EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Var hittar jag "Användare och grupper" i w2k?
Kan jag installera komponenter från w2k skivan på en NT 4 maskin... Inte så troligt kanske, men vi vill gärna dela vår NT RIP i vårt mac nät. Jag hittar inga komponenter på den medföljande skivan... (Compaq, amerikanskt OS) Finns det kanske på Internet!?
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
MeanMedlem sedan jan. 200137 inlägg Du kan hitta användare på flera sett i Win2k det ena är att köra MMC /management console eller att gå under controlpanel och users and passwords.
MMC= start,run och mmc.
Välj fliken console och add and remove snapin...
------------------
operatingsystems doesn´t make you a better administrator, operating does!
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Fy fan... Det där hade jag ALDRIG hittat själv! :-) Hur är Microsoft funtade egentlgien!? Dokumentationen är ju helt obefintlig!
Man tycker endå att de kunde bjuda på grunderna, att skapa användare och grupper är liksom det man har en server till...
---
Dessutom gick det att fjärrstyra via windows 2000 proffesional, det var ju en neat feature! Vad skiljer proffessional från server!? Är det i grunden samma OS men där server versionen har lite mer server mjukvara? Det är mitt intryck i alla fall...
Kan man styra iis remote också?
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Har ni nån inside info om hur man fildelar med macar? Jag har installerat vad som behövs och man kan högerklicka och välja "Konfigurera för fildelming med Machintosh" men sen kommer jag inte längre...
I väljaren (i Mac OS) får man bara upp en volym, "Microsoft UAM Volume".
Give me a hint! :-)
------------------
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Licensskillnaden (och priset...) mellan de olika W2K versionerna är egentligen antalet processorer.
Dessutom har serverfamiljen extra programvara för server/nät hantering.
/T
------------------
This is what the KLF is about
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Dokumentationen är ju helt obefintlig!
:q Va!?
Har du sökt i hjälpen på servern? Microsoft har lagt ner grymt mycket energi på att se till att hjälpen är välutvecklad, och något säger mig att de instruktioner du söker finns där. :)
Sök på Apple och Macintosh. :)
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg toonster>>
kan man köpa till extra licenser (sessioner) och installera... (eller har jag tabbat mig bigtime!?)
rickard>>
Jag kollade igen och det var samma info som jag hittade igår. Jag har redan läst allt det där. Jag tror inte det är där felet ligger. Jag har inte fått fildelningen i windows att fungera särskilt bra.
Just nu kan man logga in och man ser vilka foldrar som finns men man har inte behörighet att varken skapa nya mappar eller öppna dom som finns. Det är lite märkligt...
Jag har skapat användare och grupper och gruppen web vill jag ska ha fullständiga rättigheter på mappen "personal" och "web".
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Har du kontrollerat så att du inte har olika rättigheter på den utdelade katalogen och filsystemet?
Jag svarar på frågan riktad till toonster också... ;)
Japp, det kan man.
------------------
...för övrigt anser jag att Skywalker ska återgå till sitt gamla användarnamn Bire.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, allt blir lite förvirrat nu... Jag tror jag har missuppfattat Alla/Everyone. Jag gillade inte att dom hade så mycket rättigheter men det kanske dom ska ha. Jag förväxlar nog gruppen med anonymous login.
ska testa lite... kan man köra iis remote?
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg YES!!
Everyone/Alla var den svaga länken!
Då är det bara mac klienterna kvar då...
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Om du tittar bland Windows-komponenterna så kommer du att se Terminal Service. Det är en alldeles utmärkt tjänst för att administrera hela servern remote (däribland IIS).
------------------
...för övrigt anser jag att Skywalker ska återgå till sitt gamla användarnamn Bire.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Suck... Terminal Service fungerade konstigt. Den ville inte starta som de andra komponenterna...
Jag tror jag kryssat i nånting dummt för nu kan jag inte ansluta till filhanteraren längre. Jag gjorde väl för lite omstarter...???
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Om jag loggar in som "Administrator" så fungerar det. Men om jag loggar in som "jakob", som också är medlem i gruppen administratörer, så fungerar det inte... Vilket nederlag.
Detta om jag försöker från min 2000 maskin, men med 98 fungerar det finemang...
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg När du installerade Terminal Services fick du en fråga. Jag kommer inte exakt ihåg vad det står, men den ena är "komplett installation" av Terminal Services och den andra är "administrativ" eller motsvarande. Jag hoppas att du valde den sista. Annars rekommenderar jag dig att avinstallera och installera om tjänsten.
Minns jag rätt ska inte detta kräva någon omstart överhuvud taget... ;)
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Har jag installerat den!? Suck... det visste jag inte... Ska kolla det.
Omstarter är okej 'at the moment'. Datorn har inte satts in i produktionen ännu.
Kvar att göra:
- macanvändare kan logga på.
- win användarna fungerar bättre än idag (typ jag hajar mer...)
- php och mysql.
------------------
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Suck... Nu har jag ominstallerat både det ena och det andra och nu kan jag komma åt datorn från en win 2000 maskin men inte från win 98. Öken på riktigt för det fungerade i går!
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Alfaskop har väl en massa cert-utbildningar för W2k-server, kanske vore något för dig Eclipse §e :e
Rikard kan säkert ge lite wF-rabatt ;)
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag vet, utbildningar är jättebra... och vi ska gå fler sånna. Kommer tid kommer råd, jag har aldrig jobbat med varken NT eller 2000 ur ett administrativt hänséende.
Jag har ju lärt mig allt annat "den långa och hårda vägen" och kan jag lära mig både asp och php ska jag väl endå greja vanlig hederlig fildelning!
Det är det vi ska ha datorn till i första hand. Det där Active Directories verkar bra... men läskigt. Skriver man fel måste man ju installera om Windows!
Dessutom, ju mer påläst man är dessto mer nytta gör en kurs! ;-)
------------------
[Redigerat av Eclipse den 11 apr 2001]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Rikard>>
Ang. ditt inlägg om Terminal Services längre upp,
I Windows Component Wizard finns det två alternativ, "Remote administration mode" och "Application server mode".
För att använda andra alternativet måste man "set up a Terminal Server Licesing" inom 90 dagar i domänen eller arbetsgruppen.
Hur tar jag reda på om just min version av windows stödjer detta? Annars märker man det om tre månader...
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Remote administration mode är det som gäller - det du ska välja. :)