webForumDet fria alternativet

Argument för Opera...

55 svar · 2 360 visningar · startad av nitro2k01 · sida 2 av 3

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Coccozz skrev:

När t.o.m. min far orkar göra det borde det inte vara så jobbigt :e

Jag vet flera som inte bytte bort IE förrän jag sparkade dem i röven :). Numera har dock både mina föräldrar och de flesta av mina vänner migrerat. Jag är dock övertygad om att det finns mängder av människor som tror att det blåa e:et ÄR internet och därför inte ens tänkt tanken att använda en annan webbläsare (eller att det öht. är möjligt).

m_soderlund skrev:

Vad jag tycker ska bli intressant är IE7..

Låt oss hoppas att MS gör ett bra jobb och ser till att den följer standard bättre än föregångarna. Det vore trist om en XP (och nyare)-exklusiv läsare forsatte Microsofts påbörjade korståg mot standarder och konkurrerande system.

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Re: Argument för Opera...

nitro2k01 skrev:

Här är en liten lista vad jag gillar med Opera:

Vilket är hela anledningen till att det finns fler än ett webbläsarprogram över huvud taget. Folk är olika och därför finns det olika program för olika saker. Tänk er fyra webbläsare som både ser ut och fungerar likadant - varför ska man då välja den ena framför den andre?

Operas sidzoom är väl ett bra exempel på en egenskap som ger kundfördelar jämfört med andra webbläsares textzoom.

Välj den läsare som du tycker är bäst och trivs med, inte vad majoriteten använder eller vad det står i datortidning. Konkurrens, tack!

För övrigt, äpplen är mycket bättre än päron. ;)

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag skulle vilja komplettera nitro2k01's lista med en lista på skillnader jag tycker talar för Opera:

• Opera slutar inte att fungera om man haft programmet minimerat i x antal timmar.
  • Det behövs inga extensions/plugins för grundläggande funktionalitet.
  • Opera slöas inte ned av extensions på samma sätt som FF.
  • Opera följer w3c's standarder i större utsträckning än övriga browsers på marknaden, inkl. FF.
  • v8 är så otroligt snabb. Gränssnittet i Opera är också betydligt snabbare än FF's. Likaså startup-tiden.
  • Äkta MDI-gränssnitt.
  • Sessioner, krashar browsern kommer den ihåg vilka sidor du var inne på innan krashen och låter dig öppna dem nästa gång browsern startas.
  • Man behöver inte starta om browsern när man byter skin/installerar extensions.
  • I Opera kan man låta valfritt program visa sidornas källkod.

En ganska viktig aspekt är att man egentligen kanske inte borde räkna in extensions som en del av FF om man skall jämföra browsers? Jag menar, en plugin/extension är mer eller mindre detsamma som en 3:e-parts produkt. Vart går gränsen för vad som klassas som en plugin? Dessutom kan väl en plugin i sig vara en säkerhetsbrist?

Men visst finns det saker i FF som jag skulle vilja se i Opera också, men inget som jag direkt saknar. Mjo, det skulle vara rich-text textareas då, ni vet sådana som man har i CMS? [word-liknande funktionalitet osv]

Hur som helst, välj det som passar dig bäst. Det är ingen tävlig. Själv valde jag Opera då jag tyckte att buggarna i FF var och tyvärr fortfarande är överlägset mer irriterande än Operas. :)

supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg

Jag skulle också vilja ta fram skillnader, vissa för och vissa emot opera.

1. ctrl + n istället för ctrl + t för ny tab känns mer logiskt med t och den sitter dessutom bättre på tangentobordet.
  2. Man behöver inte lägga in extensions som slöar ner webläsaren för att få trevliga saker som mousegesturs, flytta om tabar och spara sessioner.
  3. Finns ingen extension som gör att man kan hämta ut färger från websidor och dess bilder som jag använder flititgt i ff
  4. När man laddar en sida vissas hur fort den laddas från servern antal bilder m.m, välldigt bra om man är avancerad användare och utvecklare.

Helt generelt så annser jag annars att opera 8 är en bättre webläsare än firefox, känns snabbare och stabilare. Har bara kört opera 8 i två dagar men tror att firefox kommer att användas välldigt sällan i fortsättningen.

Hm, kan nån förklara det här med musgester? Är lite osäker om jag fattat grejen, hoppa framåt och bakåt finns det ju tumknappar för på de flesta möss.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

muskot skrev:

Hm, kan nån förklara det här med musgester? Är lite osäker om jag fattat grejen, hoppa framåt och bakåt finns det ju tumknappar för på de flesta möss.

De flesta? Skulle inte tro det, även om det är många möss. Jag skullen aldrig släppa in en mus med såna knappar i mitt hem, eftersom jag skulle komma åt knapparna av misstag. :OO
Fördelen med musgester är att det går att skapa otroligt många kombinationer, långt fler än vad det skulle gå att trycka in knappar på en mus. Jag tror till och med att det går att koppla musgester till särskilda sidor, om man nu vill det.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Finns alltså inte "Find-as-you-type" i Opera? Bara en sån sak gör ju att jag inte ens har lust att installera programmet. :( Det använder jag nästan jämt.

find-as-you-type finns, skriv bara en "." så kommer den upp och du skriver sedan vad du söker, dock tycker jag inte den är lika bra som i firefox.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

supreme skrev:

find-as-you-type finns, skriv bara en "." så kommer den upp och du skriver sedan vad du söker, dock tycker jag inte den är lika bra som i firefox.

Du menar att ett sökfönster ploppar upp, eller? Kan man highlighta ord och sånt?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

supreme skrev:

Det var ju bra! Tack!

nitro2k01 skrev:

De flesta? Skulle inte tro det, även om det är många möss. Jag skullen aldrig släppa in en mus med såna knappar i mitt hem, eftersom jag skulle komma åt knapparna av misstag. :OO

Olyckligt ordval, men det känns som att nya möss generellt har den funktionaliteten (bortsett från de allra billigaste budgetmössen). Själv har jag aldrig lyckats komma åt tumknapparna av misstag, gör man det är musen dåligt utformad (eller så är man bara jävligt klåfingrig ;)).

silfver skrev:

supreme skrev:

Du menar att ett sökfönster ploppar upp, eller? Kan man highlighta ord och sånt?

japp det ploppar upp på samma ställe som i firefox men det finns inga knappar för att highlighta och gå till nästa/bakåt detta är synd för det är välldigt trevligt gjort i firefox. Vet ej om det finns snabbkommandon för att göra detta.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

muskot skrev:

nitro2k01 skrev:

Olyckligt ordval, men det känns som att nya möss generellt har den funktionaliteten (bortsett från de allra billigaste budgetmössen). Själv har jag aldrig lyckats komma åt tumknapparna av misstag, gör man det är musen dåligt utformad (eller så är man bara jävligt klåfingrig ;)).

Hey, få knappar betyder inte bugdet. :p

Jag har två knappar och ett scrollhjul och det duger alldeles utmärkt för mig - fler skulle bara sätta mig i samma situation som nitro... Knappar överallt! :x ;)

Opera 8 verkar väldigt trevlig än så länge, finurlig grej är att domänen syns längst upp i popuprutor där man också med ett klick får upp ett adressfält med aktuell url. :)

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Och det här med att tillägg i Firefox skulle slöa ner webbläsaren är i alla fall inget som jag märkt av alls. Jag har ett tiotal tillägg med allt från flikhantering till web developer toolbar och allt går jättesnabbt. :p

m_soderlund skrev:

Och det här med att tillägg i Firefox skulle slöa ner webbläsaren är i alla fall inget som jag märkt av alls.

Inte jag heller. Däremot har jag märkt att Firefox har en tendens att läcka minne. Har man inte stängt ned fönstret på några veckor känns det att man har lite färre resurser än normalt att spela med.

:stefan: skrev:

Jag har två knappar och ett scrollhjul och det duger alldeles utmärkt för mig - fler skulle bara sätta mig i samma situation som nitro... Knappar överallt! :x ;)

Erfarenhet eller spekulation? ;)

Inte ens min klåfingriga pappa som, med låsfjärren i fickan, ständigt lyckas låsa upp bilen av misstag (vilket aldrig drabbat någon annan), har problem med tumnavigeringsknapparna på musen (en MS IE 3.0, för övrigt).

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Måste bara inflika, OT som det är, att om man kommer åt tumnavigeringsknapparna till mycket stor del beror på hur stora/små händer man har och hur stor/liten mus man har ;)
...av erfarenhet :e

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Ja jävlar muskot! Firefox läcker inte så lite minne..!! Just nu tar 4 fönster 77 mb när de normalt sett tar cirkus 30 mb.. Sjukt! Opera8 tar bara 20 mb med exakt samma fönster och adresser uppe. Kanske är det mina tillägg i Firefox ändå?

Haha, ja. Det är lite trist. Just nu suger min räv i sig 72 MB, med åtta flikar och två fönster öppna, men jag startade å andra sidan om igår. Har dock varit upp i över 160 MB (efter ett par veckors non-stopanvändning) :l. Tur att RAM-minne är relativt billigt ;).

Hörde i alla fall nåt om att läckan är tätad i Mozilla Suite och att problemet i Firefox kommer att åtgärdas i och med version 1.1. Problemet är vad jag vet inte relaterat till något tillägg, även om dåligt skrivna sådana säkert också kan ha läckor.

Att extensions slöar ner har jag främst märkt på datorn i skolan där vi utvecklar en java applikation och där drar utvecklingsmiljön normalt runt 80mb, applikationsservern 80mb, xml editor skriven i java 80mb och ett databashenterings program yterligare 80mb och sen ligger java processen och slukar i dig 60mb.

Under dessa förhållandena på en burk med 512 mb ram har man lag i storleken 2 sekunder för att öppna en ny tom tab, samma operation i opera 8 sker direkt.

Hur mycke must ens firefox drar ju naturligtvis också vilken/vilka extensions man har, den som jag märkte drog mest var helt klart en extension som gör att man kan flytta runt flikarna, hade inbygda mousegestures och som sparade sessioner för snabb återställning vid krash. Men även utan denna gick firefox långsammare än opera 8, dock inte lika mycke.

Det jag tycker är sämst med opera 8 nu är search-as-you-type och att jag har wordpad för att vissa "source" finns det något bra leightweight program för detta.

Edit
Sitter hemma nu och där drar firefox 122mb ramoch burken har varit igång i 4 dagar och antagligen firefox också :P har tre extensions. Nu kom jag även på att jag saknar en extension som vissar google pr i status raden...

supreme skrev:

Hur mycke must ens firefox drar ju naturligtvis också vilken/vilka extensions man har, den som jag märkte drog mest var helt klart en extension som gör att man kan flytta runt flikarna, hade inbygda mousegestures och som sparade sessioner för snabb återställning vid krash. Men även utan denna gick firefox långsammare än opera 8, dock inte lika mycke.

Ja, det känns bekant - antar att det är Tabbrowser Extension du tänker på? Använder inte det tillägget, men jag har läst om att det kan bidra till att slöa ned en hel del.

271 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
135 ms — hämta forumlista (db)
130 ms — hämta statistik (db)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)