webForumDet fria alternativet

Windows 2000 Server

Windowsur Windows

43 svar · 656 visningar · startad av Eclipse · sida 2 av 3

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Tack för tipset!

Måste jag installera "Remote Installation Services" också?

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Bra! Nu fungerar det bättre!

När jag logga in på min 2000 arbetsstation vill jag ju inte hacka in ytterligare ett lösen för servern... Vad ska jag leta efter för att koppla samman inloggningen till de båda systemen?

------------------

Jag tror att jag har installerat vad som behövs för att köra IIS remote. Var och vad ska jag leta efter för att använda funktionen?

------------------

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Remote Installations Services håller du tassarna ifrån om du inte vill få bekymmer... ;)

När jag logga in på min 2000 arbetsstation vill jag ju inte hacka in ytterligare ett lösen för servern... Vad ska jag leta efter för att koppla samman inloggningen till de båda systemen?

Det beror på hur er domänstruktur ser ut... :l

Jag tror att jag har installerat vad som behövs för att köra IIS remote. Var och vad ska jag leta efter för att använda funktionen?

Det är inte bara IISn du kan fjärrstyra... Det är hela Win2k-servern. Leta efter Terminal Serice-klienten som ligger på servern. Sök efter det i on-line-hjälpen.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Tjo, eller använd det behändiga lilla kommandot "iisreset" från en kommandotolk :e

C:\>iisreset /?

IISRESET.EXE (c) Microsoft Corp. 1998-1999

Syntax:
iisreset [datornamn]

/RESTART            Stoppa och starta om alla Internet-tjänster.
/START              Starta alla Internet-tjänster.
/STOP               Stoppa alla Internet-tjänster.
/REBOOT             Starta om datorn.
/REBOOTONERROR      Starta om datorn om ett fel uppstår när en Internet-tjän

st
startas, stoppas eller startas om.
/NOFORCE Framtvinga inte att Internet-tjänster stoppas om
försök att stoppa dem misslyckas.
/TIMEOUT:val Ange ett timeout-värde (i sekunder) för att vänta
på att en Internet-tjänst stoppas. När timeouten
är slut kan datorn startas om om parametern
/REBOOTONERROR har angetts. Standardvärdet
är 20 sekunder för omstart av tjänst, 60 sekunder för at
t stoppa
en tjänst och 0 sekunder för omstart av datorn.
/STATUS Visa alla Internet-tjänsternas status.
/ENABLE Aktivera omstart av Internet-tjänster
på det lokala systemet.
/DISABLE Inaktivera omstart av Internet-tjänster
på det lokala systemet.

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Tack för ert engagmang. Ni är för goa'...

---
Mitt första intryck av kommandotolken är att genast ifrågasätta det hela, finns det verkligen inget lättare sätt!?

Rickard, jag ska leta efter Terminal Serice-klienten och det där med domäner har vi inte riktigt kommit till ännu...

------------------

Mitt första intryck av kommandotolken är att genast ifrågasätta det hela, finns det verkligen inget lättare sätt!?

Ditt ifrågasättande är helt felaktigt :e

Riktiga hårdingar använder kommandotolken ;)

Skämt åsido, med Terminal Services så får du ju en GUI att jobba i. :)

Annars kan du ju köpa pcAnywhere för remote control och allt det där, det är ett suveränt bra program, dessutom mycket mer funktionsrikt än vad Terminal Services är.
http://www.symantec.com/pcanywhere/Consumer/

------------------

Jag skulle nog avråda installation av pcAnywhere. Inget illa menat, men onödig tredjepartsprogramvara bör inte installeras på servrar. :l
IMHO.

------------------
Problem med uttalen?
Skywalker [bi:re]
Del Pero [fri:stailer]

Mja Rikard, när det gäller NT 4 så kan jag väl hålla med dig, men nog ska väl W2k klara av det utan problem, särskilt när man tänker på allt annat crap som fjuniga "sysadminer" brukar installera så är väl pcAnywhere version 10.0 det minsta att oroas över. :h

------------------

[Redigerat av Reefer den 17 apr 2001]

*LOL*
Poäng där visserligen, men det rycker i min anti-tredjepartsprogramvara-tarm så fort någon vill installera något det inte står Microsoft på på en Microsoft-server... ;)

------------------
Problem med uttalen?

OK, kommandotolken rockar fett, men jag ni spelar i en högre division. Jag har inte kommit dit helt enkelt. Jag vill bara att aset ska fungera så vi kan producera och fakturera och håva in storkovan.

För alla som tycker att problemlösning på komandotolksnivå är spännande och utmanande finns ju Linux!

Samma med PCanywhere, datorn finns ju inte i en annan galax utan på högkant i städskåpet. Vi har använt oss av PC Mac LAN tidigare men det var rena drogen för datorn - den flippade ur i tid och otid.

---
Utslagsfrågan:
Hur loggar jag in från en mac? Jag har fått upp servern i väljaren med det är omöjligt att logga in från en mac.

Jag tror jag har laddat allt som behövs. Jag råkade ju avinstallera en massa grejer förra veckan men nu fattar jag hur allt fungerar och det är tillbaka.

------------------

*Står nu vid servern i städskåpet*

Terminal Services Client Creator var det första som hoppade upp på skärmen. Där har jag varit och klickat förut och noterade det tragiska faktum att man är hänvisad till gamla hedrliga floppysar!

Man kan ju stillsamt undra varför man inte kan använda nätverket för sånna grejer... Nåja, ska jag skapa en 16 bitars eller en 32 bitars version?

------------------

För alla som tycker att problemlösning på komandotolksnivå är spännande och utmanande finns ju Linux!

Det gäller inte bara Linux, NT/2k är i högsta grad styrbart genom kommandotolken och Windows scripting host, och är ofta det sätt som Microsoft själva rekommenderar för att felsöka/övervaka/styra olika processer och program som tex IIS i sin knowledgebase och olika tutorials. :)

Skaffar du dessutom resource kit så får du ett vagnslast till med nyttiga program för detta, plus en massa dokumentation.

Samma med PCanywhere, datorn finns ju inte i en annan galax utan på högkant i städskåpet. Vi har använt oss av PC Mac LAN tidigare men det var rena drogen för datorn - den flippade ur i tid och otid.

Hum, men du ville ju veta hur man styrde IIS/2k genom en GUI och svar fick du, eller missförstod jag dig? -nåväl, mac i ett nätverk vet jag faktiskt inte mycket om, och vill inte veta heller, så det får någon annan svara på. :e

------------------

OK, kommandotolken rockar fett, men jag ni spelar i en högre division.

Högre!? :q
Nej, men en bredare... ;)

Jag vill bara att aset ska fungera så vi kan producera och fakturera och håva in storkovan.

Vem vill inte det? :e

Hur loggar jag in från en mac? Jag har fått upp servern i väljaren med det är omöjligt att logga in från en mac.

Jag ska fråga emission ikväll och samtidigt upplysa honom om den här tråden. Hans företag verkar köra den lösning du frågar efter. :)

Man kan ju stillsamt undra varför man inte kan använda nätverket för sånna grejer...

Det kan du också. *kopplar upp mig med motsvarande lösning mot min kunds nät bara för att leta rätt på rätt sökväg* :e

Start
Kör
"C:\WINNT\system32\clients\tsclient\win32\disks\disk1"
Ok

Voilá! ;)
Kör setup - jag vet dock inte om det går att köra på Mac med mindre än att en PC-emulator är igång. :l

------------------
Problem med uttalen?

[Redigerat av Rikard den 18 apr 2001]

Ang. skapandet av Terminal Service Clients:

Det kan du också. *kopplar upp mig med motsvarande lösning mot min kunds nät bara för att leta rätt på rätt sökväg*

Nej, när jag SKAPAR måste man stoppa in en diskett i antingen A: eller B:, det är valen som finns.

Att man sen kan kopiera disketterna över nätverket hajar till och med jag...

---
Mac OS Status
Jag kan logga in med antingen Apple eller Microsofts drivrutiner men sen kommer jag inte åt de delade volymerna. De syns inte ens! Man kan endast se "Microsoft UAM Volume" vilket i ärlighetens namn inte är så givande...

Borde det inte vara samma "användarkonto" som används oavsett om man loggar in via Mac eller Windows?

Så fungerar vår ASIP server, AppleShare IP. Är Windows 2000 Server uppbyggt på annat sätt? Måste man skapa speciella Mac OS konton?

---
Reefer >>

Ang. kommandotolks-snacket, jag sa ju att ni spelar i en högre, för all del bredare, division än mig.

---
Snälla, inget Mac vs. PC snack... Jag orkar inte med det.

------------------

Då vet jag inte riktigt vad du vill ha hjälp med Eclipse, jag har -så bra jag kan, svarat på dina frågor, det är ingen som har gjort något "versus" prat här, jag sa bara att jag inte vet något om Mac i nätverk.

Tyvärr så funkar det så att man måste ta reda på en hel del själv också innan man kan börja "producera och fakturera och håva in storkovan" med en server i ett nätverk, som faktiskt är ett ganska komplicerat system att sköta om. ;)

Ett utmärkt sätt att göra det, är att gå en utbildning.

------------------

Oups! Jag får be om ursäkt! Jag menade inget illa. Jag ska gå kurs.

---
Det är vanlig hederlig fildelning vi snackar om.

------------------

Ok, jag fick Terminal Services att fungera på Windows 98. Då ska det väl fungera på windows 2000 också...

------------------

Jag menade inget illa

Inte jag heller, jag ville bara bjuda på lite goda råd i den ödmjuka och älskvärda stil som jag har blivit så känd för på det här bygget :e ;)

Eller var det ökänd?...hm nåja, skitsamma. §e

------------------

Det är trevligt att du bryr dig, det ska du ha credit för och det uppskattar jag.

---
Jag skiter i Mac användarna tills vidare. Det kräver tydligen grundligare efterforskningar och det är inledningsvis bara en kille det rör sig om...

Jag fick massa annat att fungera idag. Terminal Services fungerade nästan oroväckande bra på både windows 98 och 2000.

Både PHP och MySQL fungerar smärtfritt efter lite trixande. Olika webbplatser på olika portar fungerar.

En hake är att det är amerikanskt OS på servern så alla datum blir i stil med 19/4/2001 osv. vilket jag tycker är lite halvjobbigt. Det kanske går att lösa med nån inställning eller global.asa.

En värre grej är att alla nya webbplatser startar med "default.htm" och "default.asp" men man vill ju ha "index.htm", "index.asp" och "index.php" som defaultinställning...

Fast å andra sidan, vet man bara om det så är det inget problem. Kommer tid kommer råd. Det finns säkert en läcker lösning på det med.

Rent teoretiskt kan vi börja flytta webbplatser idag. Rent praktiskt skulle jag uppskatta om till exempel drivrutinerna till våra skrivare passade med windows 2000 + 2000 server... ;-)

Så det där med producera och fakturera får nog vänta ett tag till. Kanske måndag. Tack för all hjälp.

------------------

688 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
128 ms — hämta forumlista (db)
129 ms — hämta statistik (db)
557 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)