webForumDet fria alternativet

MSIE vs Netscape

79 svar · 1 126 visningar · startad av FreeZer

FreeZerMedlem sedan jan. 2001777 inlägg

Alltid när man lägger länkar till sidor här på forumet så klagar de som har Netscape alltid att sidorna inte kunde visas. Har aldrig sett någon med MSIE som klagat på att sidan inte fungerat...

MSIE vs Netscape 1 - 0

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg

Anledningen till det är att IE skiter fullständigt i vad du skriver och hur du gör det. NS4 är känsligare, och kräver att du vet vad du gör och inte bara kastar ur dig vilken skit som helst. Moz/NS6 fungerar lite på samma sätt: om du säger att din sida följer standarden så är det bäst att du verkligen gör det, inga uppsnyggningar används utan allt renderas precis som du skrivit det.

Förresten - var i helvete är standardskompatibliteten? När IE5.5 släpptes så hoppades jag att de hade byggt in trevliga saker som max-width och stöd för PNG-bilder med alfakanal. Det kunde jag ju glömma. Däremot så kunde jag ändra färgen på scrollbaren, något som jag absolut inte alls vill kunna göra. Lustigt nog så funkar det i IE5 för MacOS...

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

Anledningen till det är att IE skiter fullständigt i vad du skriver och hur du gör det. NS4 är känsligare, och kräver att du vet vad du gör och inte bara kastar ur dig vilken skit som helst.

Menar du att det är bättre att webbläsaren ska vara hyperkänslig, så att det ska bli fel om sidorna inte är perfekt skrivna? Nog tycker jag att det är bättre när Explorer "försöker" öppna sidorna ändå istället för Netscape som inte kan visa dem alls, eller helt fel?

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Att IE släpper igenom vilken skitkod som helst bidrar till att folk inte lär sig koda HTML på rätt sätt... vilket är beklagligt...

Båda webbläsarna har sina för och nackdelar, det är bara upp till en själv att välja vilka för och nackdelar man tycker räknas... :)

------------------
webEye.nu SweQuake.com

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

FreeZer: det finns en lång diskussion om detta i IE är verkligen värdelöst....

[Redigerat av Muzzafarath den 05 apr 2001]

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Anledningen till att det blir så är att många skriver mycket IE specifik skit som gör att det inte funkar. Hade utvecklare istället använt Netscape så det nog varit tvärtom.
När jag senast höll på med en sida där jag följde standarden så var det Internet Explorer som krånglade.

Jag skulle istället säga 0-1-1 (Internet Explorer-Netscape-Opera)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Smaken är som baken, hårig! som någon annan här på webforum har sakt... :h

Fast jag tycker bättre MSIE...

------------------
^FreeZer^
------------------

Jag skiter fullständigt i vilken läsare man har, bara den följer standarderna. Som det är nu så är Mozilla, Opera och IE5 för MacOS de solklart bästa läsarna. Eftersom Moz finns för alla möjliga tänkbara plattformar och går att skala ner till nästan ingenting så är det en vinnare ur min synvinkel. För tillfället. Vem vet vad som är bäst om två år?

------------------

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Måste säga att IE 5 på MacOS faktiskt inte är så bra. Även om det sägs att den följer standarden så tycker jag inte den gör det. Inte värst bra i alla fall.
En sak som t.ex. height: 100% på lager som funkar i IE 4.5 tycker man även borde funka i IE 5.

Sen finns det mycket andra konstiga saker där som jag inte gillar.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Statistik:

1. MSIE 5.x 160190690 (77%)
2. MSIE 4.x 19439676 (9%)
3. Netscape 4.x 18656580 (9%)

Källa: www.thecounter.com/stats - 2001 Mars

Detta visar att 86% av alla användare har Explorer.

MSIE vs Netscape 2 - 0

------------------
^FreeZer^
------------------

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

TheCounter, ja, den visar ju inte direkt hela nätet... Men vem har sagt något om att IE inte är störst? Sedan så är det ju så att störst inte alltid är bäst :p

Jag förstår inte heller vad du försöker bevisa här? Att du tycker IE är så mycket bättre än NS?

[Redigerat av Muzzafarath den 06 apr 2001]

QMedlem sedan apr. 20001 209 inlägg

Och vad visar statistiken? Jo, att många, många av användarna inte tankar ner nån annan läsare utan tar den som redan finns i systemet - och i skrämmande många av fallen tror de att IE "är" Internet... :l

Om MS lade med Netscape i Windows (vilket de knappast lär göra) eller slängde ut IE ur Windows (lär de inte heller göra) skulle det bli mycket intressantare att se vilken läsare som klarar sig bäst. Gissa varför den amerikanska motsvarigheten till Konkurrensverket vill dela upp Microsoft?

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Okej, låt oss säga att 86% av de som använder en webbläsare kör med IE. Betyder det att den läsaren automatiskt börjar följa W3C-standarder, så jag slipper göra fula hack för att komma runt svagheter i läsare? Jag är förbannat trött på att vissa läsare vägrar att fungera enligt standard. Nu när det finns fler olika läsare än någonsin, plus marknaden med Palms och mobiltelefoner, så är det verkligen viktigt att alla kan skriva standardkompatibla sidor.

------------------

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Måste återigen kommentera Netscapes dåliga funktion i nätverk med proxy. trådningen i programmet är urkasst, så när man laddar ner en sida som är långsam (i mitt fall genom en proxy) så sitter man och glor på en vit yta. Man tröttnar och väljer en annan URL eller bokmärke, och precis när man gjort det så ser man den tidigare sidan under ett kort ögonblick (den sidan man väntat på i 10 sekunder) den har alltså funnits där, men programmet visar den inte (trådningen...) sedan kommer den vita arbetsytan i väntan på den nya sidan.

Sedan klarar inte Netscape av en förändring i fönsterstorlek utan att uppdatera hela sidan.

Klarar inte heller att skriva ut utan att ladda ner sidan igen.

Klarar inte att skriva ut om <BODY> taggen saknas. (mer och mer sidor saknar dessa, och flera HTML böcker använder dom inte..)

Jag har Netscape på jobbet 4.7 och märker detta dagligen. Andra klienter har IE eller Opera, och där funkar det perfekt.

/T

------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."

Tja, inget av det du nämner gäller för Mozilla/NS6. Ändringar i storlek och liknande hanteras bättre än av någon annan läsare, rendering sker under laddning. Skriver du ut bildstorlekarna så renderas sidan korrekt med en gång, något som IE vägrar att göra.

Skulle du ha hittat någon bugg av den här kalibern i Moz - rapportera den! http://bugzilla.mozilla.org/

IE-NS: 2-3

------------------

Har faktisk för mig att NS6 (den versionen jag KAN testa) också renderar om efter storleksförändring. Kanske skiljer sig från Mozillan

Proxy'n då?

Ska faktiskt testa på jobbet, vi har NS6 på servern. Tyvärr är våra arbetstationer bara 350 Mhz, så det tar tid, och JRE'n vägrar lite, men jag får väl försöka...

/T

------------------

JoakimEMedlem sedan feb. 20001 190 inlägg

En sak som jag irriterar mig extremt mkt på i NS6 är att den ritar upp hela sidan när den laddas, och sen när den laddats klart så renderas sidan om, så om man har scrollat ner för en låååång tråd i t.ex. forum, vips, så får man börja om, visserligen inget krävande arbete, men fruktanvärt irriterande i längden

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

JoakimEMedlem sedan feb. 20001 190 inlägg

Sitter och testa Mozilla nu, tycker det funkar bra mycket bättre än NS6, snabbare, smidigare, trevligare helt enkelt :)

------------------
Maximalt skydd för privatlivet - minimalt skydd åt offentligheten

IlyushinMedlem sedan jan. 2000150 inlägg

Jag kör Mozilla och anser att den är överlägsen IE. Snabbare, elegantare, finns för fler plattformar etc. Tidigare körde jag NS 4.x, men nu är det enbart Mozilla som gäller.

Jag anpassar därför mina sidor för Mozilla/NS och anser att man ska koda rätt. IE gör, som nämnts, att folk lär sig dålig kod och det är inte bra. Personer som gör sidor för IE (som krånglar i andra läsare) gör helt fel.

Argumentet att 86 % har IE är rent svammel. Internet ska vara plattformsoberoende vilket betyder att det ska fungera i alla läsare. I annat fall, om man ska tjata om marknadsandelar tar jag lite citat igen:

NS/Mz är ovanliga = byt webbläsare.
Skonummer 46 är ovanligt = byt fötter.
Gatnummer över 160 är ovanligt = flytta.
Miljarder flugor kan inte ha fel = ät exkrementer.

M.a.o: de som kodar för IE är lamers, medan de som kodar för alla läsare är proffs. Därför säger jag: ge f-n i att tjata om IE:s marknadsandelar, det är det mest vansinniga argumentet av alla: "Volvo har större marknadsandel, så du måste byta bil".

Ner med lamers som kodar för IE, Leve proffsen som kodar för alla läsare (även IE).

IE vs Mozilla 0-10.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Ok då studenten. men om man ska skapa tex. en ASP applikation (inte scriptspråket ASP) för ett större företag på internet/intranet och måste köra lite active x osv, hur ska jag göra då?

Kanske använder en webservice med stark kryptering, hur ska jag göra då?

Det finns så mycket mer argument än bara HTML stödet.

Argumentet från dig är att man ska koda HTML enligt standard, men då faller ju NS också eftersom den inte klarar allt heller.
Tyvärr måste jag säga, att du verkar vara mer intresserad att skapa sidor som en "begränsad" läsare kan tolka, och ignorerar "finnesser" i IE. Då tror jag att dina webbsidor, och ditt kunnande skta kommer att försvinna i mörkret med NS (eller Mozilla, med 0.03% användare).
Proffs kan man inte kalla sig bara för att man hänger fast vid en gammal förlegad programvara som inte på något sätt hänger med i utvecklingen.

Proffs är man inte heller om man är en student som har "nada" erfarenhet av systemutveckling/webbproduktion i verkligheten.

Knalla upp till Icon eller framfab och säg att "jag är proffs, jag kan koda HTML för Netscape, det är det som gäller. IE är skit..."

Om 86 % (gammal siffra, högre nu, 93%) kör IE, varför inte utnyttja fördelarna?.

/T

------------------

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb