Setat och läst massa om att jämföra olika kolumner med hjälp av letarad mm.
Även sett att fler haft problem med detta, det jag skulle vilja göra är att jämföra 2 st olika listor tex artnr, Jag har testat med letarad , OM formler och fått till det hyfsat, men jag får i princip tvärtom som jag skulle vilja ha det, jag får blanka fält på dem artiklar som bara finns på den ena listan, och jag skulle vilja få fram en lista på dem artiklar som saknas. Vilken formel skall jag använda mig av ?
Excel problem
3 svar · 856 visningar · startad av Dre@ms
Är det inte nödvändigt att det sker helt automagiskt så kan du kopiera in lista 2 under lista 1, "vilkordstyrd formatering,regler för markering, dubbletter. Skapa ett filter för kolumnen, sortera efter antingen färg eller "ingen fyllning" beroende på om du vill se de som finns i båda eller bara de som bara finns i en.
Är det inte nödvändigt att det sker helt automagiskt så kan du kopiera in lista 2 under lista 1, "vilkordstyrd formatering,regler för markering, dubbletter. Skapa ett filter för kolumnen, sortera efter antingen färg eller "ingen fyllning" beroende på om du vill se de som finns i båda eller bara de som bara finns i en.
Hemskt gärna via en formel automatiskt, då vissa listor innehåller 60000 artiklar :), och jag har dem på olika blad, blir för bökigt att pasta in osv...
Ett alternativ är kanske att göra ett eget macro.
Jag postade ett skelet för det här: (behöver modifieras något för att få fram det du vill ha)
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=180397
Med 60000 rader måste du använda double (se kommentar i koden) som räknare för raderna tror jag, annars går det bara till 32000 typ.