ie5.5 -> ns6?
40 svar · 849 visningar · startad av Sannah
Nej, helt klart Mozilla då! Mozilla 0.7 om man är feg, annars kör man den senaste "builden"! :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Nej det är inte rekommenderbart, IE 5.5 rockar skiten ur Netscape 6
(det gör IE 5.0 också för den delen)
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
Smaksak.. :)
Själv tycker jag att Internet Explorer har ett litet försprång i Windows. Mycket p.g.a. av integreringen med Windows.
Fast på alla andra operativsystem skulle jag välja Mozilla.
Mozilla är dessutom mycket trevligare att göra sidor för. Följer standarden och har bättre CSS stöd. :)
------------------
/Erik
NS6 är inte i närheten av IE, vare sig prestanda eller övriga scriptfunktioner.
Netscape får nog jobba på lite om dom ska ta upp konkurrensen. Sen kvittar vissa buggfixar i de nya builderna, grundprestandan måste öka, öka och öka.
Är inte säker på deras CSS stöd dock, inte CSS2, där tycker jag Opera har en fördel över Netscape. Klarar Netscape någon CSS funktion som inte IE klarar, vilken då?
Hos Opera kan man ladda ner en textfil med HTML taggarna och de funktioner i CSS som stöds. Finns det något likande hos Netscape? då kan man ju jämföra direkt )Opera mot Netscape), utan att prova med sidor.
I senaste Mikrodatorn gjordes ett test, fast där användes Opera 5.0. Nu finns 5.02 och den klarar tom. DHTML'en på idg's hemsida.
/T
------------------
"Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre..."
[Redigerat av Toonster den 15 feb 2001]
I senaste Mikrodatorn gjordes ett test, fast där användes Opera 5.0. Nu finns 5.02 och den klarar tom. DHTML'en på idg's hemsida.
Vad kom Mikrodatorn fram till? Jag måste säga att Opera 5.02 är mycket bättre än 5.0, de förra versionerna kraschade ofta när man zoomade in :l
Toonster > T.ex. border-spacing klarar inte Internet Explorer av.
Kanske har Opera ännu bättre CSS stöd, fast jag avskyr Opera! Gillar inte att webbläsar fönstrena öppnas i ett fönster. Väldigt osmidigt!
Sannah > http://www.mozilla.org/
Mozilla 0.7: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla0.7/mozilla-win32-0.7-installer.exe
Nightly build: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/nightly/latest/mozilla-win32-talkback.zip
------------------
/Erik
Väldigt osmidigt!
Skämtar du med mig!? När man har 50 olika webbsidor öppna är det mycket smidigare att bara behöva minimera ett fönster istället för 50 :l Men men, smaken är som baken :)
[edit]Fixade en väldigt trevligt sär stavning ;) (Ja, det där var ett skämt).
[Redigerat av Muzzafarath den 15 feb 2001]
Annars så funkar Netscape 4.76 kanon.. finns här: HÄR
Ett varningen finger för några av netscaps versioner i 4.7X-serien det är vissa som funkar sämre som ger förbjudna åtgärder helt utan anledningar därför bör man inte använda andra än 4.73 eller 4.76
oops jag hänvisade till en version som är lite buggig 4.75 skulle vara 4.76 ;)
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
[Redigerat av Klös den 15 feb 2001]
Jag avskyr i alla fall det. Går ju inte att placera fönstrena som man vill..
T.ex. som Photoshop på PC, hade varit mycket bättre om det varit likadant som på MacOS. Där kan man placera fönstrena som man vill.
Jag gillar inte att ha fönster i fullskärm, men med såna program tvingas man nästan att ha "grundfönstret" i fullskärm..
Fast det är ju som sagt en smaksak.. :)
------------------
/Erik
Erik: Nog är det en smaksak alltid! Försöker vänja mig vid att inte enkelt kunna köra fullskärm i Mac - har alltid det i Windows... :e
Var kommer alla dessa fönster i från?? ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Fullskärm är väl okej om man har upplösningen 800x600 men har man som jag 1600x1200 så är det så osmidigt!
Även hemma på mina föräldrars 17 tummare med upplösningen 1024x768 kör jag aldrig fönster i fullskärm.
Lite off topic kanske, men jag måste säga att BeOS fönster system är helt klart bäst. Och nu verkar det som om Microsoft tagit efter det i Whistler.. :)
------------------
/Erik
IE5.5 funkar nog bra, men tycks göra sitt bästa att se spyträlig ut med gråa skåpluckekantiga verktygsfält och grå ikoner.. :(
vissa av oss föredrar funktion framför form.... ;)
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
Jag kan faktikst hålla med Chakotay lite. Microsoft har inte ändrat utseendet på Internet Explorer mycket sen trean. Den är faktiskt väldigt tråkig. Fast sexan kanske kommer fräshas upp. Den kommer väl samtidigt som Whistler och Whistler verkar ju ha en mycket fräshare design än de tidigare operativsystemen..
Internet Explorer 5 på Mac ser i alla fall ganska bra ut.. :)
------------------
/Erik
Internet Explorer 5 på Mac ser i alla fall ganska bra ut..
Korre: ingenting på en Mac ser bra ut :e
------------------
Erik Juhlin -> border-spacing ? till vilket element hör det Box? för det finns ju inte border-spacing i CSS2? menar du border-width?
Jag är ett stort frågetecken där.
Det finns ett litet shareware program som heter TopStyle, där kan man skapa CSS, och se CSS1 CSS2 och vad de olika webbläsarna klarar. Rekommenderas varmt.
Och där kan jag säga att listan är bra mycket längre hos IE än NS på CSS element.
Och du:
Fullskärm är väl okej om man har upplösningen 800x600 men har man som jag 1600x1200 så är det så osmidigt!
Har man inte stora skärmar med hög upplösning för att ha fönstren bredvid varann? Sitter du i helskärmsläge på programmen i 1600 bredd? what a whaste of space...
(Inlägget låter som en personlig vendetta mot erik med det är det absolut inte :~))
/T
(oYo)
[Redigerat av Toonster den 16 feb 2001]
Sitter du i helskärmsläge på programmen i 1600 bredd?
Erik sa ju precis att han inte gillar fullskärm.
------------------
webmaster resources