CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Någon som vet om det finns något att göra mot Firefox massiva använding av minne som tyckes öka ju längre man har haft upp webbläsarfönstret? Igår var jag upp i 128 000 kb och för tillfället är jag upp i 75 208 kb med endast fyra flikar.
Jag kör på en gammal burk för tillfället och funderar strongt på att att byta till Opera, är den bättre när det gäller användning av minne? Om det finns något att göra åt det problem med firefox som alltid har varit ett faktum så är jag tacksam. Använder senaste versionen och inte har det blivit bättre....
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Japp, det får bli att jag byter till Opera, i alla fall på denna datorn. Jag gillar firefox bäst men om jag använder opera lite mer än jag tidigare gjort så kanske jag ändrar inställning ;)
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg 5 flikar 30 000 kb på opera, aningen bättre :)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg 380mb är mitt rekord, uppmätt i veckan som gick. Då hade FF rullat i ett dygn och haft som mest ett dussintal flikar öppnade samtidigt. Aningen i överkant.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Stoffe, du kanske vet hur man får tabbarna under adress-panelen? Har försökt utan att lyckas :(
Dryden skrev:
380mb är mitt rekord, uppmätt i veckan som gick. Då hade FF rullat i ett dygn och haft som mest ett dussintal flikar öppnade samtidigt. Aningen i överkant.
Ojdå ;) Tycker det är konstigt att dom inte gör något åt detta!
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Bara för att komma med färsk information så kan jag meddela att FF just nu drar 316mb. Tre flikar just nu, men har väl haft ett tiotal igång sedan jag drog igång bläddraren igår.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Browsar man runt på sidor som har mycket och framförallt stora bilder(exempelvis deviantart.com) kan man lätt få problemet att browserns minnesanvändning skjuter i höjden. Det gäller både Firefox och Opera men med skillnaden att Firefox inte släpper ifrån sig minnet, det spelar ingen roll om man stänger alla flikar eller tömmer cachen.
De borde absolut åtgärda detta till nästa patch!
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Det är ingen minnesläcka utan mozilla-utvecklarna säger att det ska vara så här... Källa
Jag tror inte speciellt mycket på det där, även om det så klart finns en sanning i att sidorna man surfar mest lagras i cachen. Min firefox ska fan inte dra 1/3 eller 1/4 av min totala minnesmängd i burken om jag haft den igång ett tag.. :bla
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Varför inte? Om det inte minnet används till något annat och då under förutsättning att om något annat program behöver minne att FF släpper det så ser jag inga problem med det.
Jag gillar inte det faktumet att firefox kan dra så mycket minne bara, för jag tror att jag skulle få en lika bra surfupplevelse utan denna cachelagring som tydligen tidigare förklarats som minnesläcka i den grymmaste webbläsaren nånsin. ;)
Kommer fortsätta med firefox till den blir för gammal eller det börjar finnas bättre alternativ. :)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Det går ju att stänga av eller ändra hur många sidor som får cachas genom att i about:config ändra browser.sessionhistory.max_total_viewers till 0.
Inside Firefox skrev:
To improve performance when navigating (studies show that 39% of all page navigations are renavigations to pages visited < 10 pages ago, usually using the back button), Firefox 1.5 implements a Back-Forward cache that retains the rendered document for the last few session history entries. This can be a lot of data. It's a trade-off. What you get out of it is faster performance as you navigate the web.
For those who remain concerned, here's how the feature works. Firefox has a preference browser.sessionhistory.max_total_viewers which by default is set to -1. When set to this value, Firefox calculates the amount of memory in the system, according to this breakdown:
RAM Number of Cached Pages
32MB 0
64MB 1
128MB 2
256MB 3
512MB 5
1GB 8
2GB 8
4GB 8
http://weblogs.mozillazine.org/ben/
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Fungerar det där verkligen? Ändrade just värdet till 0 och startade om browsern. Likväl tog det bara ~10 min av surfande (i max 2 samtidiga tabbar) och nu förbrukas redan 64MB minne. Gillar det inte alls!
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg 64 MB är väl inte direkt anmärkningsvärt för att vara Firefox?
Programmet kommer nog ta runt den siffran även med detta "tweak". Skillnaden är att den inte ska kunna suga i sig absurda mängder minnne (300-500 MB), som vissat råkat ut för.
frippzMedlem sedan okt. 200518 inlägg Det är lustigt att jag är en av de få som inte råkat ut för denna "minnesläcka/feature/vad-de-nu-vill-kalla-det". Jag testade precis att öppna ett bra gäng flikar (cirka 20 st igång nu, allt ifrån onlinebutiker till forum) och ändå ligger FF på 64 meg i minnet (jag har totalt 1 gig RAM). Jag är väl lyckligt lottad antar jag. :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Du måste ju ha den igång ett tag också och kanske surfa runt lite... jag har nu 13 flikar uppe, brukar ha runt 7-8 st, har haft igång FF sedan 18 ungefär... och den ligger på 100 Mb ungefär just nu... kör FF v1.5.0.1 och har också 1 Gb RAM.
frippzMedlem sedan okt. 200518 inlägg Firefox har varit igång oavbrutet sen lunchtid idag, så det är normalt användande plus det där lilla experimentet med att öppna runt 40-50 tabbar i omgångar (surfade runt på alla sidor dessutom ett par gånger). Den kom aldrig över 100 MB. :)