webForumDet fria alternativet

Vilket operativsystem?

57 svar · 500 visningar · startad av Holgersson

HolgerssonMedlem sedan okt. 2001509 inlägg

Vilket operativsystem är bäst egentligen? Jag vet inte vilket jag skall installera så småningom. Nån som har lite tips? Jag vill iaf att det mesta skall fungera felfritt samt någon möjlighet till att köra ASP på datorn när man vill testa saker. Hur är win 2000? Fungerar det bra, eller är nåt annat bättre? Behöver lite tips.. ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad skall du ha datorn till då?

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Lite allt möjligt.. ;)

Jag ska väl ha den som en vanlig "hemmadator", dvs göra det mesta på den..

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

win2k

------------------
--> Fan för snö!!!

Om man kör 2000, är det IIS som gäller då? Hur är det för övrigt? Finns det olika versioner, om så är fallet - vilken skall man då ha?

Ja då är det IIS som gäller och det blir version 5 som följer med när du köper win2k.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Om man jämför 98:an mot 2000, vilka skillnader är det då? (Jag har tröttnat rejält på 98 och vill ha nåt annat senare) Ni får ursäkta alla mina frågor, men de poppar upp i skallen allt eftersom.. ;)

Att jämföra 98:an med 2000 är nästan som att försöka jämföra en cykel med en bil. Det är så mycket som skiljer, dock inte så vansinnigt mycket när det gäller utseendet så du kommer säkert att känna igen dig. Win2000 är en vidareutveckling av windows NT så den är mer anpassad till framförallt nätverk till skillnad mot 98:an.

------------------

Jaha.. ;)

Vad krävs det för dator för att man skall kunna köra win 2000 utan problem? Hur stor plats tar det? Finns det typ "Win 2000 Pro" mm och vilken skall man då ha? Finns det något som INTE fungerar i 2000 mot exempelvis 98?

Systemkrav enligt Microsoft:
Pentium-kompatibel processor på 133 MHz eller snabbare processor.
64 MB RAM-minne rekommenderas. Mer minne förbättrar i allmänhet systemets prestanda.
Hårddisk på 2 GB med minst 650 MB ledigt utrymme.

Jag skulle vilja säga minst 128Mb RAM-minne och inte under 200MHz. ;)
Många spel tror jag inte funkar i win2000 men det är nåt du säkert kan få svar av de som spelar här på wf. ;)

------------------

[Redigerat av SirPeter den 08 dec 2001]

Ok, då vet jag lite mer.
Men, finns det t ex. "win2000 pro" osv?
Eller finns det bara en win2000 version?

Det finns Pro, Server och Advanced server men jag vågar nog säga att det är pro som du kommer att ha såvida det inte gäller till ett företag eftersom både Server och framförallt Adv Server kostar en hel del. ;)

------------------

Vad är det för skillnad på dessa tre då? :q

Pro är för arbetsstation.
Server är för just serveranvändning.
Adv Server är en "värstingserver" kan man väl säga. :e

------------------

Då kan man ju konstatera att det blir den första.. Jag ska ju inte köra nån server eller dylikt så.. ;) Tack för hjälpen! ( återkommer om jag har mer frågor ;) )

Ingen orsak. ;)
Jag kan ju tillägga att en 5-användarlicens för Server-versionen ligger nog på i runda tal tio papp så får du nog lite lättare att besluta dig. ;)

------------------

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Jag skulle absolut rekommendera Windows XP Pro hellre än Windows 2000. I mitt tycke är det bättre på alla sätt och vis. Jag har utvecklat på det sedan nån tidig beta, och inte haft några problem.

developer>> Det tycker jag med men har frågade ju om 2000 så jag tog för givet att datorn han skulle köpa var med det i. ;)

------------------

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Ja, XP är absolut att rekommendera framför Windows 2000 för en hemmaanvändare.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Nä, jag har bara undrat vilket operativsystem som är bäst.. Vilket som är värt att installera alltså. Jag har inte heller sagt att jag överhuvudtaget ska installera nåt ännu, men det kan ju vara bra att veta vilket om man ska göra det.. Så XP är det man ska satsa på då? Jag börjar bli lite förvirrad, först win2000 nu XP.. Vilket är det ni rekommenderar egentligen? :q

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)