WygrenMedlem sedan nov. 20132 inlägg Hej, får inte till felstaplarna i ett punktdiagram. Jag jämför 2 grupper i med samma tidsaxel.därav hamnar punkterna ovanför varandra. När jag sedan ska lägga in felstaplar så hamnar dom på varandra och blir otydliga.
Nån som vet om hur man kan flytta brytpunterna något så att felstaplarna separeras.
Tack på förhand.
Magnus
Jag TROR inte att det finns något kryss eller liknande.
Det jag gör ibland är att helt enkelt förskjuta x-axeldata lite grand om de ligger exakt lika.
Ett enkelt exempel som använder en fast förskjutning:
Antag att du har gjort en figur där:
Dina x-axeldata ligger i a-kolumnen.
Y-data i B kolumnen
Felstapeldata i C (antar Enkel/symetrisk i det här exemplet)
Nu kan du testa att:
Sortera dina data i stigande ordning utifrån X-axel/kolumn A
Kopiera A-kolumens orginaldata till D-kolumnen (med rubrik så att den "sitter ihop" om du vill sortera)
Skapa nya data i A-kolumnen som förskjuts lite grand om det finns dubblettdata i D-kolumnen genom att använda formeln:
=OM(D2<>D1;D2;A1+0,1)
0,1 är den förskjutning du väljer att acceptera i X-led (alltid pluss). Du får helt enkelt göra en manuell kompromiss mellan Sant/synligt
Formeln går att göra mycket mer komplicerad om du orkar.
Det här ger t.ex närmast föregående x-axeltal
=INDEX($D$1:$D$100;PASSA(D2;$D$1:$D$100;0)-1)
och det här efterföljande:
=INDEX($D$1:$D$100;PASSA(D2;$D$1:$D$100;1)+1)
Den informationen kan användas för att beräkna "utrymmet" som kan användas för att sprida data i X-led utan att krocka med talet över/under.
Exempelvis blir avståndet uppåt=
=(INDEX($D$1:$D$100;PASSA(D2;$D$1:$D$100;1)+1)-D2)/2
Sen får du räkna ut hur många tal av D2's typ det finns
=ANTAL.OM($D$1:$D$100;D2)
OSv OSv
Det går att krångla till det ordentligt.
WygrenMedlem sedan nov. 20132 inlägg hmm
tack för ditt svar.
Jag förklarade väl lite otydligt. När jag provade din formel så
flyttade sig punkten bara upp.
Försöker bifoga en bild på figuren så kanske det blir klarare vad
jag menar.
Med vänlig hälsning
Magnus
Ok, du har använt linjediagram med punkter, inte punktdiagram som mitt svar byggde på (kallas även scatter, XY).
Det kan låta som hårklyveri men i ett punktdiagram är X-positionen ett värde och punktens läge går att justera höger/vänster.
I ditt diagram består x-axeln av fasta grupper och det går inte att flytta inom figuren genom att manipulera X-värdet.
Egentligen är ett stapeldiagram lämpligare men då får du inga linjer. Se bifogat excelblad för olika sätt att "fuska till" något som kanske liknar det du vill ha.
/M
PS
Jag sitter vid fel dator nu men det finns ett exceltillägg som heter något i stil med Daniel's XL Tools. Verktyget är till för att göra det lättare att skapa och publicera vetenskapliga diagram osv. Tror inte att han löser just ditt problem med det är användbart när du skall submitta och så vitt jag kan bedöma har han inga hyss för sig.