webForumDet fria alternativet

Firefox 1.0 är släppt!

59 svar · 1 404 visningar · startad av sabbacus · sida 3 av 3

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Konstigt, varför utveckla något som ingen använder.

Det är ju lite moment 22, kan man säga.

Jag förstår inte alls att Microsoft legat så still med IE-utvecklingen. Det är inte konstigt att man tappat massor till fördel för de kompetenta(re) alternativen.

mvh

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Kanske är de rädda för att bli för marknadsledande och få en massa stämningar på halsen...

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

dAEk^ skrev:

Inte för att det har med saken att göra men jag har för mig att IE7 kommer släppas med Longhorn? I så fall vidareutvecklas den i allra högsta grad, IE på mac är däremot stendöd.

IE 7 kommer med Longhorn ja, men då endast för dem som byter upp sig, 95/98/ME/2000/XP användare får ej någon uppdatering, detta eftersom det åter igen integrerar IE med själva operativsystemet.

Firefox 1.0 däremot, funkar fint på alla ovan nämnde operativ system + linux, mac och andra system. Endast 4.5 mb stort och dessutom helt gratis.

SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Fliksystem, Live bokmärken, Liten download (4.7mb).
SItter man ett tag med det så är man fast. Har uppmanat många att "byta" webbläsare och fått kommentarerna att det var inte så tokigt ändå.

Sen man började använda fliksystemet så kan man inte sluta, det är så praktiskt., och underbart. Tar mindre plats osv.

Dock som stoffe-2k illustrerade, det tar mYcket ram om man har många flikar/fönster öppna men vilken webbläsare gör inte det?

Jag är helnöjd sen jag provade betas första gångerna, har varit lite på Opera ett tag men Firefox är mitt defenitiva val av webbläsare.

Prova du också, jag ångrar mig inte! :D

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Som jag förstått det har MS satsat nästan allt sitt krut på säkerhet & .Net, så viss vidareutveckling lades "på is" så att säga.

Kan även nämna att det varit överbelastning hela dagen på spreadfirefox.com, det säger ju inte lite det. :)

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Sico skrev:

Ge mig en motivering för att börja använda det. Mitt IE fungerar helt smärtfritt. Varför ska man gå över till något som inte fungerar fullt ut?

Jag har aldrig förstått det här.

I programvärlden letar man alltid efter det enda alternativet. Vad sägs om olika tycke och smak? Finns det en bil som alla ska köra? Nä, det är väl jättebra att det finns en valmöjlighet för varje individ.

Själv föredrar jag Firefox framför Internet Explorer främst på grund av tabbarna och lite småtrix som att man kan använda mushjulet för att öppna/stänga nya tabbar. Att den ena läsaren renderar sidor bättre i förhållande till standarden än den andra skiter jag i - som konsument. Oftast.

Men det ska bli kul när Firefox får lite säkerhetsluckor och dylikt så att det blir tyst på alla Microsoft-hatare. ;) Konkurrens, ja tack!

Så Sico, kör med Internet Explorer om du trivs med det, vad spelar det för roll egentligen? Jag skiter i alla fall i vilket. ;)

BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Laddade ned FireFox 1.0 av "en slump" idag, och blev imponerad. tycker den var väldigt bra och något som jag definitivt kommer att fortsätta använda. Tydligare, renare och mer lättanvända än den tidigare webbläsare jag använde, samt att den hade en del extrafunktioner som gav plus i kanten. :)

SupersonixMedlem sedan aug. 200412 inlägg

Ingen annan som har problem att installera skiten?

Kalla det inte "skit" tack.

Supersonix skrev:

Ingen annan som har problem att installera skiten?

Vet inte hur du tänker, men jag brukar inte installera saker som jag definear som skit på min dator. Sen kanske du vill utveckla vad du har för problem så kanske någon kan hjälpa dig.

BlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Fråga i största allmänhet. Rutan uppe till höger, där man ges möjlighet att söka i olika sökmoterer (se bilden nedan), finns det någon inställning för att göra rutan bredare?
Som det är nu är den alldeles för liten, om man ska skriva in längre söksträngar.

http://member.webforum.nu/Bl�rand/sokfunktion.gif

Blårand skrev:

finns det någon inställning för att göra rutan bredare?

http://www.mozilla.org/support/firefox/tips#app_searchbarsize

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Mozilla är inte säkert!

Pace skrev:

Men det ska bli kul när Firefox får lite säkerhetsluckor och dylikt så att det blir tyst på alla Microsoft-hatare. ;) Konkurrens, ja tack!

Och här är det!

Jag kanske låter lite konstig nu, men äntligen kommer det säkerhetsluckor i Mozilla! Då kanske vi kan konstatera att buggar inte är förbehållet Microsoft utan något som förekommer i alla datoriserade system.

Ska också tillägga att jag inte är någon fanatisk Microsoftanhängare. Jag använder det alternativ som passar mina behov. Om tillverkaren är Microsoft eller Mozilla Foundation skiter jag i. ;)

Ja, jag vet att det inte är Firefox, men same shit different name. ;)

SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag förstår bara inte hur du kan se något som helst positivt i en säkerhetslucka. :q

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Sen tar det jue då inte ett halvår innan uppdateringar kommer...

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Man får väl se det som positivt att det kommer ut att det finns en säkerthetslucka, kommer det aldrig ut så...

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Re: Mozilla är inte säkert!

Pace skrev:

Ja, jag vet att det inte är Firefox, men same shit different name. ;)

Nope, två olika webbläsare dock byggda på samma grund. Och i det här fallet var inte FireFox drabbad.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Buggen som hittades i mozilla finns ju inte i den senaste versionen av applikationen (och som sagt, inte heller i firefox), utan i tidigare versioner. Naturligtvis ska man se till att man har installerat de senaste säkerhetsuppdateringarna till alla applikationer man använder sig av, annars får man skylla sig själv.

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Kanske är de rädda för att bli för marknadsledande och få en massa stämningar på halsen...

Så lär de knappast tänka! ;)

297 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
171 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
169 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)