentium4-19.html

2. Dom tänker släppa den nya macen om ett år, inte idag, Intel bevisar redan med sin pentium-M att deras kommande processorer kommer att sparka röv och deras roadmap var visst jäkligt imponerande.

3. Intel har 10ggr AMD's produktions kapacitet

Apple gjorde slut med motorola för att dom inte kunde förse dom med processorer, nu gör dom slut med IBM för samma sak, varför skulle dom ge sig in potentiellt samma situation med AMD?
Bättre att gå direkt till Intel som nu också kommer att ha dom bästa lösningarna.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Detta är bra för Apple, G5 var bara just och just så det hängde med vad Intel och AMD lade ut på marknaden, nu kommer vi säkert att se dual-core Pentuim-M baserade processorer i nya macar och PC's

Dual-core på P4 var ju inte särskilt lyckat. Frågan är om Dothans efterträdare Jonah, som beräknas anlända Q1 2006. kommer att skala bättre med två kärnor? P4:an dras ju - till skillnad från AMD:s dual core-lösningar - med problemet att de två processorkärnorna tvingas kommunicera via extern FSB (=slött). Jonah kommer dessutom inte ha 64-bitarsstöd, vilket i mitt tycke gör att Apples val blir lite kortsiktigt. Varför inte gå över till x86-64 på en gång?

Hade jag fått bestämma hade det blivit processorer från både Intel (Pentium-M) och AMD (Athlon 64, Athlon 64 X2 och eventuellt också Opteron). När mjukvaran väl är anpassad är det ju hyfsat enkelt att leverera AMD eller Intel beroende av vem som har den bästa produkten för tillfället. Det skulle förmodligen ses med onda ögat av Intel, som stundtals verkar köra med maffialiknande metoder, så det är inte säkert att det är den ekonomiskt bästa lösningen.

His Divine Shadow skrev:

Här är en artikelm om Pentium-M:
http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/pentium4-01.html

Summary:
With a simple adapter, Intel's Pentium M processor can be used on veteran mainboards based on the i865 and i875 chipsets. Would you believe that this unorthodox combination proves to be so fast that it beats even the Athlon 64 FX and the Pentium 4 Extreme Edition?!

Lite Aftonbladet-varning över det där uttalandet, då man använde en överklockad Pentium-M mot standardklockade A64FX och P4EE.

muskot skrev:

Dual-core på P4 var ju inte särskilt lyckat. Frågan är om Dothans efterträdare Jonah, som beräknas anlända Q1 2006. kommer att skala bättre med två kärnor? P4:an dras ju - till skillnad från AMD:s dual core-lösningar - med problemet att de två processorkärnorna tvingas kommunicera via extern FSB (=slött). Jonah kommer dessutom inte ha 64-bitarsstöd, vilket i mitt tycke gör att Apples val blir lite kortsiktigt. Varför inte gå över till x86-64 på en gång?

Hade jag fått bestämma hade det blivit processorer från både Intel (Pentium-M) och AMD (Athlon 64, Athlon 64 X2 och eventuellt också Opteron). När mjukvaran väl är anpassad är det ju hyfsat enkelt att leverera AMD eller Intel beroende av vem som har den bästa produkten för tillfället. Det skulle förmodligen ses med onda ögat av Intel, som stundtals verkar köra med maffialiknande metoder, så det är inte säkert att det är den ekonomiskt bästa lösningen.

P4:an och hela netburst arkitekturen var en flopp.

Jag tror inte alls på nån antydning om att Intel skulle ha bossat eller skrämt Apple till att inte gå med AMD, det var nog helt enkelt för att Apple ska ha en sorts processorer i sina datorer och för att dom visste att Intel var det bättre valet i längden, idén att Apple skulle börja fiddla med två processor märken låter som en riktig marknadföringsmardröm från deras sida.

Vet inte vad för CPU apple kommer att gå med heller, Yonah kommer ut i tidiga 2006, Apples transitions process börjar 2006 och som jag förstått det så börjar nya Intel baserade datorer börjar komma i 2007, då har redan Yonahs ersättare kommit ut.
Även om fallet inte är så så från vad jag har hört så säger Intel att dom kan sätta på 64-bits stöd för Yonah om så krävs, kapaciteten finns inbyggd, dom kan säkert sätta på den för Apple's processorer, om det krävs vill säga, ger också Apple ett litet övertag.
Sen är det ju frågan om OS-X för 64-bit hinner bli färdigt, om inte så är det bara onödigt med AMD och då hinner ju intel släppa nya 64-bits processorer i tid med OS-X för 64-bit.

Kan hända att dom nya Apple datorerna är bygga på Pentium-M's ersättare Conroe.

Lite Aftonbladet-varning över det där uttalandet, då man använde en överklockad Pentium-M mot standardklockade A64FX och P4EE.

Detta är Tomshardware.com, en väldigt gammal och väldigt seriös site, så att det kommer från dom betyder väldigt mycket, det faktum att det låter såhär är för att det är faktiskt såhär jätteimponerande, inte för att det är ett försök att skapa rubriker(vilken ändå bara talade om att P4:an har gått i väggen).

Skulle jag vara AMD skulle jag nog hoppas att det finns nån ny skitbra design på kommande, tillochmed en överklockad P-M slår en Athlon i energi förbrukning och prestanda med en ganska märkbar marginal.

Och det faktum att det var en överklockad Pentium-M är bara i dess favör, den är ju inte meningen att gå så snabbt, den är dessutom mera en indiktation på hur hårt Intels framtida P-M baserade processorer kommer att rocka.

His Divine Shadow skrev:

Jag tror inte alls på nån antydning om att Intel skulle ha bossat eller skrämt Apple till att inte gå med AMD, det var nog helt enkelt för att Apple ska ha en sorts processorer i sina datorer och för att dom visste att Intel var det bättre valet i längden, idén att Apple skulle börja fiddla med två processor märken låter som en riktig marknadföringsmardröm från deras sida.

Tror inte heller att Intel tvingat sig på Apple, vet bara vad Intel tidigare gjort mot de som intresserar sig för AMD. Eftersom det inte är skrivet i sten vem av Intel eller AMD som har den bästa produkten, vore det ju inte helt ologiskt att utnyttja det. Att växla mellan Pentium och Athlon är ju mycket smidigare än att att göra det samma med PowerPC och x86.

His Divine Shadow skrev:

Detta är Tomshardware.com, en väldigt gammal och väldigt seriös site, så att det kommer från dom betyder väldigt mycket

Tom's Hardware klantar till det och överdriver med jämna mellanrum, skulle inte vilja påstå att de har något vidare anseende. Aftonbladet har ju funnits sedan 1830, men den är ju inte seriös för det. Dessutom mäter Tom strömförbrukningen på AMD:s Newcastle-kärna (130 nm) utan att nämna att AMD:s 90 nmn-kärnor är strömsnålare:

Toms Hardware skrev:

The Pentium M 770 system based on the P4C800-E only drew 132 W under heavy load. Any modern system, beginning with the Athlon 64 3500+, draws no less than 200 W under a similar load, and a fast LGA 775 Pentium 4 processor even needs 50 W more than that!

Det fetmarkerade är fel.

His Divine Shadow skrev:

Skulle jag vara AMD skulle jag nog hoppas att det finns nån ny skitbra design på kommande, tillochmed en överklockad P-M slår en Athlon i energi förbrukning och prestanda med en ganska märkbar marginal.

Att Pentium M är energisnålare än allt AMD har att erbjuda (bortsett från AMD Geode, men den är så långsam att den räknas bort i alla fall) är ingen nyhet och hur överklockade processorer prestandamässigt står sig mot icke överklockade är ganska irrelevant i mina ögon.

Jag håller dock med om att Pentium M är en bra processor, Tom's hardware är däremot inte något att hänga i julgranen.

muskot skrev:

Tror inte heller att Intel tvingat sig på Apple, vet bara vad Intel tidigare gjort mot de som intresserar sig för AMD. Eftersom det inte är skrivet i sten vem av Intel eller AMD som har den bästa produkten, vore det ju inte helt ologiskt att utnyttja det. Att växla mellan Pentium och Athlon är ju mycket smidigare än att att göra det samma med PowerPC och x86.

Tycker det inte passar Apples image om dom börjar byta mellan processorer, det är nog bäst i det långa loppet att hålla sig till en typ, och i det långa loppet verkar det som Intel har den bästa "roadmappen", det var det som jag förstått från andra forum som övertygade Apple att gå med Intel.

Och det kan ju vara så att OS-X ännu inte är klart för 64-bit på x86, isåfall duger ju Yonah bra ännu tills 64-bits stödet är klart, och om det är så, tja kanske Intel slår på 64-bits stödet för Yonah processorer för Apple, då har dom ett övertag som dom kan utnyttja när det gäller att sälja datorer när dom får bättre hårdvara tidigare än andra.

Jag håller dock med om att Pentium M är en bra processor, Tom's hardware är däremot inte något att hänga i julgranen.

Okej men ser du några större fel med deras artikel? Skulle den nyare AMD processorn kunna slå det där systemet?

Här är ett citat från Jobs om intels framtida processorer:

Intel processors provide more performance per watt than PowerPC processors do, said Jobs. "When we look at future roadmaps, mid-2006 and beyond, we see PoweRPC gives us 15 units of perfomance per watt, but Intel's roadmap gives us 70. And so this tells us what we have to do," he explained.

Förstås Apple och prestandapåståenden, dom har ju alltid varit lite extra positiva med sånt ;)

His Divine Shadow skrev:

Och det kan ju vara så att OS-X ännu inte är klart för 64-bit på x86, isåfall duger ju Yonah bra ännu tills 64-bits stödet är klart, och om det är så, tja kanske Intel slår på 64-bits stödet för Yonah processorer för Apple, då har dom ett övertag som dom kan utnyttja när det gäller att sälja datorer när dom får bättre hårdvara tidigare än andra.

I och för sig, men man kan ju tycka att det borde vara läge att satsa på x86-64 när de ändå "byter" (så att de slipper två övergångar på kort tid). Läste nåt om att operativet redan nu flyter bättre på utvecklingsmaskinerna (P4 3,6 GHz) än på de värsta G5:orna, vilket förstås bådar gott.

His Divine Shadow skrev:

Skulle den nyare AMD processorn kunna slå det där systemet?

Det beror på vad man menar med slå, Pentium M är fortfarande energisnålast. Däremot drar till och med Toledo (dual core) mindre ström än den Newcastle som var med i Tom's test. 90 nm-modellerna med en kärna drar ännu mindre.

Va tycker du om Ars technica då? Detta är en intressant artikel om Apple->Intel:
http://arstechnica.com/columns/mac/mac-20050608.ars

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

His Divine Shadow skrev:

CyberPet skrev:

Det *kan* ju vara så att det går att köra Windows på en framtida Mac... men har man valt Mac, så har man också valt Mac OS, så jag ser inte varför man skulle vilja köra Windows på sin dator. ;)

Sån där mentalitet förstår jag mig inte på, det känns som elitism som bara får potentiella mac köpare att backa undan, även om det bara menades som ett skämt så...
Jag ser inte varför man inte skulle vilja köra Windows på samma gång.

Jag ser faktiskt inte hur man skulle tolka det som elitism att man valt att köra Mac OS före Windows. Har med fritt val att göra, på samma vis som man väljer att köra Unix eller något annat operativsystem.

Låter snarare som att det är avundsjuka och okunskap bakom orsakerna till varför somliga tycker bättre om OS X än om Windows. Det är ingen elit som kör Mac, däremot är det ett mindre antal människor än bland de som kör Windows.

Visst, det finns säkert de som vill köra båda operativssytemen, och jag ser inget fel på det, så länge jag slipper. :e

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

CyberPet skrev:

Visst, det finns säkert de som vill köra båda operativssytemen, och jag ser inget fel på det, så länge jag slipper. :e

Lugnt, jag kan ta den smällen åt dig. ;)

Mac OS X 10.4 Tiger for x86 Leaked?

patr1ck writes "Mac Daily News is reporting that Mac OS X 10.4 Tiger for x86 processors has been leaked to the internet already. Apparently the version running on the development kit machines is easily transfered to run on any x86 machine. Conspiracy theorists unite: an Apple marketing scheme?"

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/06/12/130234&tid=179&tid=1

Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg

Detta är en rätt kul länk för dom som vill köra OSX på PC. :)

http://www.uneasysilence.com/os-x-proven-hacked-and-running-on-an-ordinary-pc/

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

https://www.osx86project.org är lite hett också om man vill veta senaste nytt.
Hur tror ni att detta kommer att påverka operativet?
Att osx kommer att bli större kan jag nästan sätta min högra musknapp på, men hur kommer osx att förändras av detta?
Är det bara jag som oroar mig över att man kan få känna på dåliga sidor av att vara för lik windows, som att det t.ex. börjar komma virus och andra dumheter?

depeoMedlem sedan juni 2003517 inlägg

Jag hoppas fler inser hur bra OSX är. och om priset blir fler virus, så är det väl så.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Osx med Wine ok då kan ja gå me på det argumentet :P

Kommer nog mycket på intelplattformen, tex har Cedega lovat att porta sitt program.

och här finns darwine
http://darwine.opendarwin.org/

http://img483.imageshack.us/my.php?image=picture19vi.png

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Riktigt nice har det blivet, kör det på min Compaq nw8000, alt utom wi-fi funkar :)

Ah. OS X är riktigt trevligt, synd bara med 60hz, håller på att bli blind här. :(

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

depeo skrev:

Ah. OS X är riktigt trevligt, synd bara med 60hz, håller på att bli blind här. :(

Köp en TFT, det e helt klart värt det ;)

149 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)