Svar på detta inlägg.
Dumma vill jag inte säga att de som inte använder Opera är. Men visst är det många som säkert skulle gilla Opera som inte har upptäckt den. Explorer är störst, men egentligen inte för att den är bäst utan för att den följer med alla Windows-datorer. Mozilla/Firefox är näst störst. Den är iofs en mycket kompetent browser, men har fått mycket av sin uppmärksamhet genom media och dylikt.(Inte oförtjänt, jag ser gärna att många använder Mozilla/FF) Opera kommer då troligen på en tredje plats i termer av användare.
Jag har inget mot Mozilla i sig, men jag gillar för de allra flesta syften Opera bättre, pga grund av flera orsaker. Därför slår jag gärna ett slag för den.
Här är en liten lista vad jag gillar med Opera:
- Musgester
- Mycket anpassningsbart gränsnitt. (Man kan flytta på knapapr och verktygsrader som man vill)
- Mer heltäckande skinn än till mozilla.
- Mycket snabb uppritning
- Googles relevanta textannonser (Har faktiskt varit användbara både en och två gånger)
- Sättet som sidor zoomas på, inte bara större textstorlek, utan att sidan faktiskt zoomas in.
Vad gäller vilken webbläsare som egentligen är "bäst" så är väl det en personlig fråga, jag skulle tippa på antingen Mozilla eller Opera. Men att blint säga att det som flest personer använder är bäst, det är inte en bra strategi...
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Dumt med demokrati, leve diktaturen, eller vadå :q? Oftast är det det/de/den med flest användare/besökare/röster som är mest omtyckt. Var mest så jag menade.
Dessutom, får jag väl utgå ifrån, hade inte dessa program använts av så många om de hade varit värdelösa.
Strunt samma, frågan är av barnslig karaktär (precis som jag :e) och kan diskuteras i år, vilket jag inte tänker göra.
Gonatt//
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag har kört stenhårt med Firefox länge, men började med Opera nu när åttan kom. Det jag saknar i Opera (kanske finns, men jag har inte hittat det än) är:
* Adblock
* Tydligt kunna se på flikarna när sidorna i dem laddas.
* "Find-as-you-type".
Tilläggas kan väl att jag har betalat för Opera.
Jämför du med demokrati och diktatur?
Ta vilken diktatur du vill i världen: Vilka brukar vara de som är mest demokratiska, de som simmar med eller mot strömmen?
Jämför med skivbolag: Vilka stöder du mest APB's ägare, eller underground-bolag som vaskar fram nya artister?
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg
tydal skrev:
Och det gör Opera till en bättre webbläsare? Gratis är godast :e. Iofsejj finns säkert opera på TPB också, där är allt gratis :birp.
Näe, nu ska ja sluta jävlas för kvällen, Opera är säkert jättebra, men betala när det finns bra, fria alternativ, never! Inte jag iaf, men jag är som jag är :OO
nitro2k01: finns det demokratiska diktaturer? I min sign. kan du kanske se att jag bojkottar totalt. Skiter i vem som tar fram artisten, bara det låter bra ;). Vet inte hur du gör, men jag är ingen märkesnörd. Kläder skall se bra ut, musik skall låta bra, en webbläsare skall fungera. Sen väger givetvis priset in. Finns det snygga jeans för 500,- köper jag hellre de än ett par lite snyggare Diesel för 1000,-. Finns det bra webbläsare gratis kör jag hellre den än en Overkill version som kostar pengar osv.
Ang. adblock så fick jag nyligen denna länk: http://www.admuncher.com/
Har inte prövat programmet själv, men tror att det ska vara bra.
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg
tydal skrev:
* "Find-as-you-type".
Menar du som när du trycker på punkt (.)?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
nitro2k01 skrev:
Mozilla/Firefox är näst störst. Den är iofs en mycket kompetent browser, men har fått mycket av sin uppmärksamhet genom media och dylikt.
Visst har Firefox fått mycket uppmärksamhet i media men det förklarar nog inte allt vad gäller dess användartal/popularitet. För att ta ett motsatt exempel - vad hjälper god marknadsföring om produkten/varan/tjänsten suger kaskelottpung?
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Precis vad jag menar på också. Dock verkar det inte vara en uppfattning som allmänheten har, därav har jag nog tyvärr fel. För massorna har rätt, that's democracy ;)
Coccozz skrev:
Och det gör Opera till en bättre webbläsare? Gratis är godast :e. Iofsejj finns säkert opera på TPB också, där är allt gratis :birp.
Näe, nu ska ja sluta jävlas för kvällen, Opera är säkert jättebra, men betala när det finns bra, fria alternativ, never! Inte jag iaf, men jag är som jag är :OO
Opera finns gratis också. Det är bara att du kommer att se en liten annons i övre högra hörnet, som inte ens är störande. Väljer du googles relevanta annonser så hittar du ibland till det du söker in annonser (Tro det eller ej)
Coccozz skrev:
nitro2k01: finns det demokratiska diktaturer?
Coccozz skrev:
Precis vad jag menar på också. Dock verkar det inte vara en uppfattning som allmänheten har, därav har jag nog tyvärr fel. För massorna har rätt, that's democracy ;)
Nej, det är det jag försöker säga. Ta nazi-tyskland. Vilka gillar du bäst, majoriteten som flöt med strömmen (Jämför med IE-användare som inte "vågar"/orkar installera en alternativ browser) eller de som gjorde motstånd (Jämför med användare av tex Mozilla eller Opera)
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Coccozz skrev:
Och det gör Opera till en bättre webbläsare?
Enligt commitmentprincipen skulle det visserligen göra det, men nej, jag tycker Firefox är bäst.
Dryden skrev:
nitro2k01 skrev:
Mozilla/Firefox är näst störst. Den är iofs en mycket kompetent browser, men har fått mycket av sin uppmärksamhet genom media och dylikt.
Visst har Firefox fått mycket uppmärksamhet i media men det förklarar nog inte allt vad gäller dess användartal/popularitet. För att ta ett motsatt exempel - vad hjälper god marknadsföring om produkten/varan/tjänsten suger kaskelottpung?
Jo jag visste inte hur jag skulle säga det där. Mozilla ÄR en bra webbläsare, både tekniskt sett och utåt sett, och har fått användare därefter. Även Opera är en bra webbläsare, men har inte lika mycket uppmärksamhet i medierna, vilket säkert kan ha bidragit.
/r Dessutom suger inte Opera kaskelottpung :e
Coccozz skrev:
tydal skrev:
Och det gör Opera till en bättre webbläsare? Gratis är godast :e.
IE är inte gratis! IE i (för x86-plattformen) så ingår det i avatalet att du måste ha en laglig kopia av Windows för att få köra IE. Sedan kanske du har fått tag på din Windows-kopia på annat sätt, t ex hittat den marken på väg till bussen... :OO
Ur den synvinkeln så är både Mozilla (Helt gratis) och Opera (Try before you buy) mer gratis än IE.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Coccozz skrev:
Dock verkar det inte vara en uppfattning som allmänheten har, därav har jag nog tyvärr fel. För massorna har rätt, that's democracy ;)
Medelsvensson vet inte att det finns en valmöjlighet. Medelsvensson vet inte om att hon lever i en demokrati. Medelsvensson tror att datorer ska vara slöa och inte fungera som man vill.
Det är inte många som väljer Internet Explorer. I de flesta fall tyder bruk av IE på att man inte har valt.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Här är det Opera som gäller hela veckan lång. :)
Firefox finns installerat om nåt pucko till webdisajjner inte klarat av att koda vettigt, men haken är att allt som jag behöver installera separat i Firefox finns som standard i Opera... ;)
Jag fullkomligt älskar mousegestures (speciellt högervänster-klick för att backa), den vettiga zoomfunktionen och att den är norsk. ;)
nitro2k01 skrev:
Coccozz skrev:
tydal skrev:
Och det gör Opera till en bättre webbläsare? Gratis är godast :e.
IE är inte gratis! IE i (för x86-plattformen) så ingår det i avatalet att du måste ha en laglig kopia av Windows för att få köra IE. Sedan kanske du har fått tag på din Windows-kopia på annat sätt, t ex hittat den marken på väg till bussen... :OO
Ur den synvinkeln så är både Mozilla (Helt gratis) och Opera (Try before you buy) mer gratis än IE.
Och en kopia av Windows går inte att få tag på gratis? Lagligt och lagligt :h
tydal skrev:
Medelsvensson vet inte att det finns en valmöjlighet. Medelsvensson vet inte om att hon lever i en demokrati. Medelsvensson tror att datorer ska vara slöa och inte fungera som man vill.
Det är inte många som väljer Internet Explorer. I de flesta fall tyder bruk av IE på att man inte har valt.
Då vet jag inte vad medelsvensson läser för tidningar, men tydligen inte kvällstidningar esftersom dessa flertalet gånger påtalat bristerna i IE och hur bra FF är.
BTW! Medelsvensson är kloka som inte vet att vi lever i en demokrati då det är en sanning med modifikation. Hur mkt demokrati och jämnlikhet finns det i kungahuset?
Jag tycker att allt som Opera har kan man även få i Firefox - plus en massa mer därtill. Vad gäller musgester finns det ett flera kompetenta tillägg i Firefox varav All-in-one gestures är ett. Framåt och bakåt i webbläsaren behövs inget plugin eller musgester för i Opera. Jag har en Logitech MX 510. ;)
Operas inzoomning är bra. Att webbläsaren är snabb på att tolka HTML är riktigt bra men det är fler än mig som märker en viss fördröjning strax efter att man knappat in en adress och tryckt enter - en fördröjning som gör att Opera 8 inte laddar sidor speciellt mycket snabbare än exempelvis Firefox. :p
Opera är en väldigt bra webbläsare men jag tycker ändå att Firefox väger tyngre i sin funktionalitet och utbyggbarhet.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
m_soderlund skrev:
Då vet jag inte vad medelsvensson läser för tidningar, men tydligen inte kvällstidningar esftersom dessa flertalet gånger påtalat bristerna i IE och hur bra FF är.
De flesta orkar nog inte engagera sig i ett webbläsarbyte, även om de kanske läst att IE inte är det bästa alternativet. Dessutom är det lite småfestligt att Aftonbladet.se ofta buggar (rubriker lägger sig över bilder) i Firefox, trots att de själva publicerat en artikel där de rekommenderar användning av just Firefox.
m_soderlund skrev:
en fördröjning som gör att Opera 8 inte laddar sidor speciellt mycket snabbare än exempelvis Firefox.
Kör man dessutom en optimerad version av Firefox blir skillnaden ännu mindre. Själv kör jag en version som utnyttjar SSE-stödet i min Athlon XP-processor (http://www.moox.ws/tech/mozilla/firefox.htm).
muskot skrev:
De flesta orkar nog inte engagera sig i ett webbläsarbyte, även om de kanske läst att IE inte är det bästa alternativet. Dessutom är det lite småfestligt att Aftonbladet.se ofta buggar (rubriker lägger sig över bilder) i Firefox, trots att de själva publicerat en artikel där de rekommenderar användning av just Firefox.
När t.o.m. min far orkar göra det borde det inte vara så jobbigt :e
Äh, jag sa bara till min pappa att Firefox är mycket bättre än IE och så visade jag honom lite snabbt. :) Ff rockar som vi alla redan vet. ;)
Vad jag tycker ska bli intressant är IE7..