webForumDet fria alternativet

Vilket operativsystem?

57 svar · 500 visningar · startad av Holgersson · sida 3 av 3

HolgerssonMedlem sedan okt. 2001509 inlägg

Um, jag är inte så hemma på det där med partitioner och boota osv.. Bättre förklarat så kan jag ingenting alls om sånt där..

Vilka olika versioner av XP finns det, och vad skiljer dessa åt?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Pris samt funktion.

Ok.. Någon som vet nåt ställe där man kan läsa mer om win2000? Jag funderar fortfarande på det i alla fall.. ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

www.wown.com

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Måste bara fråga lite till om 2000:
Är det utseendemässigt likt win98 eller annorlunda? Är det som NT med inloggning i början osv? Är det enkelt att använda och inga större problem med det?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ja det ser ungefär ut som Win98.
Enkelt att använda - ja, det skulle jag vilja påstå.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det som kan kännas lite ovant är att Windows 2000 tar en ganska god tid på sig att boota upp, det är fixat i XP, dessutom har den inte lika bra hårdvarustöd och stöd för program som XP har.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Holgersson, jag undrar varför du överväger att skaffa Windows 2000.

Om du inte är så jätte-hemma på datorer tror jag defintivt att du kommer känna dig mer hemmma med Windows XP Home Edition än Windows 200. Genomgående för XP är att man försökt göra saker mer lättanvända.

Jag vet inte om det är någon prisskillnad, men du kommer klara dig flera år med Windows XP.

Hemma på datorer är jag nog, dock inte så värst hemma på vilka operativsystem som är bättre än de andra. Jag har i stort sett aldrig använt annat än 98:an och NT, så för mig ter det sig ganska naturligt att då fråga någon som kan mer än jag när det gäller operativsystem. Jag har heller aldrig funderat på att köpa något, jag bara funderat på vilket som är bäst. Eftersom jag inte vet så mycket om vare sig win2000 eller XP så tycker jag personligen att det är lättare att fråga här än att bara installera nåt utan att veta något om hur det fungerar. Jag har heller aldrig funderat över vad det kostar, eftersom jag är 15 år och inte har råd att köpa något "bara sådär". Jag har bara hört mig för om vilket operativsystem som är enklast och bäst att använda. Jag har hållit på med datorer i några år, men då aldrig med själva datorn eller med en massa program etc. Det jag har inriktat mig på under några år är istället hemsidor. Så det är för mig ganska naturligt att jag inte vet så mycket om olika operativsystem och "boota" och formateringar osv. Då är det ju enklast om jag frågar här, eller hur? Om ni tycker att det är jobbigt med mina frågor så kan jag sluta och fråga på annat håll istället. Men eftersom jag tycker att detta är det stället man kan hitta de mest kompetenta personerna inom olika ämnen så föredrar jag webforum. Är det fel?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag håller med Dennis helt, du gör helt rätt i att ta reda på saker noga innan du köper det. Detta är ett bra sätt att ta reda på saker på. ;)

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Jo, det tycker jag med.
Hemma på datorer kan man ju vara även om man inte kan så mycket om operativsystem och dylikt.. :p

psMedlem sedan juni 2000841 inlägg

Tänk på att i Win XP Home Edition kan du inte köra IIS:en

Jag rekommenderar Windows 2000 Pro.

Jag testat Win XP Pro Corp. Ed. i 2 omgångar men slängde ut det båda gånger. Bara en sån sak som att Notepad kraschar...
Jag kanske är lite anti-XP bara för att jag tycker att Win2000 fungerar kanon.
I inläggen som jag har läst i den här tråden verkar alla gilla XP över allt annat.. förutom jag då ;)
Grafik visas aningen snyggare i XP tex typsnittsutjämningen är riktigt snygg.

------------------
ps » Email » URL

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det blev en lång tråd detta!
Visst är W2K bra. Om man jobbar mot andra är det det som gäller.
Om man skall lära sig något, vad det än är från början skall man ta det bästa och det är XP, Du pratar om bild och ljudhantering dvs Datorn som ett personligt verktyg och då är XP bäst just nu.
Om du skall ha Home eller Pro beror ju på dina andra krav.
Jag hoppas att jag inte har förvirrat dig med det här med Partitioner och Bootningar men det är ju en del av den värld som du vill in i.
Du vet inte om det ännu bara.
Välj XP pro, skapa dubbla partitioner, se gärna till att möjlighet att starta om igen. Lycka till.

------------------
GvdsSfdtTddv.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det underbara med internet är ju att man till 99.99999% kan hitta howtos eller annan information om just datorer och installationer av mjukvara.

Jag tycker att <om du har gott om utrymme på din hdd> du ska partionera upp disken <finns gott om information om hur man gör, på wF men även i övrigt> och släng in ME / w9x på den första och w2k på den andra i samma ordning. På så vis har du bra möjligheter att både spela spel, redigera bild & ljud, programmera, bygga hemsidor m.m.. på datorn. En anledning till att jag är lite halvskeptisk till XP är att jag minns hur sunkit det var att hitta drivrutiner till w2k när det var nytt. Det tog ett år innan jag ens fick rätt drivisar till modemet och scannern. Som jag fattat av en del kompisar är det samma med XP - nu. Vidare gillar jag inte OS som tvingar folk att uppgradera datorn, bara för att de skapat ett flashigt yttre. Känns fruktansvärt ONÖDIGT. Iaf för mig.. ;)

Men poängen var att har du minst 10G på hdd:n går det som sagt bra att installera åtminstonde 2st OS på burken och få flexibilitet. ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Nu vet jag inte alls vilket man ska välja.. En del har sagt att spel och vissa andra program inte fungerar alls i win2000 medans andra sagt att det går hur bra som helst att spela i win2000.. Vissa har sagt att XP kraschar hela tiden och vissa att XP är hur stabilt som helst..

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Aj då...

Men samtidigt är det väl bra om du får höra allas vår uppfattning?

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Givetvis är det ju bra att höra allas uppfattning, men samtidigt så blir det lite svårt att välja själv sedan när alla säger olika. Här kanske de flesta är för XP, men de andra jag frågat säger helt olika.. Det blev en otrolig respons i alla fall! ;)

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)