Angående XP:
Vilka krav ställs på datorn om man ska ha det? Hur är XP egentligen att arbeta i?
Vilket operativsystem?
57 svar · 500 visningar · startad av Holgersson · sida 2 av 3
XP är klart bättre tycker jag, lättare att installera och bättre på att hitta alla tillbehör som du har till datorn.
Jag tror att det är ganska lika krav som för win2000.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Kan man köra ett nätverk mellan en tre- fyra datorer varav en har exempelvis XP och två har win98 och en har nåt annat? Eller bara en med XP och resten med 98? Är det IIS i XP? Finns det något som inte fungerar i XP? Jämfört mot win98 alltså.. :D
Ett nätverk kan du köra oavsett vad du har för operativsystem.
ja det finns IIS till Xp'n med.
Jag vet dessvärre inte vad som funkar i 98 som inte funkar i xp.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
[Redigerat av SirPeter den 08 dec 2001]
Är XP också baserat på NT?
Jag har hört det, men om XP har ett helt nytt utseende (?) liknar det då NT på något sätt eller är det mer som det traditionella 98?
PS. Tack för att du står ut med mina återkommande frågor! .DS
Ja XP är också baserat på NT-kärnan.
XP har ett helt nytt skal men det går att stänga av så det ser ut som gamla vanliga windows.
Ingen fara, bara kul att kunna hjälpa till. ;)
------------------
Allt det här med inloggningar osv. på NT burkar, slipper man sådana saker med XP? Eller finns allt sådant med i XP också? Jag har hört från vissa kompisar i skolan att XP floppar totalt, medans många andra älskar XP. Vilket är rätt? Är XP buggigt osv?
Det finns olika sätt att logga in i XP, jag tror att du kommer att bli nöjd med minst ett av sätten.
Jag upplever det som betydligt stabilare än win2000, som jag i sin tur upplever som mycket stabilt. Det går inte alls att jämföra med win9x när det gäller stabilitet. De windows som bygger på nt-kärnan (NT, 2000 och XP) kan man utan vidare låta stå igång i flera månader utan att ens behöva tänka på att starta om dom. Självklart finns det undantag som det gör med allt sånt men i stort sett är XP mycket stabilt.
------------------
Ungefär hur stor plats tar XP?
Är XP väldigt likt NT..? Om man ställer in det på "vanligt" utseende - blir allt som vanligt då? Eller bara vissa saker som ändras och icke ändras?
XP tar stor plats, jag vet inte exakt men skulle tippa på ungefär 1 - 1,2 Gb eller nåt.
Det får ett liknande utseende som de gamla windows har. Sök efter skärmdumpar här i windowsforumet, jag har för mig att det skall finnas ett gäng såna nånstanns.
------------------
Hur är ME då? Vissa säger att en del program och dylikt inte fungerar, men vissa säger att de är mycket nöjda med det.. Kör man IIS i ME? Är det ungefär som 98, eller skiljer det sig mycket även där? Nu vet jag inte alls vilket jag ska installera.. :r
ME är mer eller mindre en nyare variant av 98 kan man säga.
Man kör inte IIS utan måste ha PWS från en 98-skiva till den.
------------------
Är ME nåt att fundera över alls?
Knappast, såvida du inte enbart skall ha datorn till att spela spel på. :l
------------------
Jag ska troligtvis använda datorn till mycket film, musik, program, hemsidor, och mycket mer. Lite spelande blir det troligtvis också, men jag är mer inne på allt annat än just spel.. Vilket operativystem tycker du att jag skall satsa på då? För mig är det lättare om du säger vilket du tycker, istället för att jag som inte vet nåt om detta ska hålla på och jämföra det ena mot det andra. Det ger ju i slutändan inget resultat..
Jag tycker att det låter som att du skall satsa på XP.
------------------
Ok, får väl se om det blir så..
Fungerar det med spel i XP då? I NT så går det väl inte så bra med spel? Är det i så fall bättre på den fronten i XP?
Ja det är det helt klart. Jag vet inte vilka som inte funkar då jag mer eller mindre aldrig spelar spel men vad jag har hört så har det blivit klart bättre på den fronten.
------------------
Näe, jag spelar väl egentligen inte så mycket spel jag heller. Det senaste spelet jag satt vid var Halflife precis när det kommit ut i Sverige.. Och det var ju ett tag sen! Men man vill ju vara säker på att det fungerar, även om man inte ska spela så värst mycket.
Visst skall du ha XP!!
Om du inte har krav på att vara bakåtkompatibel så är XP en dröm när det gäller musik, bilder och film.
XP har en NT kärna och det är möjligt att ställa in det på det gamla sättet men varför.
Rent snyggt och säkert.
Om du tvekar! Skapa fler partioner och välj när du bootar
------------------
GvdsSfdtTddv.