webForumDet fria alternativet

Windows 2000 Server

43 svar · 656 visningar · startad av Eclipse · sida 3 av 3

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag fick massa annat att fungera idag. Terminal Services fungerade nästan oroväckande bra på både windows 98 och 2000.

Kul!

En hake är att det är amerikanskt OS på servern så alla datum blir i stil med 19/4/2001 osv. vilket jag tycker är lite halvjobbigt. Det kanske går att lösa med nån inställning eller global.asa.

Start, Settings, Control panel, Regional options... Pilla lite, det kanske hjälper :q :)

En värre grej är att alla nya webbplatser startar med "default.htm" och "default.asp" men man vill ju ha "index.htm", "index.asp" och "index.php" som defaultinställning...

Det går att ställa om, jag minns dock inte exakt hur, men kolla på egenskaperna för webbplatsen. :)

Rent praktiskt skulle jag uppskatta om till exempel drivrutinerna till våra skrivare passade med windows 2000 + 2000 server...

De flesta "normala" skrivarna fungerar alldeles utmärkt i Win2k. :)

------------------
Problem med uttalen?
Skywalker [bi:re]
Del Pero [fri:stailer]

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Ang. datum:
- Hmm... att jag inte tänkte på det! Vi har ju amerikanskt os på andra maskiner med svenskt tangentbord. Det får jag underkänt för.

Ang. defaultinställning för nya webbplatser:
- Jag menar, när man skapar en webbplsta måste man gå in och ändra dessa uppgifter manuellt. Det vet jag hur man gör, bara att klicka enligt traditionellt manér.

Ang. skrivarna:
- Vi har inga "normala" skrivare.

---
Ang. "File Sharing for Macintosh":
- Jag frågade på annat forum och där var svaren om möjligt ännu sämre än här. "Köp en bok"...

1. www.google.com
2. Sök på "File Sharing for Macintosh" och klicka på första länken.
3. Med Explorer, gå till Microsofts online manual
4. Läs stycket om hur man delar Windows 2000 Server i ett Mac LAN och du har din server uppe på femton minuter.

OBS!!
De volymer / foldrar du delar måste vara tomma! Annars blir dom bara gråa och synliga i Väljaren, ej klickbara. Det kan vara lite frustrerande om man inte känner till det.

ASIP-tips
För att Macanvändarna ska slippa logga in till två servrar kan man i sin AppleShare IP server plocka upp en delad win 2000 volym, kryssa i rutan "mount vid omstart" (eller vad det nu står). Sen använder man samma rättigheter som till resten av ASIP servern.

Jag har inte testat detta och jag återkommer om det INTE skulle fungera. Fördelen är väl uppenbar...(?)

It's easy if you know how.

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Hello world!!
Hoppas ni haft en trevlig helg. Själv har jag funderat på varför det där med datumet inte fungerar.

Jag bytte från amerikanskt till svenskt datum, startade till och med om men det är fortfarande amerikanskt datum på response.write date().

Jag tänkte att det kanske är en inställning i IIS men där hittade jag inte heller något.

------------------

Jag kan tillägga att i Terminal Services Client för Windows 98 fungerar inte skärmsläckaren. Det gör den i Windows 2000 Professional.

------------------

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)