webForumDet fria alternativet

IE vs. FF användare?

73 svar · 3 159 visningar · startad av streetrobban · sida 3 av 4

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Största skillnaden mellan FF och IE7 är att FF segar rejält efter att man haft den öppen några dagar med runt 10 tabbar. Har ännu inte haft detta problem med IE7 och jag har kört Beta1 i mer än 2 månader nu.

Microsoft har anpassat uppdateringsfrekvensen av flera anledningar. För de som vill veta finns dessa mycket väl beskrivna på deras hemsida, så för de som tror sig veta kan ta en titt där istället för att uttala sig om saker de inte har en aning om.

IE7 finns på MSDN om man prenumererar.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

legis skrev:

IE7 finns på MSDN om man prenumererar.

Går inte att få tag på annars alltså?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Finns tyvärr inte tillgänglig på lagligt sätt på annat sätt just nu.

För de som vill ha koll på IE7, samt vilka säkerhetsförbättringar som görs kan kolla här:
http://blogs.msdn.com/ie/

Lilja:
Har du någon erfarenhet alls av IT på större företag. Jag satt och tänkte innan "typiskt studenter" och kollade sen din profil och blev inte så förvånad när så var fallet. Det går inte att jämföra konsumentprodukter med produkter anpassade för företag. Vet du till exempel hur IE kan användas, anpassas och låsas ner i ett företagsnätverk från en central punkt? Hur nära detta kommer FF? Det finns så mycket mer bakom olika beslut än vad som kan appliceras på konsument-webbläsare som FF, inte minst de testfaser som behövs.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Palle skrev:

Internet Explorer 7.0 BETA 1

Verkar vara nått fel på nerladdnings länken, kommer inte åt nått program att ladda ner :/

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

legis skrev:

Jag satt och tänkte innan "typiskt studenter" och kollade sen din profil och blev inte så förvånad när så var fallet.

Hey, jag är också student x(

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag håller mig till Opera. :)
Dessa underbara mousegestures, snabbheten och att den är norsk. ;)

FF har jag som backup om det är nåt som inte skulle funka i Opera, IE använder jag inte av ren princip. Ända sedan jag började försöka använda det har jag haft en storebrors-känsla av den, IE vet bäst och ska du ändra nåt får du hacka i registret, typ. :e

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Poffe skrev:

Verkar vara nått fel på nerladdnings länken, kommer inte åt nått program att ladda ner :/

Den stora, feta, röda texten skrev:

Internet Explorer 7 is for the time being intended only for developers and registered beta testers. Therefore, Internet Explorer 7 is no longer available for download. As soon as the beta goes public, the download links will be available again.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Virtual skrev:

Har inte läst hela tråden, men hur många av dom 83%en som är Opera-användare där läsaren ställts in att identifieras som IE måste vara svårt att avgöra.. Default är "Identify as MSIE 6.0" om jag inte minns fel..

Tror dom är en liten del (försumbar), eftersom Opera har varit en webläsare som kostar pengar (alt. visar reklam) vilket gör att merparten nog har hållit sig ifrån den förutom fantasterna. Det skall bli intressant hur den utvecklas nu när den är gratis utan reklam.

His Divine ShadowMedlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Kör IE6 i jobbet och FF där hemma, gillar tabbningen, men jag tror när IE7 kommer ut så byter jag tillbaks, IE har ändå en bättre känsla på nått mysko vis.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag är bunden till IE på jobbet, då många sidor inte fungerar i något annat. Så, webutvecklarna borde lära sig skriva hemsidor i annat än FrontPage...

Fast oftast använder jag Firefox ändå. Hemma har jag gått från Firefox till Opera. Saknar dock ett adblock-skydd i Opera. Men reklamen går leva med tills nitro fixat nåt. ;)

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/30/20050930081950_CS/20050930081950_CS.dbp.asp
Ännu en förvirrande undersökning ;)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Intressant artikel, från en känd kritiker: http://www.roughtype.com/archives/2005/09/office_vs_explo.php

Carr skrev:

Microsoft has deliberately avoided enhancing Explorer, he argued, because it doesn't want it to get too good. As long as browsers are hampered by poor responsiveness and incompatibility problems, they're less likely to provide an alternative user interface for a broad range of applications. Microsoft, in this view, wants the browser to be good enough for viewing web pages, but not so good that it takes over the desktop.

Citatet kommer från https://www.roughtype.com.

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag upplever IE som snabbare än FF så jag skulle nog byta tillbaka till IE om jag inte var så beroende av reklamfiltrering och musgester. Jag skulle nog också ha problem att klara mig utan "Web developer" på jobbet.

IE7 gillar jag inte alls eftersom MS kastat om ordningen på de olika verktygsfälten och vägrar låta mig återställa dem. Vem fan vill ha framåt- och bakåtknappar etc. högst upp? Säkert någon, men definitivt inte jag.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

silfver skrev:

Fast oftast använder jag Firefox ändå. Hemma har jag gått från Firefox till Opera. Saknar dock ett adblock-skydd i Opera. Men reklamen går leva med tills nitro fixat nåt. ;)

Just det! Tack för påminnelsen. Jag ska bara PM'a OveRRidE och fila lita på ett par skoluppgifter...

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har just gått över till Firefox för IE 6 har börjat bete sig bortom all kritik. Krashar typ hela tiden. Räcker med att jag klickar på en länk så krashar det. Alltid är det nåt som får det att krasha och det händer minst ett par gånger om dan. Ska inte kasta skit på IE för det har inte varit så förut, men jag bytte över till Firefox nu eftersom jag tröttnade på allt krashande. Skulle helst vilja testa Safari men det är ju kört för en PC-användare.

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

AndreasC skrev:

Har just gått över till Firefox för IE 6 har börjat bete sig bortom all kritik. Krashar typ hela tiden. Räcker med att jag klickar på en länk så krashar det. Alltid är det nåt som får det att krasha och det händer minst ett par gånger om dan. Ska inte kasta skit på IE för det har inte varit så förut, men jag bytte över till Firefox nu eftersom jag tröttnade på allt krashande. Skulle helst vilja testa Safari men det är ju kört för en PC-användare.

Anledningen till att jag inte kör FireFox är av anledningen att det... kraschar stup i kvarten!

Skönt med en stabil webbläsare som IE 7 som håller sig uppe fastän man har fler än två flikar uppe.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Hm, erfarenheterna tycka vara olika då. Tvärtom här. FF är hur stabilt som helst.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

största problemet med FF är ju att det drar så otroligt mycket minne x(

100MB, och då är det bara 6tabbar öppna.... tacka vet jag Opera :D

firefox_100MB.jpg
mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

På min blogg är det 38% FF, 55 % IE och 7% annat mög. Det är efter ett par tusen besök. Säger ju inte mycket mer än att bloggvärlden kör mer FF än resten.

181 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
178 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)