webForumDet fria alternativet

Den stora Opera-tråden

51 svar · 3 010 visningar · startad av silfver · sida 2 av 3

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okej, i den rutan välj fliken Knappar, sen kategori Status och dra sen "Statusfält" dit du vill ha den - funkar det månne?

Jag vågar inte testa själv, jag vill ha kvar min statusrad därnere... :e

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ejaha? :)
Syns statusbaren överhuvudtaget inte när du är inne i anpassningsläget, inte ens en eller två pixlar? Har du testat att dra ner en knapp(appearance->buttons) till området där statusbaren egentligen skall vara?

I annat fall vet jag inte, antar att det enda som återstår är att återställa verktygsfälten via appearance->buttons->reset to default eller genom att gå till perferences->advanced->toolbars och där välja Opera standard.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

:stefan: skrev:

Okej, i den rutan välj fliken Knappar, sen kategori Status och dra sen "Statusfält" dit du vill ha den - funkar det månne?

Jag vågar inte testa själv, jag vill ha kvar min statusrad därnere... :e

Jupp. :e Tack! (y) Du med dAEk^. Din lösning hade vart nödutgången. :)

r/ Wie. Vad glad jag blir! :birp

IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg

går inte spela upp embed bara bgsound,
om man går till en annan sida och sedan trycker bakåt går det inte skriva i texfield. lixom den jag nu skriver i, men fungerar efter att man reloadat sidan.

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har tagit bort acrobat reader och installerat foxit reader, vilken skillnad i hastighet :) Det jag undrar nu är om det är möjligt att öppna pdf dokumenten i taben? Som det är nu öppnas pdf-dokumenten direkt i foxit reader.

silfver: Bra att det ordnade sig! Det går ju knappt att surfa utan statusbar, man märker direkt att det är något som saknas...

Iceyes: Angående embed, ta upp det ämnet i HTML, XHTML & CSS-forumet(om det är kodhjälp du vill ha vill säga), det är mycket som kan strula; servern, html-koden eller en inställning i browsern... embed-taggen ingår heller inte i någon HTML-standard. Om det är Opera-inställningen du vill ha hjälp med, kontrollera att du tillåter ljud via Tools->Preferences->Advanced->Content. Själv avskyr jag ljud på webben! (n)
Vad det gäller textarea-problemet: vilken version av Opera använder du, vilket Operativsystem(OS), hårdvara osv? Jag har inte hört om detta problem förut så jag skulle nog hellre tipsa dig om Operas forum än att sitta här och försöka hjälpa dig med gissningar. Chansen är större att du får hjälp på deras forum. :)

Compusa: Det verkar inte som Foxit har någon plugin för Opera nej, således går det inte att öppna en pdf-fil i en flik.

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

På den här adressen har jag redan kommenterat en massa (personen som skrev den hade inte en helt klar uppfattning om hur bra den norska webbläsaren är). Daniel: Personligen tycker jag RSS hanteringen är mkt bättre i Opera eftersom de radas upp och eftersom man kan läsa nya inlägg som man läser mail istället för att gå in och forska i förgrenade menyer.
http://sonspring.com/journal/firefox-15-vs-opera-85

Sedan, pga. all kritik som vi gav honom, så skrev han en artikel till:
http://sonspring.com/journal/opera-round-2

Med anledning av det här inlägget kommer här en kanske lite väl lång guide hur man flyttar över sina inställningar från en Opera-installation till en annan, i det här fallet Opera 9 TP 2.

Bokmärkena kan man flytta över utan några som helst problem. Antingen via import/export eller genom att kopiera filen. Jag har lyckats få över mina bokmärken utan att jag ens kommer ihåg hur, och det gick bra. :e

Har man däremot modifierat Toolbaren eller sina menyer är man tvungen att manuellt addera det som är nytt i TP-versionen till dess ini-filer. Jag har t.ex. ändrat mina högerklicksmenyer (för bilder, text, den vanlia context menyn) för min 8.x-installation och med mina inställningar försvann bl.a. "Block content" och "Site prefs" i TP-versionen. Det är inge svårt att få stil på sakerna igen men det krävs lite trixande för den som inte har vanan inne. Toolbar.ini-filen kunde jag kopiera över utan att jag har märkt av att någon funktinalitet saknas.

Att flytta sina inställningar från en installation till en annan

Filerna skall kopieras och flyttas när ingen av Opera-versionerna är igång!

För att flytta över sina gamla inställningar, öppna Opera(den version som har inställningarna man vill spara) och gå till Help -> About Opera. Notera följande rad och framför allt det jag markerat med fet stil:
Preferences **C:\Documents and Settings\David\Application Data\Opera\Opera\profile\**opera6.ini
Sökvägen kan komma att skilja sig lite från min men jag tror att man ska fatta galoppen ändå. :)
I den mappen hittar man ett gäng undermappar, bl.a.

• /menu
  • /skin
  • /toolbar

De mapparna innehåller ens inställningar, om man ändrat något. Har man inte ändrat något ska det inte finnas några filer där. Om det finns fler än en fil per mapp, verifiera vilken som används via ctrl+F12 -> Advanced -> Toolbars, där ser man vilken fil det är som används. Står det Opera Standard (Modified) motsvarar det allt som oftast filen /toolbar/standard_toolbar (1).ini. Samma sak för menyerna, fast då är det så klart filen /menu/standard_menu (1).ini som gäller. Ett bra tips är att döpa om och även ändra namnet i filerna så att det blir lättare att urskilja vilken fil som är vilken; Standard_menu(1, 2, 3 etc) säger ju inte så himla mycket.

Bra att veta eller känna till

• /keyboard innehåller eventuella ändringar man gjort för programmets kortkommandon.
  • /menu behöver knappast nån förklaring? Filen innehåller de olika menyerna för programmet.
  • /sessions innehåller information om vilka flikar som skall öppnas när man startar browsern. Kan vara värt att spara ifall man har många att-läsa-när-jag-får-tid-flikar öppna. Jag har massor.
  • /toolbar innehåller information om hur hur ens toolbars ser ut, vart knapparna är placerade osv. Det är även här ens egna knappar sparas om man har skapat sådana eller lagt till någon annans.

I sin profilmapp finner man även följande filer:

• notes.adr innehåller eventuella Opera-anteckningar (om du använt den funktionaliteten i Opera).
  • opera6.adr innehåller alla bokmärken.
  • opera6.ini är programmets init-fil. Jag valde att inte kopiera över den här filen eftersom det är ett gäng sökvägar man måste ändra, annars använder man den gamla installationens filer och blir det knas kan det gå så illa att man förlora data. Det går trots allt ganska snabbt att ställa in saker och ting som man brukade ha det och jämfört med att man kan förlora data... ja det är en s.k. no-brainer. Har man dessutom 2 olika versioner av Opera igång som använder samma filer, då blir det säkerligen knas.

Det var allt tror jag, nästan.

Nu är det bara att kopiera över det du vill spara till motsvarande mapp för installation #2 av Opera. Detta skall alltså ske när man inte har någon av Opera-versionerna igång, jag har nämligen för mig att Opera skriver till filerna då programmet avslutas. Har man någon version igång kan det hända att vissa ändringar inte hänger med eller skrivs över vid ett senare tillfälle.

Det är inte svårt att flytta över sina inställningar så bli inte avskräckt för att det är mycket text!

Utförligt och enkelt, dAEk^. Kanon! :bire

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Lyckas inte lägga in egna länkar i Opera Search.ini Editor för att byta sökmotorer. Vill ex lägga in:

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902
http://www.ginza.se/
http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-eng.shtml

xtreme: Cdon har jag inte fått att fungera ännu och jag tror inte att det går men ginza och lexin fungerar. Lexin var lite(läs. rejält) krånglig, jag tog till en alternativ URL men så länge det fungerar så... :)

Addera till Search.ini:

[b][Search Engine [red]36[/red]][/b]
Name=Lexin(SWE>EN)
URL=http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng?%s
Query=
Key=swen
Is post=0
Has endseparator=0
Encoding=iso-8859-1
Search Type=0
Verbtext=%s 17063
Position=-1

[b][Search Engine [red]37[/red]][/b]
Name=Lexin(EN>SWE)
URL=http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
Query=sprak=malsprak&stava=on&uppslagsord=%s
Key=ensw
Is post=1
Has endseparator=0
Encoding=iso-8859-1
Search Type=0
Verbtext=%s 17063
Position=-1

De röda nuffrorna behöver du eventuellt ändra på så att det inte finns några dubletter.

Sedan skriver man helt enkelt bara ensw SÖKORD eller swen SÖKORD i adressraden; hur smidigt som helst!

Jag la in den där koden i min opera.ini-fil men inga nya sökfält dök upp. Vad har jag gjort fel? Opera var inte igång under tiden.

r/ Löste det. Fick radera alla andra och döpa om namnen. :) Där emot får jag inga namn på söken. Bara faviconen. :o

Har precis installerat nya versionen av Opera (8.5.2) och av någon anledning ville den lägga skapa en mapp vid namn Opera 9. Så jag bara följde råden som dAEk^ så vackert formulerade och voilá - exakt som tidigare. (y)

Gött, då var mitt inlägg inte helt i onödan! :bire

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Opera 9 har släppts! :)

Jag installerade om hela Opera. Tog bort allt. Gjorde backup och grejer men nu är allt nollställt i alla fall. dAEk^, din lilla backuptutorial fungerar absolut inte till Opera 9. :l

Har kopierat tillbaka allt här:
C:\Documents and Settings\silfver\Application Data\Opera\Opera

Men inget syns i Opera. Vad kan vara fel?

r/ Mina anteckningar går t.ex. inte att få tillbaka. :(

En grej till. Nu när jag installerat om hela Opera så fungerar inte öppningen av flikar likadant som tidigare. När jag trycker CTRL+N så öppnas ett nytt fönster, inte en ny tabb. :l

Nån som vet hur jag kan åtgärda detta?

r/ Jag fattar inte varför de bytt från N till T?!

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Installerade precis opera verkar helt okej tycker jag. Följer denna alla standarder osv tro? Inte alls insatt, fast det gör väl iofs FF med?

Detta gillade jag att man ser var allt ligger:

opera:about

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

silfver skrev:

En grej till. Nu när jag installerat om hela Opera så fungerar inte öppningen av flikar likadant som tidigare. När jag trycker CTRL+N så öppnas ett nytt fönster, inte en ny tabb. :l

Nån som vet hur jag kan åtgärda detta?

r/ Jag fattar inte varför de bytt från N till T?!

Så det ska bli som i Firefox? :)
Jag tycker det är mer logiskt... T som i Tabb liksom...

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Silfver » Klicka verktyg » Inställningar » Avancerat » Genvägar.
Dubbelklicka på Opera Standard. Skriv in "t ctrl" (Utan citattecken) Ändra sedan detta till "n ctrl" så är du i hamn!

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)