webForumDet fria alternativet

Firefox 1.0 är släppt!

59 svar · 1 404 visningar · startad av sabbacus

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Nu är version 1.0 av Mozilla Firefox äntligen släppt. Ladda ner och njut :)
Windows
Övriga klienter

red: Tog bort direktlänkningen till .exe-filen. /Palle, moderator webForum

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Trevligt trevligt. :)

asmodieMedlem sedan jan. 2004501 inlägg

Nu är det ända man saknar är bra teman....

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Njöt i 10sec, sen kollade jag på ett pdf dokument, och det hängde sig ;)

PDF-hanteringen kanske inte är den bästa, men den har blivit bättre tycker jag. Det var länge sedan nu Firefox hängde sig för mig på grund av att jag visat en PDF-fil.

Som sagt, tyvärr kan jag inte hålla med. Kanske skall testa uppgradera acrobat med.

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Ge mig en motivering för att börja använda det. Mitt IE fungerar helt smärtfritt. Varför ska man gå över till något som inte fungerar fullt ut?

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Sico skrev:

Ge mig en motivering för att börja använda det. Mitt IE fungerar helt smärtfritt. Varför ska man gå över till något som inte fungerar fullt ut?

Tvärt emot så fungerade inte IE för mig, varför jag bytte till Mozilla.

Men en liknelse kan man väl få till:
Min gamla Saab v4 fungerar helt smärtfritt, men den har helt enkelt inte allt som min nya Volvo XC70 har.

Gå in på Mozilla och läs om vad den kan... ;)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

IE fungerar inte heller fullt ut. Dessutom har det historiskt visat sig vara bemängt med säkerhetsluckor, och MS har i princip lagt ner utvecklingen. IE stöder långt färre saker än FF/MZ. (Standard-Mozilla har för min del inte kraschar på... pja... evigheter. Jag läser PDF:er dagligen, helt utan problem.)

Det är väl alltid två skiljda läger här antar jag, alltid kört IE testade FF för att bra tag sen, sen dess har jag varit fast. Inte testat IE sen servicepack2. Men hade mycket problem med spyware och adwares innan jag bytte. Men har säkert blivit bättre. Men som sakt det är väl en smak sak.

spango skrev:

det historiskt visat sig vara bemängt med säkerhetsluckor, och MS har i princip lagt ner utvecklingen.

Att IE skulle ha mer säkerhet luckor tror jag bara beror på att det är mer folk som använder IE, vilket gör att det granskas hårdare. Vi får se hur det blir med FF nu när det dem drar upp tempot.

För er som har problem med PDF-filer och Firefox kanske kan få hjälp av följande sida.

If you are having problems with Adobe Reader, the following troubleshooting steps may help.

\* Upgrade to the latest version of Acrobat Reader
\* Upgrade to the latest Mozilla release
\* Install Internet Explorer 5.0.1 SP2 or later
\* Turn off "Allow Fast Web View" in the Adobe Reader preferences
\* Turn off "Allow Background Downloading" in the Adobe Reader preferences

Testade allt utom följande:
"Disable the plugin completely, and open PDF files with Acrobat Reader"

Hur stänger jag av det?

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

jag har FF 1.0 - är det den utökade versionen du menar? Den som skulle släppas runt den 18-19 nov?

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

spango skrev:

Dessutom har det historiskt visat sig vara bemängt med säkerhetsluckor, ...

Om man kör FF/M i Windowsmiljö så lär nog säkerhetsluckorna finnas ändå (även om Sjodahl har en poäng där med antalet användare osv). Det lär ju inte spela någon större roll om webbläsaren är säker när grunden till den, OS:et, är ihåligt. ;)

Hur fungerar alla extensions till nya FF? Tänker främst på Adblock.

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

Hmmm, i min Saab kunde man se alla vägskyltar. Men i XC70'n går det inte. Kan ni installera insticksmodulerna för att kunna se hela sidan på tex http://www.gamingeye.com/ .

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

För mig funkar det jättebra :e
Men - vad är det för speciellt med "nya" FF som släpps idag? (läste på deras sida) Jag har ju 1.0 redan - vad är skillnaden?

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Dryden skrev:

AdBlock fungerar galant; de få som slutade fungera för min del är "UndoCloseTab", "Minimize To Tray" och "Download Manager Tweak" men det kan jag leva med. Bara AdBlock och FoxyTunes funkar är jag nöjd. . ;)

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Sico skrev:

Hmmm, i min Saab kunde man se alla vägskyltar. Men i XC70'n går det inte. Kan ni installera insticksmodulerna för att kunna se hela sidan på tex http://www.gamingeye.com/ .

Om vägverket är inkompetenta på att bygga en väg så skall väl inte bilen behöva får kritik för det?
Hade gamingeye lärt sig lite DHTML/CSS-standard så hade den sidan sett bra ut.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

kaxigt skrev:

Men - vad är det för speciellt med "nya" FF som släpps idag? (läste på deras sida) Jag har ju 1.0 redan - vad är skillnaden?

Hmm...
Skillnaden är att den nu är en "äkta och officiell" 1.0-version och att den version som du (och många andra av oss) har använt sedan en tid tillbaka antagligen är "1.0 release candidate 1" ("1.0-RC1") - alltså en "förhandsversion" som de släppte två av för att få in felrapporter.

Rent praktiskt borde den nya "1.0:an" alltså vara aningen "stabilare" och "buggfriare" än 1.0-RC1 och 1.0-RC2

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)