nitro2k01 skrev:
Silfver » Klicka verktyg » Inställningar » Avancerat » Genvägar.
Dubbelklicka på Opera Standard. Skriv in "t ctrl" (Utan citattecken) Ändra sedan detta till "n ctrl" så är du i hamn!
Hyvens! :)
Kontorsprogramur Kontorsprogram
51 svar · 3 012 visningar · startad av silfver · sida 3 av 3
Jag antar att det faktiskt är en hel del av er wF:are där ute som använder Opera. Så jag tänkte starta en tråd där man kan skriva ner sina bekymmer eller tips som är relaterat till webbläsaren Opera. Då jag själv har en massa funderingar så kan ni väl försöka hjälpa mig räta ut lite frågetecken? :) - Hur är det med Ad-block till Opera? Jag hittade
Läs frågan i sin helhet →nitro2k01 skrev:
Silfver » Klicka verktyg » Inställningar » Avancerat » Genvägar.
Dubbelklicka på Opera Standard. Skriv in "t ctrl" (Utan citattecken) Ändra sedan detta till "n ctrl" så är du i hamn!
Hyvens! :)
silfver skrev:
Jag installerade om hela Opera. Tog bort allt. Gjorde backup och grejer men nu är allt nollställt i alla fall. dAEk^, din lilla backuptutorial fungerar absolut inte till Opera 9. :l
Har kopierat tillbaka allt här:
C:\Documents and Settings\silfver\Application Data\Opera\OperaMen inget syns i Opera. Vad kan vara fel?
r/ Mina anteckningar går t.ex. inte att få tillbaka. :(
Mjo, guiden skulle kanske må bra av att få sig ett ansiktslyft, inte minst med tanke på att det introducerades en del nya grejer i 9:an. Om jag får tid över kan jag börja fnula på en kortare och kanske även enklare version, eller om någon annan vill så är det fritt fram. :bire
silfver: Vad kopierade du över, hela profilmappen eller bara de filer som guiden tar upp? Kopierar man hela sin profilmapp och klistrar in den i sin nya Opera-installation kan det bli knas eftersom de nya sökvägarna inte nödvändigtvis stämmer överrens med de gamla.
Sista steget i guiden saknas visst, jag vet inte om jag glömde bort det eller om jag utelämnade det med flit §jr , men i alla fall; man måste aktivera sina gamla alternativ om man vill använda dem. Detta görs genom att trycka ctrl+F12 -> Advanced -> Toolbars. Har man namngivit sina inställningsfiler på ett vettigt sätt är det lätt att veta vilken man ska välja.
Anteckningarna borde du däremot fått med dig. Kan du verifiera att filen notes.adr verkligen ligger direkt under profilmappen? Du kan öppna den med en texteditor och se vad den innehåller. Om den är tom kan du ersätta den med din undansparade backup-kopia.
Jag kopierade bara det som du tog upp i din lilla guide. Men det enda jag saknar nu är anteckningarna. Ska pröva göra som du skrev.
Kan jag få mappar som i FF typ? ;)
/R
Öppnade bokmärken, skapade en ny panel och drog en mapp och släppte den på panelen ; )
Bild2 hur byter jag plats på panelerna eller vad det kallas.
Vill ha flikarna längst ner ;)
Sjodahl skrev:
/R
Löste sig!Bild2 hur byter jag plats på panelerna eller vad det kallas.
Vill ha flikarna längst ner ;)
Och så förklarar vi hur det löste sig så att andra också kan testa...
Klart! :)
Jag vet inte hur man gör för att flytta ner flikarna en nivå. Jag kan kolla upp det men du lär hitta svaret snabbare om du söker på Operas forum. All info finns där, typ. :i
dAEk^ skrev:
Jag vet inte hur man gör för att flytta ner flikarna en nivå. Jag kan kolla upp det men du lär hitta svaret snabbare om du söker på Operas forum. All info finns där, typ. :i
Enkelt.
Högerklicka på flikarna och välj anpassa. Klicka sedan en gång på flikarna för att markera fältet. Det ska visas en ram runt hela flikraden. Sedan kan du välja placering i dropdown-rutan.
nitro2k01 skrev:
Enkelt.
Högerklicka på flikarna och välj anpassa. Klicka sedan en gång på flikarna för att markera fältet. Det ska visas en ram runt hela flikraden. Sedan kan du välja placering i dropdown-rutan.
Kan bara välja placera typ vänster, höger, botten, topp. Inte precis under ett annat fält.
(förklarade nog lite kasst)
Aha, då var det värre... Opera anser nämligen att den knappraden tillhör varje flik för sig, och låter dig inte placera dessa knappar utanför den "container" som varje flik har. (Åtminstone inte vad jag vet.)
Jo, det ska gå. Jag har sett ganska många bilder på det nämligen. Det verkar som att man måste in och pilla i sitt skins ini-fil... ska se om jag hittar mer info.
/r Jag tar tillbaka det där tills vidare.
hmm vill inte placera knapparna utanför containerna bara byta plats på containern ; )
Sjodahl skrev:
hmm vill inte placera knapparna utanför containerna bara byta plats på containern ; )
Alltså container är i detta fall den ruta som innehåller både bakåt/framåt-knapparna och själva sidan.
Aha! Du vill att Opera skall se ut som Firefox(http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=11601)?
Då är det inga problem. Opera tillåter en inte att flytta runt toolbars men man kan flytta innehållet i dem. Flikarna, däremot, verkar inte kunna flyttas, men det är inge problem i det här fallet.
Testa detta:
Nu ska du ha din nya address toolbar överst, sedan din bookmark toolbar och längst ned flikarna.