JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Netscape: Vi är inte ett webbläsarföretag
(2001-06-06 09:38) Netscape och AOL säger sig nu inte vara intresserade av att utveckla webbläsare. Fokus ska ligga på mediaförmedling för den forne webbpionjären.
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010606-TST1
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Har de inte sagt det ganska länge?
Att göra freeware-webbläsare lönar sig väl inte så mycket..
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Mozilla rules! :e
Allvarligt talat, det är lite vemodigt att Netscape ger upp webläsaren även om det är förståeligt. :l :(
------------------
Daniel Mott
1984, George Orwell
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg det var väl 2 år sedan som netscape lade ner utvecklingen?
Fast dom har andra produkter som dom är ganska bra på...
/T
------------------
This is what the KLF is about
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg ehm ärligt?
uppstod nätskräp 6 ur intet?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg Tur att Mozilla finns. Den är betydligt bättre än NS 6 så det är ju inte konstigt att den läsaren inte nått ut.
Jag provade själv NS 6 och kunde konstatera att den är för outvecklad. Mozilla är ju däremot den perfekta efterföljaren, så numera är det i.s.f IE vs Mozilla ("Netscape Communicator 6.5").
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Rätta mig om jag har fel, men efter version 4.x så är det ingen på Netscape som skapad något med Netscape Communicator. Det är väl AOL folket?
Nu har dom hjälp från Mozilla folket?
/T
------------------
This is what the KLF is about
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Japp. NS6 är Mozilla 0.6 med lite extra fjantprogram nedpackade. Version 4-koden är typ helt bortsensad, några få rester kan finnas kvar i nsString-klasser och sådant (men det skrivs om just nu).
------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
Alla Netscape-fans får ursäkta men om jag tolkar det hela rätt så kan vi förvänta oss en stadig minskning av människor som surfar via Netscape.
Vad betyder detta för mig?
1. Ordförrådet av svordomar kommer inte längre att utnyttjas till bristningsgränsen.
2. ca 1 fjärdedel mindre utvecklingstid för webbsidorna.
3. Ett bra argument för att råda kunderna att byta webbläsare till IE.
Jag förstår att folk retar sig på att IE (Bill Gates) har fått en sådan dominerande ställning, men det borde redan från början funnits en(1) standard för hur webbsidor skulle tolkas.
För mig så var detta en efterlängtad nyhet (som kanske inte var så ny?).
/webb
------------------
PPS = Programmering På Svenska
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Ett bra argument för att råda kunderna att byta webbläsare till IE.
Eller till Mozilla, eller någon annan webbläsare som följer "standarden".
------------------
webmaster resources
[Redigerat av Matti den 08 jun 2001]
Matti,
Kunder skiter fullständigt i vilken standard som är den "rätta". Vad de är intresserade av är att deras sidor kan ses av största möjliga majoritet till minsta möjliga kostnad.
Här har Netscape varit ett "störningsmoment" på senare tid, men nu kan vi nog räkna med att det är IE som kommer att få än större marknad.
/webb
------------------
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Jag har alltid hävdat att konkurrens stödjer utveckling. Fast de senaste åren så har det varit minimal konkurrens, med tanke på antalet som inte surfar med IE.
Tyvärr har ju inget nytt hänt med NS/MOZILLA på några år, förutom viss HTML tolkning, och små utseendeförändringar. Just funktionsmässigt tycker jag IE ligger år framför. Nu med IE6 har man lyckats med bedriften att skriva om programmet, och på så sätt fått det mycket mindre/snabbare, och ytterligare flyttat fram sina positioner.
Tyvärr saknar jag lite "Competition" från de andra webbläsarna. Tänk vad häftigt om NS/IE hade 50% var av användarna...
Då hade vi fått massor av nya (oanvändbara?) funktioner varannan månad...
/T
------------------
[Redigerat av Toonster den 08 jun 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Tyvärr saknar jag lite "Competition" från de andra webbläsarna.
Resurser? :OO
Kan man inte kräva något av sidskaparen då?
men det borde redan från början funnits en(1) standard
Det gjorde det, en gång i tiden...
3. Ett bra argument för att råda kunderna att byta webbläsare till IE.
Går alla över till MSIE, då :q
Tänk nu även på att alla kan inte installera MSIE eftersom de inte har MS som OS. Att införa en ny standard, baserad på MSIE får nya problem... vore det inte bättre om MS anpassade sina produkter så att alla kan ta del av dem?
[scenario:]
Om jag sitter på *nix och ska ut till ett företags supportsida, men möts av lager som lägger sig på andra lager eller kanske helt enkelt inte syns och följdaktligen kan jag inte ta del av denna supportsida eftersom jag inte har MSIE... (vissa sidor kan inte ens ses med opera). Eller ännu värre: hr Larsson är inköpare på ett företag och ska leta efter nya produkter till deras handel i miljonklassen, sitter vid en *nix arbetsstation och kör med den browser som finns i maskinen. Men han kommer inte in på alla tänkta siter eftersom de valt att göra flashiga MSIE specifika lösningar. Skulle inte vilja vara webmaster för den siten.... eftersom webbsidan bör ses som företagets framsida. (Hur ska resten se ut om man inte ens kommer in där?)
[/scenario]
Men det vanliga argumentet är att den som inte har MSIE får skylla sig själv. Visst :OO
Säg det till VD:n vid den missade miljonförsäljningen.
Jag tycker det luktar skunk när man lämnar den gyllene regeln som alltid annars gäller i affärslivet:
Anpassa verksamheten efter kunden, hur liten den än må vara.
En annan detalj är att man kanske bör skynda långsamt med nyheter i html - dhtml. Långtifrån alla är glada i att behöva uppdatera browsern varje halvår.
På konstnärliga grafiksidor eller vanliga hemsidor - kanske. Men på kommersiella siter - nej. Att göra en sida lättnavigerad har inget med kladdiga lager att göra. ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 08 jun 2001]
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Netscape Rules ! Har jag sagt ofta men va fan nu tror jag att jag oxå ger upp asså ba ;)
För webbutvecklarer så är det faktist ett plus om Netscape försvinner.
Det blir ju enklare att göra sidor så att alla kan se dom på samma sätt :)
Det är ju rätt bra.
Oki det finns andra browsers att vända sig till men är det värt det?
Ja kodningen på sidorna kommer ju att bli sämmre eftersom netscape är så mycket bättre på att säga till när det inte står rätt till.
Äh kodningen är ju skit på många sidor redan idag så .......
Ett tag till kan man ju anväda sig av Netscape iaf säger han som sitter med IE 5.5 och skriver :e
------------------
/nordan
Jag har kanske gjort det lite lätt för mig när jag bara sett detta strikt ur eget(webbutvecklarens) och kundens perspektiv. Då ÄR det en fördel om den ende kvarvarande konkurrenten försvinner.
Jag tog väl i när jag sa att arbetstiden förkortades med en fjärdedel, men faktum kvarstår att tiden och därmed kostnaden för att producera en webbsida kommer att minska när Netscape har gått under en viss gräns av användare (då vi slutar att anpassa sidan för dessa).
Det kunde gärna fått vara hur många browsers som helst för min del. Bara de inte hade använt olika tolkningar av koden. De kunde ju ändå kämpat om vem som var duktigast på att hitta på förbättringar inom samma ramar tycker jag.
Tänk nu även på att alla kan inte installera MSIE eftersom de inte har MS som OS.
Det skulle förvåna mig mycket om det inte, inom en mycket snar framtid, finns möjlighet att köra IE via andra OS. Detta ser jag som en naturlig följd av utvecklingen som vi nu ser.
Nordans kommentar:
Netscape Rules ! Har jag sagt ofta men va fan nu tror jag att jag oxå ger upp asså ba
misstänker jag kommer att vara den som gäller för väldigt många framöver. Jag tänker då på alla som inte har brytt sig om att byta tidigare, utan bara kört på av gammal vana. Kvar blir en liten grupp fantaster som inte kan smälta det verkliga läget.
Möjligen kommer vi att få se en helt ny browser födas framöver, en som är cross-OS och kör enligt nuvarande standard?
Den som lever får se.
/webb
------------------
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg cross-OS och kör enligt nuvarande standard
Låter kusligt likt Mozilla.. ;)
[Redigerat av Matti den 08 jun 2001]
mmm... lämnade en liten blotta åt Matti ser jag ;)
IE standard Matti - IE :)
/webb
------------------
Så nuvarande standard är IE standard?
Låter helt sjukt om ett företag ska styra och alla ska rätta sig efter dem.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Erik,
Om du läser vad jag skrivit så ser du nog att jag menar att JAG gärna ser att den standard som IE följer just nu också fick vara den som gällde framöver. Jag påstår inte att IE ÄR standarden.
Huruvida det är sjukt eller inte tänker jag inte diskutera då det inte leder någon vart ;)
/webb
------------------
[Redigerat av webbmannen den 09 jun 2001]
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg webmannen, nu hänger jag inte riktigt med! :q
IE följer ju samma standard som Mozilla, Opera och Netscape. Att IE sen vägrar att sluta lägga till specifika tillägg är ju en annan sak.
------------------
Daniel Mott