webForumDet fria alternativet

ie5.5 -> ns6?

40 svar · 849 visningar · startad av Sannah · sida 3 av 3

IlyushinMedlem sedan jan. 2000150 inlägg

Jag har nu gått över till Mozilla efter att ha provat NS 6. Min bedömning säger direkt att Mz är betydligt bättre, snabbare och smidigare. NS har alltid varit mitt val och Mozilla tycker jag har lyckats ta tillvara på fördelarna med NS och ratat nackdelarna (gentemot Explorer, enligt en del).

Webben ska vara plattformsoberoende vilket gör att jag anser att specialkodning för Internet Explorer är förkastligt. En bra sida ska fungera lika bra i IE som Netscape, Mozilla, Opera, iCab, Voyager m.fl läsare. Liknelsen mellan anpassning till Nokia är bra. Man kan även jämföra med anpassning till Volvo (detta kräver en Volvo, andra bilmärken fungerar sämre).

Microsoft har satsat på webbmonopol med IE och det är något jag inte alls tycker om. Konkurrens är betydligt bättre. För att stödja detta måste man, som sagt, följa W3C-standard för att säkerställa att sidorna fungerar bra i marknadens olika läsare. Själv brukar jag främst köra tester i NS eftersom senare kontroller i IE visat att det fungerar lika bra i det programmet.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb