GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Det verkar som om Mac OS X ska komma för Intel, och att Apple därmed byter till Intel-processorer om ganska exakt ett år. Anledningen uppges vara att IBM inte kan leverera tillräckligt snabba processorer.
Vad tror ni att detta kommer innebära i praktiken?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Re: Mac OS X på Intel
Gislaved skrev:
Vad tror ni att detta kommer innebära i praktiken?
Den stora frågan där är väl om OSX ska fungera på vilken vanlig pc som helst. Det skulle i så fall ge möjligheten till en större spridning av OSX. Men om det innebär att OSX även i fortsättningen bara fungerar på datorer från Apple, vilket är fullt tänkbart, lär väl inte mycket mer hända än att Apple lyckas sänka någon produktionskostnad. Trevligt för dem i så fall, men inget revolutionerande.
Men då skulle de ju sabba hela bakåtkompatibiliteten?
Fler kommer kunna använda OS X, med x86 stödet, då det inte krävs att man har en dator från Apple.
R. Som UlfT nämnde tidigare.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
nitro2k01 skrev:
Om de går över till Intel? Det beror väl på hur de gör det. Det kanske bara handlar om att Intel ska tillverka processorer av den typ Apple redan idag använder?
nitro2k01 skrev:
Inte för att starta något datorkrig, men det är väl knappast något som apple är kända för... (på gott och ont).
att porta macosx till x86 borde inte vara så svårt, den största delen *BSD finns ju redan, så det är ju mer eller mindre "bara" det grafiska skalet som ska kodas om :)
stoffe-2k skrev:
nitro2k01 skrev:
Inte för att starta något datorkrig, men det är väl knappast något som apple är kända för... (på gott och ont).
att porta macosx till x86 borde inte vara så svårt, den största delen *BSD finns ju redan, så det är ju mer eller mindre "bara" det grafiska skalet som ska kodas om :)
Jo, nu tänkte jag givetvis på existerande binärer. Om de inte går att köra, så är det... helt enkelt inte mac längre! Och att köra dem i emulerat läge blir väl lagom långsamt.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det är knappast troligt att detta innebär att man kan köra MacOS X på vilken PC som helst, utan det kommer förhoppningsvis att röra sig om en speciell form av Apple/Intel-maskin. Jag säger förhoppningsvis eftersom Macens absolut största fördel är den strikt kontrollerade hårdvaru-/mjukvaruinteraktionen, något som vore helt omöjligt om man kan börja köra MacOS på vilket PC-hembygge som helst.
Spontant känns bytet till Intel som ett ohyggligt felsteg av Apple, men det kan ju tyvärr vara så att IBM verkligen inte inom överskådlig framtid hade möjlighet och lust (de lär ju tjäna gazzilioner mycket mer pengar på XBox och PlayStation än de gör på Apple) att leverera det som Apple så väl behöver.
Übertrist!
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Vad är det som säger att bara för att Apple skall börja använda processorer från Intel att det kommer att bli någon x86 processor?
Intel gör ex. risc processorer också iofs inte deras största marknad men ändå.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Att det är x86 är bekräftat, bl.a. i den nya utvecklardokumentationen
mwinMedlem sedan okt. 2001551 inlägg På kort sikt känns detta riktigt dåligt. För de som idag kör PowerPC kännns det nog bittert, speciellt de som precis köpt sig en burk från apple.. förhoppningsvis kommer apple att stödja dessa användare ett antal år framöver. Hur andra tillverkare av mjukvara kommer att göra är osäkert.. Kan tänka mig att försäljningen kommer att gå ganska dåligt kommande året då folk väntar på de nya modellerna. Stackars återförsäljare... Andrahandvärdet på nuvarande maskiner lär rasa..
Jag hoppas verkligen att osx också i framtiden bara kommer att kunna köras på en mac, tillverkad av apple. Förhoppningsvis kommer fler se fördelarna med en mac då utbudet av mjukvara blir större och priserna lägre. Det är fördelarna på längre sikt. Förhoppningsvis bättre spelutbud. Och snabbare maskiner!
After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that."?However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg "Developer Transition Kit" innehåller tydligen en P4 3,6 GHz. Känns lite trist, men förhoppningvis slipper vi se Pentium 4 i de "riktiga" x86-macarna, då processoreländet äntligen börjat sjunga på sista versen :).
Sen kan man ju förstås undra hur det går med den nuvarande PowerPC-baserade hård- och mjukvaran.
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Jag tror att det är smart att inte låta OS X köras på andra datorer. En av de största fördelarna med mac är ju just att hårdvara och mjukvara passar så fint ihop, precis som emission skrev.
Det verkar ju som om versioner för Intels processorer har utvecklats parallellt de senaste fem åren, vilket gör att steget till ett byte inte känns så avlägset. Förhoppningsvis är barnsjukdomarna borta redan från start.
Jag undrar om det här kommer att påverka den förnämliga batteritiden på de bärbara datorerna.
TitanMedlem sedan maj 2001406 inlägg det är bara en sak jag inte förstår .. varför binder de inte sig till AMD som har den bästa x86 lösningen idag om det är effektivitet per W de letar efter.
Om IBM eller Intel gör processorerna behöver nödvändigtvis inte påverka så mycket om programmen skapade för mac inte kan köras på en generic PC och windows inte kan köras på applehårdvaran
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Tvivlar på att Apple kommer att satsa på P4 i de maskiner som släpps ut på marknaden, det vore ju något av en katastrof. Pentium-M (eller någonting som bygger på den arkitekturen) känns mer troligt.
Men jag håller med om att AMD har roligare desktoplösningar, Athlon64 X2 är ju toppen. AMD har länge haft problem att få in en fot annat än i budget- och/eller entusiastsegmentet. Intel har trots allt ett starkare varumärke och kanske skulle AMD även ha problem att leverera tillräckligt stora kvantiteter.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Det finns inget som säger att man kommer att kunna köra Mac OS X på PC bara för att Apple byter till Intelprocessorer. Det är ju mer än en processor i datorn. Det handlar om moderkort, grafikkort och andra hårdvaror som kan göra att Apple "låser" så att datorn bara kan köra Mac OS X.
Det *kan* ju vara så att det går att köra Windows på en framtida Mac... men har man valt Mac, så har man också valt Mac OS, så jag ser inte varför man skulle vilja köra Windows på sin dator. ;)
Hoppas bara inte att Apple-loggan byts ut mot "Intel Inside" :e
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Det går ju redan nu att köra OS X på PC. Även om det går löjligt långsamt lär ju hastigheten förbättras när man inte längre behöver emulera processorn. Nu är väl inte emulering något alternativ för den som vill köra OS X seriöst, men jag blir inte förvånad om det utvecklas metoder att smidigt köra OS X på en vanlig x86-PC. Går det att köra Linux och Windows på Xbox lär det väl gå att få x86-versionen av OS X att snurra på en vanlig PC också :).
Dagens Macar delar vad jag förstått mycket med PC-världen och det är väl egentligen bara moderkort, CPU, chassi och strömförsörjning som skiljer? Grafikkretsar, minnen, lagringsenheter och kringutrustning är ju redan samma.
nitro2k01 skrev:
Fat binaries, som klarar av att köra lika bra på både x86 och PPC.
Jag tycker detta låter jättebra, faktiskt, jag kan nästan tänka mig att köpa en sånhär mac i framtiden, då kan jag kanske lägga in windows på en anna partition eller hårdskiva och köra multiboot.
Då får man både och!
muskot skrev:
"Developer Transition Kit" innehåller tydligen en P4 3,6 GHz. Känns lite trist, men förhoppningvis slipper vi se Pentium 4 i de "riktiga" x86-macarna, då processoreländet äntligen börjat sjunga på sista versen :).
Sen kan man ju förstås undra hur det går med den nuvarande PowerPC-baserade hård- och mjukvaran.
Kolla Pentium-M, skitbra processor och är redan idag jävligt imponerande och energisnål, nya macarna och powerbookarna kommer att köra på dom.
Detta är bra för Apple, G5 var bara just och just så det hängde med vad Intel och AMD lade ut på marknaden, nu kommer vi säkert att se dual-core Pentuim-M baserade processorer i nya macar och PC's
Och jag har hört att Intels roadmap imponerade apple gubbarna, dom kommer väl att komma mycket mera imponerande grejer och vem vet, till sist kanske vi får EPIC baserade processorer.
Här är en artikelm om Pentium-M:
http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/pentium4-01.html
Summary:
With a simple adapter, Intel's Pentium M processor can be used on veteran mainboards based on the i865 and i875 chipsets. Would you believe that this unorthodox combination proves to be so fast that it beats even the Athlon 64 FX and the Pentium 4 Extreme Edition?!