webForumDet fria alternativet

Bästa förval för fast telefoni

Bredband & telefoni

105 svar · 1 929 visningar · startad av Eclipse · sida 4 av 6

Frågan, av Eclipse

Jag har kommit på att jag ringer en hel del, även Ryssland. Vem är bästa förvalet? Jag har Utfors som förval hemma.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

håller med dig. men misstag sker.

Inte på sådana stora företag... Det får inte ske.

absolut nonsens

You asked for it... lite att läsa:
http://www.idg.se/ArticlePages/200302/11/20030211165123_CS/20030211165123_CS.dbp.asp - Om hur Skanova gör lite som dom vill när Bostream vill ha ADSL kapacitet på en telestation.

http://www.idg.se/ArticlePages/200209/13/20020913101503_CS/20020913101503_CS.dbp.asp - Om hur bra affär ADSL är för Skanova som håller höga priser - Telia drar ju hem vinsten ändå.

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=011221-CS18 - Om hur Telia fördröjer när Sydkraft vill åt telestationer...

Vill du ha mer säg till - men säg inte att det är nonsens för det är fanimej det mest löjliga jag har hört på länge.

telia har inte avtalat bort det. de har utvecklat en tjänst och erbjuder sina kunder den. om tele2 eller eurobell inte önskar erbjuda sina kunder en liknande tjänst så är det knappast telias fel. just trafiken till 077 den enda intäkten telia får på den tjänsten. fruktansvärt orättvist om den skulle gå med en annan op.

077 har inget med kopparlinan att göra.. det är tjänst på AXE-station.. missförstår jag dig?

Men du måste ju inse, resultatet blir att dom avtalat bort andra operatörer... Ingen annan operatör kan göra såhär, för det är bara telia som äger den sista koppartråden ut, man måste ju betala en avgift till telia vilket telefonabonnemang än har... Så det är inte så att andra företag inte vill eller önskar, dom kan inte ha en sån tjänst.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Jymdis skrev:

Inte på sådana stora företag... Det får inte ske.

jo just därför! ju fler, desto svårare att samordna rutiner osv.

You asked for it... lite att läsa:
http://www.idg.se/ArticlePages/200302/11/20030211165123_CS/20030211165123_CS.dbp.asp - Om hur Skanova gör lite som dom vill när Bostream vill ha ADSL kapacitet på en telestation.

http://www.idg.se/ArticlePages/200209/13/20020913101503_CS/20020913101503_CS.dbp.asp - Om hur bra affär ADSL är för Skanova som håller höga priser - Telia drar ju hem vinsten ändå.

http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=011221-CS18 - Om hur Telia fördröjer när Sydkraft vill åt telestationer...

Vill du ha mer säg till - men säg inte att det är nonsens för det är fanimej det mest löjliga jag har hört på länge.

sanningshalten i artiklarna är inte särskilt hög. mest NONSENS. nr 1 är dessutom amatörmässigt gjord eftersom man inte har med någon kommentar från Skanova. nr 2 har Skanova getts en chans att uttala sig men gör det enda rätta i att vänta på KV:s utredning så de kan bli rentvådda. nr 3 är inte objektivt skriven och är därför enbart dålig journalistik. jag har trots alla din artiklar inte hittat tillstymmelse till bevis för det du påstår och vidhåller att det är rent NONSENS!

men om du tyckte det var löjligt kan du sätta dig in i hur vad jag kände inför några av dina förra inlägg. exempel på utklipp:

1. 90% av dom som sitter på kundtjänsten är totalt okunniga. Särskilt när det gäller Internet och den delen.
  2. ...undra hur många telia blåst på det.
  3. ...Hemskt att svenska företag kan få hålla på så, särskilt när det är staten som äger dom.

:OO

Men du måste ju inse, resultatet blir att dom avtalat bort andra operatörer... Ingen annan operatör kan göra såhär, för det är bara telia som äger den sista koppartråden ut, man måste ju betala en avgift till telia vilket telefonabonnemang än har... Så det är inte så att andra företag inte vill eller önskar, dom kan inte ha en sån tjänst.

nej jag inser inte det, Jymdis. kanske är det du som ska inse att operatörerna måste ha rätt att få betalt för sina tjänster...
om du med "företag" menar operatörerna så kan de sätta ihop dessa tjänster så mycket de vill. funktionaliteten ligger i stationsutrustningen och inte i koppartråden... (jmfr med tele2 som har egna 0200, att jmfr med telias 020)

Telianyheter:
Förändring i Prislista Ungdom - Öppningsavgiften ändras från 40 till 45 öre per samtal från och med den 21 juli 2003.

du förstår jag kan rapportera dåliga nyheter också!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

rozie skrev:

2. telias handläggare tjänar inget på att försöka "blåsa" ungdomar. antingen har du missat att uppge att du är under 25 (eller 28 eller vad det nu är), eller så har handläggaren gjort ett misstag. absolut inte avsiktligt.

Det där ska ärligt talat inte kunna hända. Fyller man i personnummer så ser systemet hur gammal personen är och ger handläggaren tillgång till Telia Bas Ungdom. Dessutom står det inom parentes hur gammal personen är och har man fått jobbet på kundtjänst så bör man bara medveten om vilka åldersgränser som gäller. ;)

Dock, alla gör vi misstag men givetvis får det inte hända. Men jag är ganska övertygad om att Telia inte är ensamma om att göra misstag på den här marknaden. Grejen är, precis som det tidigare sagts, att %-satsen är högre hos Telia eftersom de (vi) har fler kunder än de andra operatörerna. Naturligtvis måste Telia arbeta för att sänka felprocenten, ingen vill ju ha massa missnöjda kunder, något som Gislavet, Jymdis och alla andra som hyser agg mot Telia förmodligen förstår. Dock tycker jag att det ibland är ett otacksamt jobb att jobba inom Telia. Vi (ja, nu skriver jag "vi") får ofta oförtjänat dåligt rykte.

Några exempel:

1. Kunden kommer in i butik med en trasig produkt och får förklarat för sig att garantin har gått ut. Denna kund uttrycker då sitt missnöje och påpekar bestämt att han ska handla i annan butik i fortsättningen "eftersom Telia har så korta garantier och dålig service". Grejen är ju bara den att du får i stort sett samma garanti vart du än går och det är inte vi i butiken som sätter garantitiderna, det är tillverkaren.
  2. Kund kommer in och lämnar in en trasig mobiltelefon, på grund av handhavande fel. Kund klagar och påpekar att det borde gå på garantin när det i själva verket klart och tydligt i garantisedeln (och även i manualen till mobiltelefonen) står att handhavandefel inte går som garanti. Kund påpekar att denne skall handla någon annanstans i fortsättningen. Lycka till, se sista meningen i punkt 1.

För det första börjar jag bli irriterad nu...
Först blunda inför fakta som du gör, och sen försöka, med barnslig retorik försöka få överläge i diskussionen det fungerar inte, rozie!

jo just därför! ju fler, desto svårare att samordna rutiner osv.

Samordna rutiner? Lättare å bygga datorprogram som fungerar? Så jäkla svårt kan det ändå inte vara - det är ett fält i en databas, jag är säker på att all fakturering sker i princip automatiskt, det är inte nån liten nisse som sitter i word och sätter ihop dom. T.om mitt företag har automatisk faktuering.

sanningshalten i artiklarna är inte särskilt hög. mest NONSENS. nr 1 är dessutom amatörmässigt gjord eftersom man inte har med någon kommentar från Skanova. nr 2 har Skanova getts en chans att uttala sig men gör det enda rätta i att vänta på KV:s utredning så de kan bli rentvådda. nr 3 är inte objektivt skriven och är därför enbart dålig journalistik. jag har trots alla din artiklar inte hittat tillstymmelse till bevis för det du påstår och vidhåller att det är rent NONSENS!

Okej - är konsumentverket och konkurrensverket tillräckligt pålitliga?

Såsom påtalas i PTS rapport (s. 28 f) utreder Konkurrensverket (dnr 1076/2001) huru_vida de av Telia tillämpade prissättningarna på ADSL gentemot andra operatörer i förhållande till prissättning mot konsument står i strid med bestämmelserna i konkur_renslagen (1993:20). Konkurrensverkets utredning är ännu inte avslutad. Det faktum att utredningen ännu pågår begränsar Konkurrensverkets möjligheter att nu utförligt diskutera PTS förslag. Allmänt kan sägas att de skyddsintressen som PTS rapport syftar att tillgodose i vissa avseenden kan upprätthållas med stöd av förbudet i 19 § konkurrenslagen (1993:20) mot missbruk av dominerande ställning.

Följande hittar du i yttrande http://www.konkurrensverket.se/beslut/02-0629.htm ifrån konkurrensverket.

http://www.konkurrensverket.se/beslut/01-0996.htm är också intressant..

http://susning.nu/Telia_ADSL - susning.nu har en ganska ärlig bedömning av telia...

Helt ärligt - säg till när jag ska sluta rozie, för jag kan gräva upp hur många artiklar som helst om hur telia missbrukar sin ställning inom ADSL, vanlig telefoni, mobiltelefoni och försäljning av telefonivaror (såsom växlar, mobiltelefon osv). Hade det varit ett svenskt vanligt företag, utan staten som delägare, å hade inte en viss näringsminister lurat på 1 miljon svenskar deras aktier, så är jag ganska säker på att dom hade varit fällda för längesen.

nej jag inser inte det, Jymdis. kanske är det du som ska inse att operatörerna måste ha rätt att få betalt för sina tjänster...

Telia är mer än välkomna att ta betalt, men på lika villkor som alla andra. dom ska INTE, och jag säger det igen INTE kunna utnyttja sin ställning att dom har den sista kopparledningen till nätet. Vilket dom i de facto gör när dom "avtalar bort" visa samtal från andra operatörer...

Sen vill jag gärna ha klarifikation på varför du försvarar telia till den grad du gör, jag har berättat varför jag inte gillar Telia, kan du nu berätta varför du gillar Telia, förutom att det är "bra tjänster".

Dryden:

det du tar upp en är en sak, och tycker jag absolut inte Telia kan lastas för.
Men när man inte kan ha sin mobiltelefon ute när det är hög fuktighet, då är det nånting fel, det måste du hålla med om! (har visst varit Nokia som bestämt hävdat att alla fuktighetsskador är användarfel och med andra ord inte går på garanti). Det tar ju inget snille direkt att inse att Nokia haft stora problem med fuktskador och för att minska deras ekonomiska smäll av det helt enkelt slutat ta ansvar för en bristfällig produkt.

Allvarligt Jymdis, kan du inte föra en diskussion utan att bli irriterad tycker jag du ska låta bli att diskutera. Min barnsliga retorik, är du helt fri att tycka vad du vill om. Men jag har fortfarande mängder med argument kvar, så jag tänker inte sänka mig till nivå grottmänniska med personliga påhopp än på ett tag.

beträffande dina artiklar så har så vitt jag kan förstå konsumentverket inte tagit ställning ännu?

Susning - ja jag trodde åtminstone att vi hade kommit förbi stadiet där vi konstaterar att Skanova förvaltar accessnätet och hyr ut kapacitet till operatörer enligt fastslagna regler. observera, Skanova är själva ingen operatör, det är marknadsbolaget telia försäljning som är. Men visst låt oss säga att Skanova har monopol på att hyra ut denna kapacitet. jag förstår inte vad som är så viktigt med detta faktum.

Helt ärligt - säg till när jag ska sluta rozie, för jag kan gräva upp hur många artiklar som helst om hur telia missbrukar sin ställning inom ADSL, vanlig telefoni, mobiltelefoni och försäljning av telefonivaror (såsom växlar, mobiltelefon osv). Hade det varit ett svenskt vanligt företag, utan staten som delägare, å hade inte en viss näringsminister lurat på 1 miljon svenskar deras aktier, så är jag ganska säker på att dom hade varit fällda för längesen.

Du får gärna hitta många artiklar, men jag tycker du kan sålla ut de som är oväsentliga först. Dessutom tycker jag du ska vända dig till näringsministern om du har åsikter om hans uttalanden.

Då kan vi ju slå fast att tele2 som också har tjänster av typen advance avtalar bort trafik. och då sker det ju på lika villkor.. nej du jymdis här håller jag inte för fem öre med dig.
finns det fler åsikter på WF om just detta?

Jag har redan berättat flera gånger varför jag väljer Telia. Själv tycker jag förstås mitt resonemang är solklart, medan ditt är ganska grumligt, fyllt med förutfattade meningar och siffror/slutsatser tagna ur luften.

Allvarligt Jymdis, kan du inte föra en diskussion utan att bli irriterad tycker jag du ska låta bli att diskutera. Min barnsliga retorik, är du helt fri att tycka vad du vill om. Men jag har fortfarande mängder med argument kvar, så jag tänker inte sänka mig till nivå grottmänniska med personliga påhopp än på ett tag.

Är det ett personlig påhopp när jag ber dig att inte använda barnslig retorik? Är det inte bara en vädjan att hålla hög nivå på diskussionen. Förövrigt blir jag irriterad pga att du inte kan hålla den höga nivån.

beträffande dina artiklar så har så vitt jag kan förstå konsumentverket inte tagit ställning ännu?

konkurrensverket har inte avyttrat ett beslut än, nej. men att dom tar upp det öht får ju ses som där är begränsad konkurrens överhuvudtaget, annars skulle inte det hamna på deras bord.

Susning - ja jag trodde åtminstone att vi hade kommit förbi stadiet där vi konstaterar att Skanova förvaltar accessnätet och hyr ut kapacitet till operatörer enligt fastslagna regler. observera, Skanova är själva ingen operatör, det är marknadsbolaget telia försäljning som är. Men visst låt oss säga att Skanova har monopol på att hyra ut denna kapacitet. jag förstår inte vad som är så viktigt med detta faktum

Telia är Skanova. Skanova är Telia. Skanova ingår i Telia-koncernen. Skanova har ensamrätt på att hyra ut, och med hjälp av vissa rabattstegar (pga volym) så får Telia ADSL "hyra" billigare än alla andra företag. Dock är det ju ingenting Telia som koncern förlorar på om Skanova tar hela vinsten å Telia ADSL säljer tjänsten utan vinst, förutom att bokföringen på företaget blir lite skev. vinsterna är desto större, då det tvingar alla andra företag att antingen vara dyrare eller inte tjäna nånting på ADSL, och vem tar en sån risk utan att kunna tjäna pengar på den?

Jag hoppas du kan ta åt dig det jag har skrivit här, för det betyder att Telia har monopol på marknaden (som koncern).

Du får gärna hitta många artiklar, men jag tycker du kan sålla ut de som är oväsentliga först. Dessutom tycker jag du ska vända dig till näringsministern om du har åsikter om hans uttalanden.

Kanske jag har gjort. Å sen kanske inte, eftersom jag inte var dum nog att köpa några Telia-aktier.

Då kan vi ju slå fast att tele2 som också har tjänster av typen advance avtalar bort trafik. och då sker det ju på lika villkor.. nej du jymdis här håller jag inte för fem öre med dig.

Har inte hört talas om advance kan jag ärligt erkänna. Hur fungerar det? Att om man ringer ett advance nummer så kommer där en faktura hem ifrån Tele2? Eller tar telia ut den avgiften och lägger på egen kostnad på det också?

Jag har redan berättat flera gånger varför jag väljer Telia. Själv tycker jag förstås mitt resonemang är solklart, medan ditt är ganska grumligt, fyllt med förutfattade meningar och siffror/slutsatser tagna ur luften.

Mina anledningar:
1. Andra bolag är billigare (fakta)
2. Lika eller bättre kundtjänst på andra företag (egen erfarenhet)
3. Jag tål inte Telias medvetna taktik att ta hand om konkurrenterna, som i viss mån påminner om Microsoft, men egentligen är mycket värre.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

finns det fler åsikter på WF om just detta?

Jag har Telia för fast telefoni och för ADSL och har inte haft några problem. Eftersom jag ringer ganska lite så skulle jag inte tjäna mer än några tior på att byta operatör.

Jag hade tidigare Telenordia för modemuppkoppling och där hade jag mycket stora problem. I princip varje faktura var felaktig under tre års tid. :(

En fråga: Är det fortfarande så att man måste slå riktnummer om man har annan operatör än Telia?

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Web-Tor skrev:

En fråga: Är det fortfarande så att man måste slå riktnummer om man har annan operatör än Telia?

Nej, det behöver man inte. Du behöver inte slå prefix heller.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jymdis skrev:

Dryden: Men när man inte kan ha sin mobiltelefon ute när det är hög fuktighet, då är det nånting fel, det måste du hålla med om!

Klart jag håller med, även om...

1. ...det fortfarande inte är Telias fel, vilket alltså gör det här lite OT ;)
  2. ...jag ställer mig lite frågande till varför många har så stora problem med fuktskadade telefoner. Vad du menar med "högfuktighet" vet jag inte och det får bli en annan tråd för det, men jag har själv gått och pratat när det är fuktigt ute utan att uppleva några som helst problem. Jag tror att folk i allmänhet är oaktsamma med sina mobiltelefoner. Det är ju trots allt ganska känslig elektronik som man handskas med och du ska ju rent generellt sett vara lika rädd om din mobil som du är om din mini-disc exempelvis. För inte skulle du gå och knappa på den när det regnar ute?
  3. ...man blir less när många kunder ljuger oss rakt upp i ansiktet. Är det en fuktskada så tar verkstaden reda på det. Och är det en fuktskada så är det på kundens ansvar.

Web-Tor skrev:

Eftersom jag ringer ganska lite så skulle jag inte tjäna mer än några tior på att byta operatör.

Om det inte har varit tydligt i mina tidigare inlägg så kan jag meddela att detta även är min anledning. :)

Web-Tor:
tycker du det är värt att betala den merkostnad på 50-100 kr per månad för samma prestanda för att få tillgång till "den överlägsna support" som Telia har?

Dryden:

1. korrekt :)
  2. jag har inte haft problemet, men då har jag också haft ericsson. det var visst nån modell som hade extremt hög returfaktor pga det här. var t.om med på plus.. ;) självklart ska man vara rädd om all eletronik! angående gå å knappa på en minidisc när det regnar, så jo det skulle jag, kanske inte om det ösregna men iaf i duggregn :)
  3. Visst är det alltid fel att ljuga. Men jag förstår inte ditt resonemang, kunden ljuger alltid när det är fuktskada eller hur menar du? I vilket fall som helst, så vidare man inte tappat mobilen i en pöl eller värre så tycker jag ska klara av det mesta - det har mina Ericsson mobiler gjort.

Jymdis skrev:

Är det ett personlig påhopp när jag ber dig att inte använda barnslig retorik? Är det inte bara en vädjan att hålla hög nivå på diskussionen. Förövrigt blir jag irriterad pga att du inte kan hålla den höga nivån.

då missförstod jag dig. jag trodde du anmärkte på sättet jag framförde mina argument - eftersom du använde uttrycket barnslig "retorik" (som betyder sätt/konst att uttrycka sig, vältalighet). förstår du att det tolkas som påhopp?

konkurrensverket har inte avyttrat ett beslut än, nej. men att dom tar upp det öht får ju ses som där är begränsad konkurrens överhuvudtaget, annars skulle inte det hamna på deras bord.

Då tycker jag vi avvaktar utredningen innan vi drar slutsater. Det är som att lyncha någon innan rättegången ägt rum, och detta min vän, hör hemma i vilda västern.

Telia är Skanova. Skanova är Telia. Skanova ingår i Telia-koncernen. Skanova har ensamrätt på att hyra ut, och med hjälp av vissa rabattstegar (pga volym) så får Telia ADSL "hyra" billigare än alla andra företag. Dock är det ju ingenting Telia som koncern förlorar på om Skanova tar hela vinsten å Telia ADSL säljer tjänsten utan vinst, förutom att bokföringen på företaget blir lite skev. vinsterna är desto större, då det tvingar alla andra företag att antingen vara dyrare eller inte tjäna nånting på ADSL, och vem tar en sån risk utan att kunna tjäna pengar på den?

Jag hoppas du kan ta åt dig det jag har skrivit här, för det betyder att Telia har monopol på marknaden (som koncern).

Skanova är ett eget bolag inom teliakoncernen. Skanova är ett eget bolag inom teliakoncernen. Skanova är ett eget bolag inom teliakoncernen. Fastslaget.
Rabattavtal måste väl storkunder få teckna? De ska väl få rabatt om de handlar mycket.. så länge samma regler gäller om tex Eurobell köper samma mängd.

Ja telia är stora och kan ta en tillfällig ekonomisk svacka lättare än ett mindre bolag. Detta ser jag som en styrka och snarare ännu en anledning till att välja Telia.

Har inte hört talas om advance kan jag ärligt erkänna. Hur fungerar det? Att om man ringer ett advance nummer så kommer där en faktura hem ifrån Tele2? Eller tar telia ut den avgiften och lägger på egen kostnad på det också?

Exempel på tjänst som Tele2 har: Nummerupplysning. Hur kostnaden debiteras har jag ingen aning om. Antagligen så kommer räkningen från Telia och intäkterna justeras mellan operatörerna. En sak som är säker är iaf att samtliga intäkter går till Tele2, annars skulle de inte erbjuda tjänsten. undantaget är ju om tele2 nyttjar utrustning i telias stationer, då går rätteligen en del till telia.

Försökte förresten ringa tele2 just för att ta reda på om de erbjöd fler liknande tjänster men det var upptagetton på deras kundtjänstnummer. ja hua vilken bra service andra operatörer har.

Mina anledningar:
1. Andra bolag är billigare (fakta)
2. Lika eller bättre kundtjänst på andra företag (egen erfarenhet)
3. Jag tål inte Telias medvetna taktik att ta hand om konkurrenterna, som i viss mån påminner om Microsoft, men egentligen är mycket värre.

1. Man får vad man betalar för (fakta)
2. Telia erbjuder en förstklassig service, men kan liksom andra företag ibland trassla till det och göra misstag (min erfarenhet).
3. Jag tål inte Tele2:s sätt att tvångsvärva kunder, eller Glocalnets sätt att värva kunder (genom att dela ut gräddbullar om man skriver på) eller dessa j-kla telefonförsäljare. Telia kör renhårigt. Denna taktik du nämner är något du fantiserat ihop själv.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

rozie skrev:

Det skulle vara trevligt att se var du hämtar denna fakta.

rozie skrev:

2. Telia erbjuder en förstklassig service, men kan liksom andra företag ibland trassla till det och göra misstag (min erfarenhet).

Då så. Även Telias kundtjänst har alltså brister. Logiskt sett, skall jag då satsa på Telia som jag vet har brister i sin kundtjänst, eller ett billigare alternativ som har fungerat felfritt hittills?

rozie skrev:

3. Jag tål inte Tele2:s sätt att tvångsvärva kunder, eller Glocalnets sätt att värva kunder

Nä, och inte Telias sätt heller. Jag har både fått reklam i brevlådan och i telefonen som påstår att Telia är billigast. Verkligen renhårigt. Det är ett enormt krig mellan telebolagen just nu.

då missförstod jag dig. jag trodde du anmärkte på sättet jag framförde mina argument - eftersom du använde uttrycket barnslig "retorik" (som betyder sätt/konst att uttrycka sig, vältalighet). förstår du att det tolkas som påhopp?

Jag klagar på att du låter nedlåtande i dina inlägg, såsom:

och detta min vän, hör hemma i vilda västern.

Iaf jag reagerar på det, vilket jag tycker är både överlägset och nedlåtande. Sen om du vill ta det som ett påhopp att jag tycker det...

Rabattavtal måste väl storkunder få teckna? De ska väl få rabatt om de handlar mycket.. så länge samma regler gäller om tex Eurobell köper samma mängd.

Men det är ju designat för att Telia ska få det billigare. Det är ju det som är själva poängen, när nånting görs för att det ska gynna telia, och det görs av Telia själva så är det ju ett utnyttjande av monopolet..
Det är samma som att Microsoft utnyttjar monopolet för dom har tillgång till OSet som alla använder, när dom sen specialskriver program som å anpassar OSet efter det programmet så att det ska gå snabbare än alla andra (eller man t.om ska tvingas använda det programmet) då utnyttjar Microsoft sitt monopol. Det här har dom fällts för i USA och fått göra ganska mycket grejer för att komma tillrätta med.

Exempel på tjänst som Tele2 har: Nummerupplysning. Hur kostnaden debiteras har jag ingen aning om. Antagligen så kommer räkningen från Telia och intäkterna justeras mellan operatörerna. En sak som är säker är iaf att samtliga intäkter går till Tele2, annars skulle de inte erbjuda tjänsten. undantaget är ju om tele2 nyttjar utrustning i telias stationer, då går rätteligen en del till telia.

Men, tele2 utnyttjar väl utrustning precis lika mycket i telias stationer när man ringer ett vanligt samtal? Men då är det inte okej att dom tar ut en avgift? Ditt resonemang faller ganska hårt här..
Och eftersom du inte kan uttala dig om hur avgifterna tas ut utgår jag ifrån att Telia tar betalt, och lägger på egen avgift.

Försökte förresten ringa tele2 just för att ta reda på om de erbjöd fler liknande tjänster men det var upptagetton på deras kundtjänstnummer. ja hua vilken bra service andra operatörer har.

Jag kommer alltid fram på Glocalnet.. Brukar vara typ 10 min kö som max (men sen kan man sköta allt via Internet också). Telia är ganska svåra att ha med att göra på Internet, och ibland är det långt mer än 10 min kö. Men det jag absolut inte gillar med Telia är att dom som sitter i kundtjänsten är okunniga å ger svar efter mallar (iaf verkar det så).

3. Jag tål inte Tele2:s sätt att tvångsvärva kunder, eller Glocalnets sätt att värva kunder (genom att dela ut gräddbullar om man skriver på) eller dessa j-kla telefonförsäljare. Telia kör renhårigt. Denna taktik du nämner är något du fantiserat ihop själv.

1. Som gislaved.net säger, vad är det för fakta? Hur bevisar du mervärdet hos Telia? Är inte detta en personlig åsikt, som mest?
2. Jag har haft mer strul med Telia än med Glocalnet... (personlig erfarenhet). Vad väljer jag då?
3. Telias sätt att ringa hem å fråga om man inte ska byta. Ge bort trådlösa telefoner för att folk ska vara tvunga att ha deras abonnemang i nåt år osv osv?! Är det bättre?
Har man inte motstånd mot en gräddbulle så borde man kanske inte teckna teleabonnemang öht!

Åsikterna går isär, så mycket är helt klart. Vi börjar komma till den punkten i en diskussion när mer debatterande blir meningslöst. Vi köper inte varandras argument och utan nya kommer vi inte längre. Vi har olika åsikter, låt oss vara överens om det iaf! ;)

Jag har aldrig för avsikt att vara nedlåtande utan snarare humoristiskt. Det har aldrig varit min mening att vara det på din bekostnad, godtar du min ursäkt Jymdis?

En sak vill jag framhäva. Jag har jobbat på Telia i fyra år och har aldrig (ännu) fått en mall framför mig där det står vad jag ska svara kunden. Hjälpmedel ja, men ingen talmall. Nu jobbar jag förvisso inte i kundfront sen ett tag tillbaka och inte med telefoni sedan 2000. En del saker kan ha förändrats. Känner du till detta, Dryden?

1. Uttrycket som sådant är tveklöst sanning. Men jag syftar givetvis på att - (detta är repitition) - Telia har ett stort nät med hög driftsäkerhet. Andra operatörer köper från olika leverantörer och kvalitet kan bli lidande. Detta mina kära debattanter (ej menat nedlåtande) är fakta.
2. Jag säger inte åt andra vad de ska välja, utan presenterar endast mina egna åsikter uppblandade med fakta.
3. Det finns sätt att skydda sig mot reklam i brevlådan och telefonförsäljare. Svårare är det att värja sig mot uppsökande försäljare och gräddbullemänniskorna. Dessutom tycker jag man underskattar oss konsumenter om man tror att vi säljer oss för en gräddbulle. En telefon är trots allt användbart.
Detta är min högst personliga åsikt och jag behöver inga belägg för den.

Web-Tor:
tycker du det är värt att betala den merkostnad på 50-100 kr per månad för samma prestanda för att få tillgång till "den överlägsna support" som Telia har?

För mig är det en hypotetisk fråga eftersom jag inte skulle tjäna 50-100 kronor per månad på att byta. Jag har inte heller påstått att Telia skulle ha någon "överlägsen support".

Det jag däremot vet är att jag hade stora problem med Telenordia och deras support. Min "modemräkning" var alltid för hög. Om jag var uppkopplad i en timme så stod det på räkningen att jag kopplat upp mig typ 4-5 gånger. Ofta var de 3-4 första av dessa uppkopplingar bara några sekunder men jag fick ändå betala uppkopplingsavgift. När jag tog upp det här med Telenordias support och bad dom kolla min räkning kunde dom inte göra det eftersom dom inte hade tillgång till sina egna fakturor (!?) utan jag var tvungen att skanna in fakturan och maila dom!

Det blev dock aldrig någon förändring och dom kronor jag tjänade på att använda Telenordia förlorade jag istället p.g.a av att jag använde Telenordia. :l

En god vän som jobbar på Skanova hälsar följande:

"Skanovas försäljning sker nuförtiden genom TeliaSonera Network sales AB som är ett fristående bolag med extern styrelseledamot. I detta har PTS och EU full insyn."

rozie:
jag kan nöja mig med att säga att vi tycker olika. men det känns som du hade nån mission där du skulle överbevisa alla som inte gilla telia hur fel dom har. gillar inte folk telia så låt dom inte gilla telia.
angående TeliaSonera Network sales AB så är det sant att det heter så, men deras namn utåt jämtemot deras kunder är dock fortfarande Skanova. Det är inte ett fristående bolag utan ingår i Telia koncernen, tycker din vän ska läsa på Skanovas egna hemsida där det står:

Inom TeliaSonera Sverige har en ny enhet skapats, Nät & Produktion, som bland annat ansvarar för de svenska grossist- och tredjepartsaffärerna för både det fasta och det mobila nätet.

Web-Tor:
ADSL e väl dyrare i förhållande mot andra operatörer (om man vill ha samma prestanda)?

ADSL e väl dyrare i förhållande mot andra operatörer (om man vill ha samma prestanda)?

I huset där jag bor kan jag välja mellan Telia ADSL och ComHem Internet Cable. Jag valde Telia eftesom dom är både billigare och snabbare. ;)

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)