webForumDet fria alternativet

MSIE vs Netscape

79 svar · 1 126 visningar · startad av FreeZer · sida 4 av 4

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Q

Jag tror inte riktigt att du förstår...det här var riktat till Matts-Erik och har inget med dig att göra.

Han kan inte gnälla på att andra inte har några argument när han själv inte kommer med några, annat än flåshurtiga namn på vissa produkter.

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Varför inte hänga på utvecklingen som strävar mot plattformsoberoende då och jobba med ett annat utgångsläge?

Jo, men i Intranetlösningar som jag nämnde i inlägget, så har man möjlighet att välja, och då välja det tekniskt bästa framför plattformsoberoende. I det fallet rör det sig om slutna system, med få användare kanske 50 - 3000, ibland mer.

Plattformsoberoendet där sker oftast på systemnivå, med XML. Då mellan olika nätoperativ/databaser osv.

Där har plattformsoberoendet hos en webbläsare väldigt lite prioritet, eftersom till skillnad på internet så har nästan alltid klienter i ett Intranet samma op-system.

Försök sälj in en Intranetlösning baserad på Netscape som klient. Lyckas du så kan jag kanske erbjuda ett jobb...

--------

Mozilla ska jag testa, faktiskt, laddade ner det nyss. Vet dock inte vilken dator jag ska testa på, vad krävs för att den ska flyta bra?

Hoppas det ger en bättre kick än NS6, som förpassades till papperskorgen, och vidare till cyberspace...

/T

------------------
This is what the KLF is about

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Myten om att intranät gör att du kan välja en läsare, ett OS, en processor, en minnesmängd, en... Det stämmer inte ett skit om det finns minst en person som vägrar att anpassa sig till datorn, utan vill att datorn anpassar sig till användaren. Sitter det sen en programmerare någonstans på nätverket så är det garanterat kört.

När Mozilla släppte 0.7-versionen var det extremt många som började gnälla för att sidor som använde sig av det icke-standardiserade DOM-objektet document.all inte fungerade där. Utvecklarna förklarade att de som gjort sidan var uppblåsta fjantar, och talade om att klagomålen skulle riktas till webmaster@localhost.

Då frågar man sig: är det användarnas fel att de som skapade sidan sade "det är ingen vits att följa standarder, alla kommer att köra IE5 för all framtid" och vägrade anpassa sig till W3C?

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Försök sälj in en Intranetlösning baserad på Netscape som klient.

IBMs intranätverktyg för övertid- och sjukrapportering körs med Netscape som klient.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Jepp, på OS/2...

Har jobbat på "The Big Blue" och då var det enbart Netscape som gällde. Fast jag har noterat att Opera snart även har en webbläsare för OS/2

Myten om att intranät gör att du kan välja en läsare, ett OS, en processor, en minnesmängd, en... Det stämmer inte ett skit om det finns minst en person som vägrar att anpassa sig till datorn, utan vill att datorn anpassar sig till användaren.

Har du verkligen varit ute i arbetslivet? På företag med med flera anställda har man nästan till 100% en IT policy, med upphandling, vilket OP-system, vilken programvara osv. detta gäller då alla i företaget/organisationen. När byte av OP eller programvara sker, sker det på alla datorer.
I dessa fall är redan programvalet för en Intranetlösning klar.

- Och Intranetlösningar har jag mycket erfarenhet av. Och alla gånger har det varit IE helt och hållet beroende på att programmet klarar fler saker, inte bara HTML stödet utan andra funktioner. Alltifrån starkkryptering, till activeX komponenter.

Jag tycker att IE är ett bättre program, och hela tiden så kommer det "mothugg" från Netscapelägret, och argumenten är HTML standarden, och hur man ska koda. Men om man bortser från scriptstödet, och bara tittar på programmet, hur blir det då? där kan jag hålla med om att plattformsoberoendet ger en fördel till Netscape.

Väldigt lång tråd det här?

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 11 apr 2001]

Jepp, på OS/2...

Nej, OS/2 används inte som standard-OS längre. Windows 2000 med vissa IBM-specifika modifikationer är standard-operativ på i stort sett alla arbetsstationer.

------------------

IlyushinMedlem sedan jan. 2000229 inlägg

Jag skämtade när jag kallade Explorer för Exploder.

Dock får jag ibland lust att kalla det programmet för just Exploder när man ser alla som skriker "man ska koda för den läsaren, för den är sååå spridd!"

Jag är fortfarande av den åsikten att nätet ska vara plattformsoberoende och att bra sidor fungerar i andra läsare än Explorer.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Mina argument för plattformsoberoende är enkla:

*Det finns andra läsare än Explorer, samtidigt som det finns standarder. IE får oförtjänta konkurrensfördelar med sidor som är IE-only och inte ens kan visas i andra läsare. Det innebär att konkurrensen motverkas och det är inte alls bra.

*IE finns inte till alla plattformar, dessutom finns det många som inte använder läsaren av olika anledningar. Det är ytterligare ett argument för att sidorna ska fungera i bl.a Mozilla.

*IE-only-kodning motverkar Internet som ett plattformsoberoende media, detta är helt felaktigt. Microsoft ska inte få ta över nätet och göra det till en intern angelägenhet som kräver MS-produkter för att användas.

*Det spelar ingen roll att IE har stor spridning (främst genom integrationen i Windows), eftersom det faktum att andra läsare och system finns gör att plattformsoberoendet krävs. Att undersökningar sedan visar höga tal för IE (när man kollar träffar på en site) beror sannolikt på att den är kodad för den läsaren och att många med konkurrerande läsare undviker sidan och avråder från besök, vilket är naturligt.

Det är ungefär som en affär på tionde våningen utan hiss: den får inte många handikappade besökare och en IE-only-sida får sannolikt inte många besökare med andra läsare.

------------------

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tycker att IE är ett bättre program, och hela tiden så kommer det "mothugg" från Netscapelägret, och argumenten är HTML standarden, och hur man ska koda. Men om man bortser från scriptstödet, och bara tittar på programmet, hur blir det då? där kan jag hålla med om att plattformsoberoendet ger en fördel till Netscape.

Mothuggen har iaf från min sida inte handlat om att det skulle vara fel med IE eller att använda det som nu finns i intranätet. Vidare så har inte plattformsoberoendet något med Netscape (specifikt) att göra utan med detta menas att man skapar lösningar som fungerar på ALLA plattformer oavsett vilket OS/Browser m.m... eller åtminstonde ser möjligheterna och inte bara stoppar huvet i sanden.

Personligen favoriserar jag ingen browser utan ser hellre till lösningar för bredden. Hela debatten om vad som är "bäst" verkar ligga på sandlådestadiet när det kommer upp.
Att internt i intranetsammanhang använda en enhetlig utrustning som passar behovet är inte alls fel. Men att sedan likställa detta med att endast IE duger i resten av IT-världen är trångsynt och direkt bakåtsträvande.

Får förmoda att Toonsters statistik på antalet browser var i ett eget konstruerat intranät då? ;)

Lång tråd?
Ja men hellre en lång seriös(?) diskussion om teknik än en lång tramstråd i caféet.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 11 apr 2001]

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Har du verkligen varit ute i arbetslivet? På företag med med flera anställda har man nästan till 100% en IT policy, med upphandling, vilket OP-system, vilken programvara osv. detta gäller då alla i företaget/organisationen. När byte av OP eller programvara sker, sker det på alla datorer.

Och hela planen spricker om någon som är van att arbeta med datorer kliver innanför dörrarna. Programmerare är notoriska förstörare av helt meningslösa bestämmelser om vilka program som ska användas och till vad. Vi väljer det verktyg vi kan arbeta lättast med och som fungerar bäst för oss, inte vad någon annan person tycker.

Vi har en pseudo-standard att vi ska använda Outlook för mail. En enda person på jobbet gör det: han som skrev att vi skulle köra den. Alla andra kör Outlook Express, Netscape Mail, Pine, Eudora... Det de gillar, helt enkelt. Bara en sådan sak att jag drog upp Win2K:s Start-ribba längst upp i skärmen har gett mer än en person huvudbry, men jag arbetar bäst så. Därför anpassar jag datorn till mig, inte tvärtom.

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Eriks tankar då..

Jag använder själv IE eftersom att jag tycker den är smidigast på Windows. Jag hade nog använt Opera om det inte varit för deras gränssnitt på Windows. Annars är det en trevlig webbläsare.

När jag är i skolan och använder en Mac dator så använder jag antingen Netscape 4 eller installerar Mozilla som är mycket smidigare och bättre än IE på MacOS.

När jag gör en sida brukar jag se till så den funkar och ser bra ut i Netscape 3+. Men försöker ändå göra så att den funkar i äldre webbläsare.
Anledningen till att jag anpassar den för NN3 är att jag tycker det är enkelt. Gillar inte alla "mega-häftiga" JavaScript/DHTML funktioner. NN3 har hyfsat stöd för HTML och grundläggande JavaScripts grejer funkar.

Vill man inte så ska man inte behöva anpassa för så gamla webbläsare. Men jag tycker man ska anpassa för NN4, IE4 och andra webbläsare som är lika gamla.
Sen så bör man se till att det ändå funkar i andra webbläsare.

Jag praktiserar nu på Incordia, och där märker man hur kompetensen är fördelad.
Hanns t.ex. är väldigt bra på Visual Basic, ASP, SQL och andra programmeringsspråk och kunde nog göra ett bra jobb med att anpassa för olika webbläsare. Men han håller ju mest på med databas system och liknande och har inte tid med sådant.
Patricio är designern, och han är bra på just det. Bra på Flash, Photoshop och så och är kreativ. Men han jobbar i Dreamweaver och är väl inte så väldans bra på HTML. Har heller inte tid att böka med sådant.

Jag ska se om jag inte kan hjälpa dem lite med sådant. De har flera sidor som skulle behöva gås(konstigt ord) igenom. Det är ju faktiskt något jag är riktigt bra på. :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Sgtpepper -> Jag slutade på IBM våren -97, så OS/2 har nog förpassats, men dyra system lever vidare... Iof. så jobbade jag i Greenock (Skottland) och där är dom konservativa, dom kör säkert OS/2 (Merlin) än..
Hörde att IBM Sverige beställde 50000 licenser av W2K på ett bräde...

Chainsaw->

Och hela planen spricker om någon som är van att arbeta med datorer kliver innanför dörrarna.

Ofta kan man inte göra "ett skit" åt den IT policy, och de program som finns. De körs väldigt ofta från en applikationsserver, med Citrix eller Zenworks. Har man inte det, så är oftast de ansvariga ganska nitiska personer, som lägger ner hela sin själ på att hitta program utan licens...
Har man inte admin rättigheter i sådana lägen, så "krymper" man ganska snart...

Det är väldigt sällan, nästan aldrig, har jag varit på ett större företag, där personalen själva kan/får köra program dom själva vill ha.
Då pratar jag inte om företag med kanske bara 20 anställda, utan mer.

/T

------------------

Ilyushin ->

höga tal för IE (när man kollar träffar på en site) beror sannolikt på att den är kodad för den läsaren och att många med konkurrerande läsare undviker sidan och avråder från besök, vilket är naturligt.

Du vet väl att en statistikserver kollar webbläsaren, oavsett om besökaren ser sidan eller inte ?

Det räcker med att få en anslutning, sen är man loggad. Innehållet har med andra ord inget med webbläsarkonrollen att göra.

/T

------------------

Jo, jag vet att den känner av läsaren direkt när man försöker gå in på sidan, men om användare av andra läsare än IE får en vit tom sida, rekommenderar de ingen annan att gå dit, därav påverkas ju besöken till viss del och IE får bättre siffror. Jag säger ju inte till någon annan med ej-IE att "besök sidan x, den är jättebra och visar en vit tom sida i våra läsare, som sagt: besök den omedelbart". Jag avråder ju istället från besök, vilket andra gör. Därav förbättras ju IE-statistiken betydligt.

------------------

Finns det något exempel på en sån sida du nämner? skulle vara kul att se, om inte annat ha som "testsida"

Kanske finns något länkarkiv med sidor som inte funkar på respektive webbläsare?

/T

------------------

Det är väldigt sällan, nästan aldrig, har jag varit på ett större företag, där personalen själva kan/får köra program dom själva vill ha.
Då pratar jag inte om företag med kanske bara 20 anställda, utan mer.

Hade inte du jobbat på IBM sade du?

Jag har adminrättigheter på min burk och det har alla andra utvecklare också och sist jag kollade så var det mer än 20 anställda på IBM...

Det är ju en viss skillnad mellan arbetsmaskiner som körs av "Office-tanter" och burkar som körs av utvecklare.

Jag som tekniker och utvecklare skulle aldrig finna mig i en fascistisk organisation där jag måste höra med admin-Orvar om jag kan installera ett nytt JDK på min burk. Möjligtvis om jag jobbade inom försvarsindustrin där säkerhetsribban är högre än normalt men aldrig annars.

------------------

Jo, visst kunde jag installera vad jag ville, men allt gick att köra... Allt där var i stort sett nätbaserat, och man hade allt som oftast flera arbetsplatser, rowing users.

Men det är ju olika från företag till företag. Där jag varit och jobbat, så är det som du nämner, några få kan "få" köra vad de vill, medans resten av "kontorsråttorna"=användarna har ganska låsta konfigurationer.
Som utvecklare hamnar man automatiskt i en helt annan sits, eftersom det krävs helt andra programvaror och näträttigheter.

På IBM är långt ifrån alla utvecklare. de är nog i minoritet, speciellt i Sverige. I Greenock, där utveckling av Aptiva, Thinkpad mm finns, är det en annan grej.

/T

------------------

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ni kanske skulle ta och starta en ny tråd eller bara lägga ner den här diskussionen om vad man får installera på olika företag. Det har liksom blivit väldigt off topic.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Ähh, tycker du? :e

Jo, du har rätt, lite väl OT har det blivit :)

------------------

Inte mycket IE V. NS senaste inläggen. Vi får väl ta upp "matchen" senare...

Gla påsk!

/T

------------------

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)