webForumDet fria alternativet

Argument för Opera...

55 svar · 2 360 visningar · startad av nitro2k01 · sida 3 av 3

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag kör med notepad2, tycker det är det bästa alternativet till notepad.

Förut använde jag TBE till FF men det segade ner browsern så, därför tog jag bort skräpet. Jag vill minnas att det har funnits flera olika extensions för att utöka funktionaliteten på flikarna, vet icke om de andra alternativen är bättre men man kan ju hoppas. ;)

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

muskot skrev:

:stefan: skrev:

Jag har två knappar och ett scrollhjul och det duger alldeles utmärkt för mig - fler skulle bara sätta mig i samma situation som nitro... Knappar överallt! :x ;)

Erfarenhet eller spekulation? ;)

Erfarenhet! I nån av datasalarna på högskolan finns/fanns det möss med en massa extraknappar och det var ju stört omöjligt att få nåt gjort... :l

Nä, man ska inte krångla till det. ;)

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

MS eller Logitech kanske borde släppa en mus för storhänta? :p

supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg

muskot skrev:

supreme skrev:

Hur mycke must ens firefox drar ju naturligtvis också vilken/vilka extensions man har, den som jag märkte drog mest var helt klart en extension som gör att man kan flytta runt flikarna, hade inbygda mousegestures och som sparade sessioner för snabb återställning vid krash. Men även utan denna gick firefox långsammare än opera 8, dock inte lika mycke.

Ja, det känns bekant - antar att det är Tabbrowser Extension du tänker på? Använder inte det tillägget, men jag har läst om att det kan bidra till att slöa ned en hel del.

Det namnet känns inte helt obekant, i vilket fall så åkte möget ut efter några dagar :e

dAEk^ tackar för det tipset, det är helt underbart lightweight och ändå kompetent nog!

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

muskot skrev:

MS eller Logitech kanske borde släppa en mus för storhänta? :p

Det borde de fan göra - då slapp man hålla i den med fingerspetsarna alternativt sitta med näven som en klo... :bla

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

I FF kan man dra i scrollbaren även om pekaren inte ligger exakt på baren. Man kan ställa pekaren mellan kanten på skärmen och listen och fortfarande kunna använda den.

I Opera verkar det som att man, för första gången på länge, måste träffa listen i fråga.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

PersianBulldog skrev:

I FF kan man dra i scrollbaren även om pekaren inte ligger exakt på baren. Man kan ställa pekaren mellan kanten på skärmen och listen och fortfarande kunna använda den.

I Opera verkar det som att man, för första gången på länge, måste träffa listen i fråga.

Det där låter ju som värsta lyxproblemet... det är väl bara bra om programfönstret uppför sig enligt windows standard!? :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Nåt jag är irriterad på är att vissa sidor visas helt muppigt... som t ex i Lunarstorm, på folks presentationer när dom snyggat till med kolumner och skit... går inte att titta på ordenligt i Opera!!! *suck*

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

muskot skrev:

nitro2k01 skrev:

De flesta? Skulle inte tro det, även om det är många möss. Jag skullen aldrig släppa in en mus med såna knappar i mitt hem, eftersom jag skulle komma åt knapparna av misstag. :OO

Olyckligt ordval, men det känns som att nya möss generellt har den funktionaliteten (bortsett från de allra billigaste budgetmössen). Själv har jag aldrig lyckats komma åt tumknapparna av misstag, gör man det är musen dåligt utformad (eller så är man bara jävligt klåfingrig ;)).

Eller så finns det personer som är vänsterhänta. Får alla möss tumknappar slutar jag använda datorer.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vänsterhänta får träna upp ringfingret eller hoppas på att Leftorium når verkligheten ;).

För att vara seriös så är det ju konstigt att det inte finns ett större utbud av möss anpassade för vänsterhänta (eller olika handstorlekar). Visserligen är vänsterhänta i minoritet, men då de ändå utgör runt tio procent av befolkningen borde det ju finnas ett intresse från tillverkarna.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

muskot skrev:

Vänsterhänta får träna upp ringfingret eller hoppas på att Leftorium når verkligheten ;).

För att vara seriös så är det ju konstigt att det inte finns ett större utbud av möss anpassade för vänsterhänta (eller olika handstorlekar). Visserligen är vänsterhänta i minoritet, men då de ändå utgör runt tio procent av befolkningen borde det ju finnas ett intresse från tillverkarna.

Många vänsterhänta använder oftast högerhanden.
Jag hade min hand i gips under en längre tid så jag kan lika bra med både och men gillar helst att ha musen i vänsterhanden. Däremot ändrar jag inte funktionerna för vänster och högerknapparna. Så jag vänsterklickar med mitt fuck-you finger och högerklickar med pekfingret. Lite sådär smått inverterat.

Jaha då har jag lagt in opera hemma också och har hittat lite nya trevligheter i detta underbara program.

Har suttit och jobbat med bilder och upptäckte då att om man tar oh plockar fram egenskaper för en bild så visar opera en rutan med image description om bilden har denna typ av information, välldigt trevligt för mig som ofta arbetar med bilder.

Nästa feature har också med bilder att göra och består i att man precis som med en websida kan zomma in och ut bilder och att dom inte blir pixliga och tråkiga som om man resizar i firefoz eller ie, och det går snabbt och smidigt så det är kanon.

Sist men inte minst finns ett alternativ som heter "copy imate to clipboard" om man högerklickar på en bild, det fungerar ju att dra in bilder till de flesta bildbehandlingsprogram men det är ändå smidigt att ha denna funktionen.

Men är det någon som vet hur man binder om ctrl+n till ctrl+t som jag vill använda när jag vill ha en ny flik.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Okkido skrev:

Däremot ändrar jag inte funktionerna för vänster och högerknapparna. Så jag vänsterklickar med mitt fuck-you finger och högerklickar med pekfingret. Lite sådär smått inverterat.

Så gör jag också! Fast jag är högerhänt. Dock har jag musen i vänster hand eftersom det är bekvämare då man slipper ha det numeriska tangentbordet i vägen.

Dessutom är det lättare att använda tangentbordet och musen samtidigt på det viset eftersom jag som sagt är högerhänt och då kan ha den till tangentbordet.

För övrigt har min mus så kallade "tumknappar" som jag har kopplat till "framåt" och "bakåt" i webbläsaren (f.n. Opera) vilket jag tycker är väldigt smidigt. Dessa trycker jag på med lillfingret och ringfingret.

Kanske är det mitt pianospelande som gör att jag har rätt så bra kontroll över båda händernas fingrar.

AsterixMedlem sedan dec. 1999483 inlägg

dAEk^ skrev:

Det behövs inga extensions/plugins för grundläggande funktionalitet.

Vad är grundläggande funktionalitet för dig och någon annan är antagligen helt olika. Många här tycker Mousegestures är helt underbar men jag tex rent av avskyr det. Ska det då skickas med även om jag inte vill ha det?

dAEk^ skrev:

En ganska viktig aspekt är att man egentligen kanske inte borde räkna in extensions som en del av FF om man skall jämföra browsers? Jag menar, en plugin/extension är mer eller mindre detsamma som en 3:e-parts produkt. Vart går gränsen för vad som klassas som en plugin? Dessutom kan väl en plugin i sig vara en säkerhetsbrist?

Laddar du ner en extension till från update.mozilla.org så är den godkänd av Mozilla innan den läggs ut där. Sen är nästan alla extensions skrivna i javascript och XUL och då kan du själv väldigt enkelt gå in i koden för att se vad den gör om du nu skulle oroa dig.

Jag ser extensions som en enorm fördel med tanke på att är det något jag stör mig på eller jag saknar så finns det kanske en extension som fixar det eller så kan jag rätt enkelt göra en själv.

Asterix
Vad som ansess som grundläggande är som du säger välldigt individuellt och de e kanske dummt att säga att mouse-gestures är grundläggande. Men jag som gillar mousegestures tycker det är veälldigt bra att det finns med från början och det enda jag behöver öra är att svara ja när opera frågar om man vill aktivera mousegestures första gången man försöker göra en.

Tycker också att extensions är en stor fördel då man kan få in den funktionalitet man själv vill ha, det jag tycker är dåligt med extensions är iaf vissa slöar ner webläsaren markant och gör det jobbigt att använda webläsaren. Då föredrar jag den webläsare som har byggt in den funktionalitet jag vill ha från början i kompilerad kod och gör den snabbare.

Så vilken webläsare man kör är såklart lika individuellt som vilken bil man köper eller vad man har för mobiltelefon, men tycker att syftet med denna tråd var välldigt god då den ville vissa på vilka skillnader som finns mellan webläsarna och göra det enklare för andra på wF att bestämma sig för att testa opera för jag var själv först skeptiskt då det kräver lite tid och jag har ju redan en webläsare som fungerar.

Och till sist hoppas jag att det kommer att gå bra för både opera och firefox och att dom kan få en positiv effekt av att konkurrera med varandra och därmed ge oss användare bättre och bättre webläsare.

AsterixMedlem sedan dec. 1999483 inlägg

supreme: Jag håller fullständigt med om att det är upp till varje person att bestämma vilken webläsare man ska använda och att konkurrens är väldigt bra.

supreme skrev:

Tycker också att extensions är en stor fördel då man kan få in den funktionalitet man själv vill ha, det jag tycker är dåligt med extensions är iaf vissa slöar ner webläsaren markant och gör det jobbigt att använda webläsaren. Då föredrar jag den webläsare som har byggt in den funktionalitet jag vill ha från början i kompilerad kod och gör den snabbare.

Att en extension slöar ner browser är ju pga av att den är dåligt skriven. Precis samma sak som att om de skulle lagt in det från början och gjort det dåligt. När man skriver extensions till Firefox gör man det på precis samma sätt som vanliga Firefox fungerar.

Däremot tycker jag det är bättre att jag får välja vilka saker som ska ta kraft av min browser. Skulle man lägga in alla extensions som existerade direkt i Firefox så skulle självklart den bli väldigt slö. Så jag välje hellre vad som jag vill ha och inte ha.

Sen finns ju fördelen med Firefox att om det finns saker som jag inte vill ha som är inlagd så går det faktiskt att plocka bort det.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)