webForumDet fria alternativet

Netscape: Vi är inte ett webbläsarföretag

Kontorsprogram

119 svar · 1 273 visningar · startad av Jymdis · sida 3 av 6

Frågan, av Jymdis

Netscape: Vi är inte ett webbläsarföretag (2001-06-06 09:38) Netscape och AOL säger sig nu inte vara intresserade av att utveckla webbläsare. Fokus ska ligga på mediaförmedling för den forne webbpionjären. <http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010606-TST1> \------------------ \------------------- Andreas Lännerberg Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Så konstigt, den är inte slö här. Du har säkert för lite RAM-minne. :p

Erik: helt rätt, bra att du förstår i alla fall.
IE brukar aldrig hänga sig smärtfritt på något operativsystem, medan Mozilla när det väl hänger sig (det har inte hänt mig på en månad) dels bara stänger av sig själv och dels visar ett fönster där man kan skriva in vad som hände för att de ska kunna förbättra webläsaren. Varför har inte IE någon sådan funktion? ;)

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Så konstigt, den är inte slö här. Du har säkert för lite RAM-minne.

Nej jag har alldeles tillräckligt med minne, IE fungerar utmärkt med den minnesmängd som jag har, varför ska inte Mozilla göra det?

Svar; Mozilla är en bugghög, IE är en sedan länge färdigutvecklad produkt.

Om ni nu tycker att IE är så förfärligt hemsk på Windows, så föreslår jag att ni använder Linux med Mozilla istället, men det gör ni ju inte eller hur? -undrar varför...

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

[Redigerat av Reefer den 09 jun 2001]

Konstigt att Mozilla är en bugghög då den är mycket snabbare och inte hänger sig lika ofta här! :q

Eftersom jag klagar på IE så använder jag Mozilla på Windows, hoppas det går bra. ;)

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Myten om att IE inte kan krascha Win2K vill jag spräcka. För två veckor sedan gjorde jag grunden på en sida som använde sig av äckligt mycket avancerade saker. Naturligtvis utvecklade jag den i Mozilla, så att småfel och liknande genast visade sig (jag kör i strict-läge). När jag skulle kolla om den över huvud taget visades i IE så möttes jag av en krasch i IE, en i Explorer.exe och till sist en blåskärm.

För er som tror att IE laddas snabbare än Mozilla - fuska inte. Ladda först ur IE ur minnet och jämför sedan starthastigheten, eller kör igång Mozilla med switchen '-turbo' för att få en IE-liknande förladdning.

Och så till sist det klassiska argumentet: försök köra IE under Linux. ;)

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Bra, chainsaw! Helt rätt! :)

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Men nu utgår jag inte från linux eller att man ska ladda ur IE ur minnet..
Jag kör Windows 2000 för att det finns funktioner i detta operativsystem som jag gillar.
Vad tycker ni att jag ska köra för webbläsare? Den som är slöast och mest instabil för mig eller Internet Explorer?
Det är bara logik jag använder mig av.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ja, Internet Explorer har många fördelar på Microsofts operativsystem. Det kan inte jag säga emot och det är en av anledningarna till att jag själv använder Internet Explorer.

Däremot när jag utvecklar hemsidor så är det smidigare att utveckla för Mozilla och den webbläsaren har stöd för mer vettiga saker än t.ex. färgade scrollbars, <marquee> och liknande.
T.ex. så är Mozillas CSS stöd mycket bättre!

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

färgade scrollbars tycker jag e vettigt.. det är så jävla fult med en grå grej mitt i nåt man har gjort.. det är faktiskt användbart...

jag får väl ta å testa mozilla lite åsså då.. eftersom jag utvecklar lite sidor å så.. nån länk? =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla0.9.1/mozilla-win32-0.9.1-installer.exe

------------------
Daniel Mott

kan ju nu krossa myten om att mozilla skulle vara stabilt.. installera programmet.. skrev in en adress.. ingenting händer.. provar med flera olika.. ingenting händer.. då tänker jag att man kanske får ställa in nånstans att den ska använda internetuppkopplingen.. men icke.. börjar leta i menynerna.. bang.. första kraschen..
jag ska inte deppa ut er med att fortsätta historien - men vi kan ju säga såhär - stabilt var det inte.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Då kan jag ju kontra med din inställning. Det är instabilt på din dator, men inte på min och många andras!

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Helvete vad snabbt Mozilla startar med -turbo, snabbare än IE på mitt system. (amd 650 MHz, 256 mb ram)

------------------
webmaster resources

mott:
kanske d kanske d..
men sen är ie stabilt på många datorer åsså..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Vad är egentligen turbon för någonting och hur använder man det? :q

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Turbo är ett litet trick som stoppades in för en liten stund sedan (tror det var två veckor). Enkelt beskrivet så gör Mozilla en IE eller Office med den flaggan påslagen: ladda in stora delar programmet i minnet och ta aldrig bort det. Du aktiverar det genom att starta Mozilla med -turbo som parameter, därefter är den laddad. För er som startar om datorn ofta så kan det med fördel läggas in i Startup/Autostart.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Som vanligt blir såna här debatter nåt helt annat än en saklig framställning. Det klagas på Linux, det klagas på MS, det klagas på Mozilla, det klagas på Netscape...

Va fan är ni nöjda med då?

Själv så vill jag ha en fungerande browser i det OS jag för tillfället jobbar vid. En browser som visar sidorna som det var tänkt.

Om inte MSIE fungerar får det bli något annat. Fattar fortfarande inte varför det ska vara så svårt att acceptera en gemensam standard ist för att dela upp marknaden i flera läger...

Angående säkerhetshål i MSIE. Det är ju ett känt faktum att det går att styra registret med MSIE från en webbplats utan nån som helst varning. Detta har "åtgärdats" via en fix... men hur många laddar hem den fixen? Att ha browsern integrerad med OS:et är för mig en stor risk - bara det. Hellre då en browser som kör i eget skal med egna funktioner och med minsta möjliga inflytande på OS:et.

Sen verkar det lite sjukt att slarvig kodning nu ska ses som standard, vilket man får fram om man läser hela denna bibel till tråd.

Bättre att lägga ned energin åt konstruktiva tips till respektive browser-tillverkare än att tjata sig blå om hur djävla bra just denna browser är och vilket skit alla andra är.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Bra, PeW! Jag känner mig delvis träffad, men jag tycker ändå att jag pekat på brister hos IE och inte bara sagt "Mozilla är bäst", som vissa andra gör, fast då är Mozilla utbytt mot IE.

------------------
Daniel Mott

med vissa andra menar mott mig känns d som..
och jag har menat att på Win2k är ie för mig den bästa och stabilaste.. sen har jag märkt att det visst inte är så för alla..
IE 5.5 med SP1 har för övrigt inga kända hål.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

Sen verkar det lite sjukt att slarvig kodning nu ska ses som standard

PeW,
Du får gärna utveckla det där med sjukt.

Själv ser jag inte IE som "sjuk" utan tvärt om som en smart browser som fattar lite mer än andra och som tom kan tolka det som inte är 100-procentigt rätt skrivet.

/webb

------------------
PPS = Programmering På Svenska

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Utveckling av sjuka program:

Man har tagit fram en standard om starttagg och sluttagg. IE klarar att visa sidan ändå, även om det fattas en sluttag. Man har alltså frångått en standard som övriga browsers är programmerade efter. Men vad som är sjukt är att en part av marknaden genom sina brister i programmeringen ska få full credit för detta och det ska ses som nån slags fördel.
Det som egentligen hänt är att genom att frångå de förutsättningarna som en gång är fastställda är deras koncept unikt och för att kunna matcha detta bör de andra antingen stjäla lite källkod och haka på stora M$ eller så får de skriva om sina lösningar mot "den nya" standarden. Utvecklingen ska gå framåt - visst. Men när det gäller hur IE tolkar html verkar det inte alls vara en utveckling mot det bättre om man bortser från en del webbutvecklares lathet (som inte orkar peta dit ett </body> ).

------------------
Ancilla, face mea laganum!

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)