webForumDet fria alternativet

Kalla Fakta ikväll 20.00 om FRA:s övervakning av Internettrafiken!

Datasäkerhet

47 svar · 1 631 visningar · startad av Pellefant · sida 3 av 3

Frågan, av Pellefant

Hej! :) Missa inte Kalla Fakta, tv4, ikväll kl. 20.00. "Sveriges hemligaste organisation, Försvarets radioanstalt, avlyssnar och övervakar även vanliga svenskars kommunikation. " "Kalla fakta har granskat Försvarets Radioanstalt och för första gången kan denna organisations historia berättas. På en myndighet lika stor som Säpo arbetar 700 personer i tysthet, med en halv miljard i budget och

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

> Va det någon som såg va det var för ett verktyg den där
> professorn använde för att lyssna på nätverket?

Ethereal. Det är gratis och finns att ladda ner här:
http://www.ethereal.com/

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Gör som i England och sätt ut övervakningskameror ute i samhället!

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Jymdis skrev:

Theon:
Jag vill inte ha en kamera i mitt rum för att staten ska märka om jag bryter lagen genom att se på en rippad film. Eller en kamera inne på toan så staten vet att jag inte gör nåt olagligt där inne.
Helt enkelt, privatlivet kränks, även på offentlig plats om där är för många kameror.

Angående samkörning e jag helt klart för det, MEN att det skulle vara lätt att få ut pengar, utan motprestation, tycker jag inte stämmer, iaf inte med dom bidrag jag varit i kontakt med.

Kamror i hemmet skulle leda till social katastrof.
Jag har inte ens antytt att det skulle vara lätt att få bidrag utan motprestation, men i de fall så är möjligt,bör samkörning av bidragsgivarnas register göras så att våra skattemedel inte slösas bort på samvetslösa bidragsnyttjare. Bidrag är till för behövande som slagits ut av olika ömmande skäl.
Jag hörde nyss på Dagens Eko att en utredning i den riktningen är på gång.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

De kränker min personliga integritet.

Man får nog finna sig i att vi har en säkerhetstjänst (vågar nog påstå att det inte finns något land som inte har det), och att medborgarna inte kan ha full insyn i vad den sysslar med.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

FRA är inte ute efter att kränka någons rättigheter eller störa en normal Svenssons liv.
Den enda anledningen att de vill få tillåtelse till detta är för att samla information från potentiella personer, som de förmodligen redan vet sysslar med grov illegal verksamhet. Dessa som nu slipper undan för att det daltas med sån byråkrati att polis och underättelsetjänst knappt vågar röra sig för att inte bli stämda.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Theon skrev:

Skriver jag ett e-brev med ordet "bomb" eller "kanon" i blir det en rutingranskning.
Skriver jag "plutonium, detonator och strålningsrisk", blir säkert granskningen noggrannare.

Hmm tror jag ska skriva ngr brev och kryptera :e :OO

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Qimen skrev:

Theon skrev:

Skriver jag ett e-brev med ordet "bomb" eller "kanon" i blir det en rutingranskning.
Skriver jag "plutonium, detonator och strålningsrisk", blir säkert granskningen noggrannare.

Hmm tror jag ska skriva ngr brev och kryptera :e :OO

Och poengen var :q
Med en kryptering värt namnet skull väl inte orden kännas igen och mailet slinka genom "oscannat", eller?

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

En lämplig julklapp till alla FRA anställda. :)

http://www.thinkgeek.com/tshirts/frustrations/31fb/

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)