Tappat lusten..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mika3l
    Medlem
    • 2001-11-18
    • 3776

Slappna av, inspireras av andra/annat, testa något nytt (ny genre, andra ljussättningar, annan PP, någon ny pryl som t.ex ett ljusstark objektiv så man kan leka med skärpedjupet).
    Det stora datatestet:
    För att börja testet tryck alt+F4.
    -------------------------------
    Bandet | Sidoprojektet | Portfolion | Bloggen

Comment

• anbj
      Medlem
      • 2000-07-02
      • 246

Jag känner igen mig i den här diskussionen. Mitt intresse har dalat de senaste två åren. Man har ju olika drivkrafter, men något som skulle få mig sugen igen är nog möjligheten att tjäna några kronor på bilderna. Frågan är bara hur... :-)
      Möhippa | Svensexa

Comment

• jofawe
        Medlem
        • 2006-03-29
        • 1329

Igår tog jag steget och hade en fotografering, jag var sådär .. halvladdad inför den, men vi hade lite idéer och den jag skulle fota är en ganska flyktligt bekant.
        Så .. sagt och gjort, vi satte oss i bilen och åkte till Sigtuna där vi hade lite scener att vara på, fota lite och jag insåg att det gick faktiskt ganska bra. Bilderna blev mer än okej!

Jag började experimentera med ljus och olika objektiv och .. gick loss totalt!

Jag vet inte hur det kommer gå nästa gång, men idag har jag nästan 500 bilder att gå igenom som alla är väldigt bra..
        (ligger lite exempel på www.patricfranksson.se)
        Patric

www.bejbi.se
        | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Comment

• Dryden
          Medlem
          • 2002-08-03
          • 12245

Är det på plats med att "grattis" eller mer "bra nystart"?

Själv tog jag med kameraväskan ut på cykelturen idag. Kommer till en vacker plats och ska fota loss lite varpå jag upptäcker att mitt minneskort ligger kvar hemma i kortläsaren. Cyklar vidare, och när vi kommit mer än halvvägs kommer jag på att jag ändå har reservminneskortet med mig. Men jag orkade inte. Det blev totalt noll foton.

.
          resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Mika3l
            Medlem
            • 2001-11-18
            • 3776

Fail! Var aldrig för lat för att fota!
            Känns som att herr Rydén skulle behöva köpa sig några engångskameror och skita i allt som heter teknik och bara fota lite, låta bildspråket tala.
            Det stora datatestet:
            För att börja testet tryck alt+F4.
            -------------------------------
            Bandet | Sidoprojektet | Portfolion | Bloggen

Comment

• jofawe
              Medlem
              • 2006-03-29
              • 1329

Hah.. jag köpte faktiskt ett par engångskameror inför en tävling på min hemsida.. väntar ännu på resultatet (sktidrygt att det tar en vecka att få dem ju!)

Jag testade dessutom att köra i Raw.. brukar inte gilla det av någon anledning, men nu jävlar ..
              så nu sitter jag i lightroom och försöker få till det och undrar varför jag aldrig gjort såhär tidigare?
              Patric

www.bejbi.se

Comment

• LoLo
                Medlem
                • 2007-02-22
                • 1591

Originally posted by jofawe
                Igår tog jag steget och hade en fotografering, jag var sådär .. halvladdad inför den, men vi hade lite idéer och den jag skulle fota är en ganska flyktligt bekant.
                Så .. sagt och gjort, vi satte oss i bilen och åkte till Sigtuna där vi hade lite scener att vara på, fota lite och jag insåg att det gick faktiskt ganska bra. Bilderna blev mer än okej!

Jag började experimentera med ljus och olika objektiv och .. gick loss totalt!

Jag vet inte hur det kommer gå nästa gång, men idag har jag nästan 500 bilder att gå igenom som alla är väldigt bra..
                (ligger lite exempel på www.patricfranksson.se)
                Måste ju säga att något har släppt. De tre nedersta bilderna är superbra, de har känsla, som hopplöshet, hopp och sökande, samt att dom känns mer nu som ögonblicksbilder tagna från själen, mycket bra, bästa jag sett av dig.
                Fortsätt så!
                Last edited by LoLo; 2009-09-06, 18:29.

Comment

• jofawe
                  Medlem
                  • 2006-03-29
                  • 1329

Originally posted by LoLo
                  Måste ju säga att något har släppt. De tre nedersta bilderna är superbra, de har känsla, som hopplöshet, hopp och sökande, samt att dom känns mer nu som ögonblicksbilder tagna från själen, mycket bra, bästa jag sett av dig.
                  Fortsätt så!
                  Tack!
                  Jag känner själv att jag faktiskt är nöjd med bilderna, att jag ändå åstakommit något bra här ..
                  Får hoppas det håller i sig med!
                  Patric

www.bejbi.se

Comment

• Dryden
                    Medlem
                    • 2002-08-03
                    • 12245

Precis. Orken. LUSTEN! Jag var ute på en runda som jag tidigare åkt med bil tusen gånger, den här gången på cykel och den kändes annorlunda att uppleva men allt kändes så jävla enformigt när det kom till bildskapandet. Jag hade inga som helst kreativa idéer i huvudet och allt jag såg var tråkiga vägar, tråkiga hus, tråkiga miljöer och vidunderliga fjällutsikter som jag aldrig får nog av att uppleva men som jag har fotat en miljon gånger tidigare.

Engångskamera is da shit, eller rent av iPhonen som jag faktiskt fotar en hel del med nu. Den är perfekt i det avseendet för det blir mycket mer snapshots och ogenomtänkta fantastiska ögonblicksbilder jämfört med systemkameran som först ska plockas ur väskan.

Jag tror fan jag ska fortsätta med iPhonen ett tag till. Jag ska börja där. Back to basics. Ta en bild. Klick.

Comment

• Lasp
                      Medlem
                      • 2000-07-29
                      • 10197

Det är nog så att alla prylar, pengar ikring dem, och en viss oro, förtar den omedelbara känslan av att fånga ett ögonblick eller en ofelbar samling grejor!
                      Varför inte ha en kompaktkamera som mellanläge?
                      Lägger upp ett par bilder som är tagna med en ynka G400 straxt.
                      Livet är kort och Nu!
                      Läs mera!
                      !?

Comment

• Lasp
                        Medlem
                        • 2000-07-29
                        • 10197

Som av en händels fick jag denna länk idag:

Men jag anser att var och en är ansvarig för att det man plåtar har en egen betydelse!
                        Kom ihåg att "ögonblicket kommer som en snigel, och försvinner som en blixt"
                        Livet är kort och Nu!
                        Läs mera!
                        !?

Comment

• jofawe
                          Medlem
                          • 2006-03-29
                          • 1329

Att ögonblicket försvinner som en blixt kan vi ju alla skriva under på.

Jag har iallafall tagit beslutet att ha ett längre uppehåll med mitt klubbfotande, och satsa mer på seriösare foto.
                          Har även dragit igång ett projekt med en kompis där vi ska ha som mål att ha en coffeetablebook klar om ett år.

Så .. så kommer jag försöka lösa mitt problem iallafall..
                          Patric

www.bejbi.se

Comment

• Prometheus
                            Medlem
                            • 2001-03-06
                            • 464

Hur man hittar inspiration igen beror väl mycket på varför man fotograferar.

För mig handlar det om att uttrycka sig - jag ser det som en del av bildskapande och kan växla till teckning när jag inte känner för att fotografera, eller strunta i det helt ett tag. Finns en psykolog (Rollo May) som jämför konstnärligt skapande med forskning, man hittar någon när man minsta anar det - skriker "eureka" i badet eller kommer på lösning på ett matteproblem på vägen hem från jobbet när man slutat försöka
                            phpkurs.se

Comment

• silfver
                              Medlem
                              • 2003-04-03
                              • 9709

Nu har jag inte läst svaren du fått, men jag har ett tips.

Lägg utrustningen åt sidan ett tag. Ta dina vanliga fotopromenader fast utan kameran. Vad ser du den här gången? Förmodligen har du kommit till en brytpunkt. Du har slutat att utvecklas men varför? Det är nu du måste göra något HELT ANNAT.

Man kan inte tvinga fram bra foton. Därför måste man inse att sånt här går i vågor. När du gått några rundor utan kameran kanske du ser saker som du inte lagt märke till tidigare. När du känner att du är redo för att ta med kameran igen gå då inte samma väg som du alltid gör. Du måste göra något helt nytt! Fota med någon du aldrig fotat med tidigare. Leta inspiration där du trodde den inte fanns.

Är själv lite i samma sits och experimenterar med motivationen. Gick en fem timmar lång fotopromenad i går och kände att det lossnade lite. Nya människor har kanske en sån effekt.
                              Silfver Creations

Comment

• Dryden
                                Medlem
                                • 2002-08-03
                                • 12245

Originally posted by Zaiman
                                Jag tror på att ge sig själv en utmaning. Ge dig ett uppdrag att fota något du inte fotat tidigare och i uppdaget begränsa möjligheterna.

...

Begränsningen i uppdaget kan vara att jag bara får använda ett objektiv. Inget annat får tas med när du ger dig ut på uppdaget. Nu har du gett dig själv en utmaning att fixa bra bilder med begränsad utrustning. Och ett motiv som bryter det mönster du fotograferat tidigare.
                                Dammar av tråden och tänkte meddela att det blir ett race idag enligt teorin ovan. Nya makrot följer med, inget annat. Det här ska bli intressant.

Comment

Working...