Som sagt: Internet ska inte vara Microsoft-net eller MS International Network och det betyder att man ska se till att sidorna fungerar i andra läsare än Explorer. Varför har Explorer blivit så stort? Jo, genom att MS "byggt in" det i Windows 98 och nyare. Det ger oförtjänta fördelar för den läsaren på bekostnad av konkurrenternas produkter.
Dessutom är IE en produkt som kommit till av en anledning: MS såg att det fanns ett företag som höll på att växa sig stort på nätet: Netscape Communications Inc. Därför tog man snabbt fram Explorer för att till varje pris konkurrera ut NS. Beslutet att "bygga in" IE i Windows har också skapat alldeles för stark övervikt för den läsaren. Hade MS inte gjort detta skulle det vara enklare för konkurrerande företag.
Felet många gör är att de tror att "IE är så spritt, så man ska koda sidor som bara fungerar i den läsaren" på samma sätt som det var då NS var vanligast. Problemet med det resonemanget är att man ställer till med skada för andra företag. Det vore mycket farligt för den framtida utvecklingen om Internet blir synonymt med Internet Explorer.
Det går att koda utmärkta sidor som fungerar bra i andra läsare än IE. Med program som GoLive, Dreamweaver, Freeway etc går det mycket smidigt. Egentligen är det ju enkelt: testa sidan i diverse läsare, IE, NS/Mozilla, Opera m.fl. Fungerar sidorna bra i dessa: utmärkt.
Om de däremot strejkar i de andra läsarna och fungerar i IE: inte alls bra, gör om sidan och se till att den fungerar i de andra läsarna.
När jag kommer till sidor som krånglar i Mozilla byter jag inte läsare, eller anklagar webläsaren, nej, jag skriver till webmastern och klagar och föreslår utveckling av en förbättrad, fungerande tjänst.
Det går att skapa eleganta sidor som fungerar i andra läsare än IE. Klarar man inte av att utveckla sidor som fungerar i andra läsare än IE bör man i.s.f lära sig det (omgående).
Det spelar ingen roll hur många som har IE, man ska ändå inte koda specifikt för den läsaren. Enda gången man möjligen kan göra det är den dag IE har 100 % av marknaden, d.v.s då alla konkurrenter upphört att existera. Det kommer inte att inträffa.
Som sagt: leve Internet, Ner Med Microsoft International Network (Internet Exploder-only-sidor).
Exploder-lamers: testa i andra läsare omedelbart! Tjata inte om marknadsandelar, fortsätter ni med det tycker jag att ni ska lära er kinesiska:-)
Exploder = läsare för marknadsandelsfanatiska lamers:-) Netscape/Mozilla m.fl = till för alla som inte väljer läsare efter marknadsandelar och som anser att man ska koda rätt.
------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker