silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag antar att det faktiskt är en hel del av er wF:are där ute som använder Opera. Så jag tänkte starta en tråd där man kan skriva ner sina bekymmer eller tips som är relaterat till webbläsaren Opera. Då jag själv har en massa funderingar så kan ni väl försöka hjälpa mig räta ut lite frågetecken? :)
- Hur är det med Ad-block till Opera? Jag hittade en fil: OperaAdBlock.exe, i min Opera-mapp. Varför fungerar inte den?
- Hur gör man för att ändra/ta bort sökmotorerna i sökrutan?
- RSS-hanteringen i Opera är verkligen hemsk. Den borde vara som i Firefox. Kan man ordna det?
- Var kan man hitta fina teman? Sidan man skickas till i Opera visar ju bara hemska teman. :p
För övrigt så börjar jag få kläm på den här norska läsaren. Förutom de här småsakerna så tycker jag den verkar skitbra. Jag kan dock störa mig på att man måste trycka F5 lite väl ofta bara för att uppdatera sidan. Men det går väl ändra enkelt. Ska göra en djukdykning i alla inställningar senare.
Har ni några andra tips att dela med er av?
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Opera Search.ini Editor för att byta sökmotorer. Jag har ändrat så att jag söker på IMDb genom att skriva "i [filmsökning]" t ex, just den funktionen att kunna söka i adressfältet med ett prefix saknar jag varenda gång jag sitter vid IE.
Själv tycker jag mycket om mail-/RSS-läsaren, särskilt sökfunktionen gillar jag.
Som AdBlock kör jag C++ Adblocker.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Mr. N. skrev:
Opera Search.ini Editor för att byta sökmotorer. Jag har ändrat så att jag söker på IMDb genom att skriva "i [filmsökning]" t ex, just den funktionen att kunna söka i adressfältet med ett prefix saknar jag varenda gång jag sitter vid IE.
Själv tycker jag mycket om mail-/RSS-läsaren, särskilt sökfunktionen gillar jag.
Som AdBlock kör jag C++ Adblocker.
Tackar för tipset!
Nu äntligen har jag IMDb-sökmotorn som är obligatorisk. :) Finns det något snabbkommando för att få textmarkören i sökrutan?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
silfver skrev:
Nu äntligen har jag IMDb-sökmotorn som är obligatorisk. :) Finns det något snabbkommando för att få textmarkören i sökrutan?
Japp, antingen F8 eller Ctrl-L.
:stefan: skrev:
Japp, antingen F8 eller Ctrl-L.
Jag menar den andra sökrutan, för egna sökmotorer. :)
Varför blir sidorna blåa efter en stund? För att de är inaktiva? Det ser ganska roligt ut när min röda sida blir helt blå...
silfver skrev:
Jag menar den andra sökrutan, för egna sökmotorer. :)
Varför blir sidorna blåa efter en stund? För att de är inaktiva? Det ser ganska roligt ut när min röda sida blir helt blå...
F8 och sen Tab då? ;)
Blå? Vilka sidor blir blåa och när?
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
silfver skrev:
Uj det där låter helmysko. Blir hela sidorna blå? Namnen på flikarna blir blå ifall de laddats klart(dvs onload) och man inte har aktiverat dem men det är inte det här du menar va? Att hela sidorna skulle bli blå kan inte vara rätt, det låter mer som en sorts grafikkortsbaserad bug eller nåt, varför skulle Opera vilja färga sidorna blå? Det finns ju ingen anledning till det!
Snabbkommandon
Jag vet inte så många men de jag vet om tycker jag är himla användbara så jag listar dem här ifall någon vill ha lite tips som underlättar vid surfningen:
- "." öppnar en inline sökfunktion som är himla smidig att använda. F3 söker efter nästa träff medan shift+F3 söker efter föregående.
- F12 öppnar snabbinställningar medan ctrl+F12 öppnar tools->Preferences inställningarna.
- F8 aktiverar adressfältet, precis som :stefan: skriver. :)
Är det någon som har en lista på fler snabbkommandon till Opera?
Reklam och dylikt
För att bli av med störande reklam använder jag Ad Muncher, jag tycker det är hur smidigt som helst och jag har bara haft problem på en enda site; det åtgärdades lätt genom att uppdatera Ad Muchners filter. Man kan även skapa filter egna om man känner för det.
Personligen tycker jag proxy-lösningar är överlägsna browser-specifika så här följer ett litet urval av alternativ jag tycker är värda att utforska på lite närmare håll:
- Ad muncher - Enkelt och näst intill problemfritt. Är tyvärr inte gratis.
- Proxomitron - Väldigt kraftfullt men avancerat.
- Proximodo - En open source-variant av proxomitron, fortfarande för avancerat!
- BFilter - Verkar lovande men är fortfarande i ett ganska tidigt stadium, är dessutom open source.
Opera-specifika lösningar för att bli av med reklam: http://nontroppo.org/wiki/BlockAdvertisements
Prestanda & optimering
För att få ner minnesanvändningen finns det några saker man kan testa:
- Inaktivera Java (alt. uppgradera till senaste versionen och se till att bara ha EN JVM igång)
- Om du har Java plugins under Tools->Preferences->Advanced->Downloads, ta bort!
- Inaktivera plugins
- Tömma cachen då och då
- Kontrollera att man inte har plugin-dubletter
- Använda native skins
- Sätta ner Memory cache under Tools->Preferences->Advanced->History.
- Gör en sk. "clean install", dvs spara undan vad du vill spara och avinstallera Opera och ta bort alla dess mappar och ominstallera på nytt.
- Inaktivera specialeffekter
- Testa flash block, flash-reklam brukar dumma sig och använda en massa minne.
Mer tips om hur man kan optimera sin Opera-installation finnes här: http://nontroppo.org/wiki/OperaPerformance
Hoppas det här kan vara till någon nytta!
F8 och sen Tab då? ;)
Blå? Vilka sidor blir blåa och när?
Bah, då blir det ju två knapptryck! ;)
Alla sidor blir blå. Inte textinnehållet, men jpg-bilderna. Din avatar var t.ex. röd nu (inveterad?) när jag kom hem. Förmodligen indikerar den när webbläsaren har varit inaktiv för länge och vill att man ska uppdatera för då försvinner färgen.
Kan det vara så?
r/ dAEk^: Såg inte din post. Jättestort tack för tipsen! :bire
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Det där var en lustig bugg - jag är ju inte röd! :e
Men jag har inte upplevt något av det, trots många år med Opera. Mysko...
Det där var en lustig bugg - jag är ju inte röd! :e
Men jag har inte upplevt något av det, trots många år med Opera. Mysko...
Nu är du det. :e Det måste vara när Opera varit inaktivt en längre stund. Det räcker med att uppdatera så försvinner färgen. Se bifogad bild. :)
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Använder Opera version 8.51, någon som vet om man kan få den på svenska? Detta är önskvärt då min samba helst föredrar detta ;)
Compusa skrev:
Använder Opera version 8.51, någon som vet om man kan få den på svenska? Detta är önskvärt då min samba helst föredrar detta ;)
Nope, 8.50 är senaste på svenska.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Compusa: Jodå, det är möjligt. :)
- Gå till http://www.opera.com/download/languagefiles/ och spara ner 8.51-filen under din profil eller i din installationsmapp för Opera (eller på annan valfri plats).
- I Opera, gå till Tools -> Preferences.
- Längst ned, under fliken General, klicka på details.
- I den översta textrutan, klicka på knappen choose och bläddra dig fram till den mapp där du sparade lng-filen.
Klart!
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Stort tack dAEK^ det fungerar prima :)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Åfan, finns det språkfiler att dra ner? Smidigt! :)
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Min statuslist har försvunnit! Jag får inte tillbaka den. :(
Klickar jag på Visa -> Knapprader -> Statusrad så är den redan ifylld. Men ändå så får jag ingen statusrad.
Tips? :( Jag är beroende av den raden alltså...
silfver skrev:
Min statuslist har försvunnit! Jag får inte tillbaka den. :(
Klickar jag på Visa -> Knapprader -> Statusrad så är den redan ifylld. Men ändå så får jag ingen statusrad.
Tips? :( Jag är beroende av den raden alltså...
Om du tar Visa - Knapprader - Anpassa... och bockar i och ur Statusrad där, går det månne?
"Visa dolda knapprader medan dialogen är öppen" i samma ruta kan man säkert också leka med.
Om du tar Visa - Knapprader - Anpassa... och bockar i och ur Statusrad där, går det månne?
"Visa dolda knapprader medan dialogen är öppen" i samma ruta kan man säkert också leka med.
Har försökt med att göra så. Jag bifogar en bild på hur min statusrad ser ut.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg silfver: Märkligt, du minns inte vad du gjorde för att få bort statusbaren då? :p
Men du, ta ett screenshot på statusbarens inställningar, se bara till att checkboxen för statusbaren är ikryssad (detta för att attributen där under skall aktiveras). Är kryssrutan redan ikryssad när du öppnar appearance-dialogen: kryssa ur den och kryssa därefter i den igen! Sedan laddar du upp bilden så får jag kika. :)
dAEk^ skrev:
silfver: Märkligt, du minns inte vad du gjorde för att få bort statusbaren då? :p
Men du, ta ett screenshot på statusbarens inställningar, se bara till att checkboxen för statusbaren är ikryssad (detta för att attributen där under skall aktiveras). Är kryssrutan redan ikryssad när du öppnar appearance-dialogen: kryssa ur den och kryssa därefter i den igen! Sedan laddar du upp bilden så får jag kika. :)
Jag tror det blev så här efter att jag råkat dra ner ett bokmärke på statusraden. Fråga mig inte hur. ;) Men i alla fall så högerklickade jag på bokmärket och valde "Ta bort från knapprad" och sen så försvann den.
Bifogar en bild. Catch!