webForumDet fria alternativet

Netscape: Vi är inte ett webbläsarföretag

Kontorsprogram

119 svar · 1 273 visningar · startad av Jymdis · sida 5 av 6

Frågan, av Jymdis

Netscape: Vi är inte ett webbläsarföretag (2001-06-06 09:38) Netscape och AOL säger sig nu inte vara intresserade av att utveckla webbläsare. Fokus ska ligga på mediaförmedling för den forne webbpionjären. <http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010606-TST1> \------------------ \------------------- Andreas Lännerberg Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Den kodningen funkade varken i ns, Mozilla eller ie. :e

[Redigerat av SirPeter den 11 jun 2001]

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

mott:
Inte för att jag vill strö salt i såren eller nåt. Men det är nog du som ska mogna om du tycker att så fort nån annan är av en annan åsikt än vad du är så är dom dumma i panntofflan...

Sen kan jag förstå din frustration också... Men att tillåta dig själv att göra utlopp för den hjälper knappast det ändamål du argumenterar för...

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

De senaste inläggen från min sida har haft för avsikt att se om det har rört sig om fakta eller åsikter. Alla har vi rätt till åsikter (utan att behöva acceptera att bli bespottad och nedvärderad), men när någon vill göra sina åsikter till fakta (och därmed bättre/mera värda än andras) så tycker jag inte det är mer än rätt att man tvingas upp till bevis.

Jag är beredd att ändra ståndpunkt i sakfrågan så snart någon kan påvisa en vettig anledning.

/webb

------------------
PPS = Programmering På Svenska

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Att IEs tolkande av dålig kod är dålig ser jag som en åsikt.
Men sen är min åsikt att även om man kan koda lite som man vill för IE så är det ändå smidigare att anpassa sidor för Mozilla (och även Opera) p.g.a. t.ex. deras CSS-stöd som är mycket bättre (vilket är ett fakta).

En seriös webbutvecklare tycker inte jag kan föredra att koda för en viss webbläsare p.g.a. att han kan slarva och inte behöver skriva rätt.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Tack för den Erik,

Nu är jag alltså oseriös också :(

/webb

------------------

webbmannen:
det är ju en åsikt, inte fakta =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Webbmannen, menar du allvarligt att du föredrar att utveckla för en webbläsare med kasst CSS stöd, dåligt PNG stöd, m.m., bara för att du kan slarva med kodningen?
Du kan väl inte vara så dålig på HTML att du inte kan avsluta alla taggar..?

------------------
/Erik

Erik,

Har jag sagt någonstans att jag skulle vilja slarva medvetet och i syfte att ge efter för min lathet?

Huruvida jag är dålig på HTML eller inte är ju upp till betraktaren - så mycket har jag förstått av denna debatt.

På din fråga om jag föredrar IE så bör ju svaret redan vara givet, men poängen i allt detta resonemang missas ju om ni koncentrerar er på mig istället för saken.

Jag har undrat om det finns någon anledning till varför man inte skulle uppskatta IE´s förlåtande attityd när det gäller kodning. Vilka faror finns i detta - DET är saken.

/webb

------------------

Det är väl mest en smaksak vad man tycker om det. Men jag tycker inte det gör Internet Explorer till en överlägsen webbläsare.
Och om det är det enda argumentet för att Internet Explorer skulle vara bättre så ser det inte bra ut.

------------------
/Erik

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag har undrat om det finns någon anledning till varför man inte skulle uppskatta IE´s förlåtande attityd när det gäller kodning. Vilka faror finns i detta - DET är saken.

Fragmentering av HTML-standarden. Att göra en läsare för en 20MHz-processor och väldigt lite minne går att genomföra, men att göra det utan att kräva att sidor är korrekt kodade är omöjligt. Gissning av vad kodaren egentligen menade kräver mycket datorkraft, kraft som exempelvis inte finns i min Palm eller i en mobiltelefon. Därför är sidan inte åtkomlig från dessa pryttlar, därför att idioten som skrev den orkade inte rätta till småfel.

Ingen vinner på felaktig HTML-kodning. Jämför kompilatorer och webbläsare: en kompilator gissar inte om den är osäker, den talar om att du har gjort fel och får rätta till det. Det vore idealiskt om webbläsare kunde göra det också, då det underlättar för utvecklaren. För alla som använder program som Dreamweaver så är det ännu enklare: eftersom programmet har full kontroll över hela dokumentet så är det egentligen helt omöjligt att generera felaktig kod om man verkligen inte vill det.

Så, en motfråga: vad finns det för några fördelar med att acceptera felaktigheter istället för att rendera exakt det du skriver?

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Chainsaw,

Du tog nu upp en sak som faktiskt tillförde debatten något :) Fast var du tvungen att samtidigt idiotförklara alla som gör ett misstag :(

Svar på din fråga om fördelar med att acceptera ofullständig kod är ju förstås pengar. Skulle man slippa anpassa sidorna för flera olika läsare så sparas det tid=pengar eller hur?

/webb

------------------

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Jag är ledsen att du känner dig träffad, webbmannen, men jag tycker <fortfarande> inte om din inställning.

Dessutom skrev jag tidigare:

Det kanske slutar med att man skiter i alla kodtaggar, vilket gör att det tar längre tid för IE att fylla i och att den kanske inte ens kan visa sidan för att så mycket i koden är FEL.

Fast då ville du att jag skulle ge exempel på det, vilket man väl kan säga att Chainsaw gav.

Det hade varit trevligt om IE istället gjorde som t ex Dreamweaver och gulmarkerade det som var fel.

Det bästa hade varit om alla anpassade sina sidor till Mozilla med överlägset PNG- och CSS-stöd, eftersom sidorna då fungerar bra i NS6 och nästan lika bra i Opera, NS4.x och IE5.x.

------------------
Daniel Mott

Varför anpassa för en webbläsare?
Anpassa för standarden så funkar det bäst.. :)

------------------
/Erik

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Givetvis, men eftersom Mozilla följer stanarden är det nog enklast att anpassa för den - då visas sidan korrekt i de flesta andra webläsare. Eller? :q ;)

------------------
Daniel Mott

Har man bra koll så ska det inte spela någon roll i vilken webbläsare man kollar på sidorna i.

För anpassar man helt efter standarden och använder halvtransparenta PNG bilder så kommer det endast se bra ut i Mozilla/Netscape 6.

------------------
/Erik

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Nja, Erik, det kommer att se bra ut i minst två läsare till: IE5 för Mac och (hör och häpna) Lynx.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

bara så jag förstår det rätt:
man ska alltså inte anpassa för IE i Windows?
bara missa sådär 90% av marknaden lr?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jaha... nu när man lämnat tråden i snart ett dygn hinner mycket skrivas... men jag vill iaf besvara följande:

Pew,
Inget nytt hos dig heller tyvärr. Du fortsätter att ramla in i ord som "standard" och "monopoltänkande" istället för att ge konkreta anledningar som kan leda diskussionen vidare.

Med att citera mig själv några rader under "monopoltänkandet":

Jag vill kunna välja själv vilket OS och vilken browser jag ska köra - inte tvingas till något bara för att lamers inte orkar koda...

Men nu till min fråga till dig webbmannen...
Vad har du för fördelar att visa upp med MSIE's egna html/dhtmltolking som gör det värt att endast köra den? Jag menar förutom att man slipper avsluta taggarna.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

He he Jymdis. Vi har haft den diskussionen förut...

bara så jag förstår det rätt:
man ska alltså inte anpassa för IE i Windows?
bara missa sådär 90% av marknaden lr?

Troligen menar ingen det du ovan antyder. Däremot kan man anpassa sin kod till att passa för ALLA läsarna, utan större ansträngning och jag tror inte att jag är ensam om den åsikten. ;)
Vidare varierar statistiken beroende på vilken webbplats man mäter. winupdate har förmodligen 99,99% MSIE medans en howto.do.that.org plats kanske har 2% MSIE.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan juni 200178 inlägg

Ur reklam-mail jag fick idag:

Do You Know How Your Web Pages Appear On All Major Browsers?

Believe it or not, Internet Explorer isn't the only browser out
there! Although it is the most commonly used browser, there are
still nearly 17 million Internet surfers who use other browsers such
as Netscape, WebTV and Opera.

17 million potential customers is a lot to lose because your site
isn't compatible with their particular browser. Therefore, it is
very important to test your site on all major browsers to make sure
site visitors see your site the way you intended. Web pages can
appear dramatically different from one browser to the next! These
display differences can be caused by browser quirks, HTML coding
errors, different computer platforms, multiple screen sizes and more.

Observera, 17 miljoner användare. På min grafiksajt har jag följande statistik: Netscape 13.17% - MSIE 85.74% - Other 1.07% och jag själv höjer inte up Netscape-statistiken för jag använder IE eller Opera själv. De fyra vanligaste webläsarna hos mig är IE5, Netscape4, Netscape3 och IE4. I nu nämnd ordning.

Drygt 13% är på tok för stor del att ignorera. Struntade jag i dem skulle jag skämmas för att kalla mig webdesigner, vare sig som seriös hobbyist eller professionell.

Bara min ödmjuka åsikt

Maria

------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)