Tappat lusten..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zaiman
    Forumvärd
    • 2001-12-06
    • 2439

Originally posted by Dryden
    Är det så enkelt att pengarna dödade glädjen? Att kraven på att man SKA göra något tar död på energin?
    Det är vad jag tror..
    Kravet på att du ska göra något tar bort glädjen och den fria viljan att skapa det du vill skapa.

Det är kul att gå till jobbet, visst. Men har du lika kul på jobbet som när du får helt välja själv hemma? Kanske en dålig jämförelse men en tankeställare

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Comment

• Lasp
      Medlem
      • 2000-07-29
      • 10197

Har ni hört den om Långtradarchaffissen som blev omkörd och stoppad av en MC polis?
      Kom här bak sa polisen, kolla bakljusen! Nu har du problem!
      Du snackar om problem med lyset sa chaffisen! Vafan är släpet?
      Jag menar, Ni surrar om Dykning och Fotografering! Jag talar om Livet!
      I rest my case! som det heter ;-)
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

Comment

• jofawe
        Medlem
        • 2006-03-29
        • 1329

Lasp, utveckla gärna det där.
        Du menar alltså att vi stirrar oss blinda på själva fotandet, när det egentligen kan vara någota annat som är grunden till frånvaron av motivation?
        Patric

www.bejbi.se
        | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Comment

• Web-Tor
          Medlem
          Smurf
          • 2000-11-03
          • 11794

Originally posted by Dryden
          Jag har testat att lägga kameran på hyllan och pysslat med annat, typ geocaching
          Det är precis vad jag gjort.
          Jag fotar ungefär 5-10% av vad jag gjorde när jag höll på som mest men har inte dåligt samvete för det. Men jag inser att jag även kommer lägga Geocachingen på hyllan så småningom.

Det är bara att acceptera att jag är sådan som person - mina intressen varar bara en viss tid.
          /Tor
          Jag och mina bilder.

Comment

• Dryden
            Medlem
            • 2002-08-03
            • 12245

Fast jag vägrar att tro att mitt fotointresse är något som bara "gått över" med tanke på att det har funnits där i väldigt många år. Vägrar! Jag har bara en liten svacka i mitt förhållande med kameran.

Eller?
            resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Web-Tor
              Medlem
              Smurf
              • 2000-11-03
              • 11794

Så är det säkert. Min intressen kommer ofta tillbaka efter några år.
              /Tor
              Jag och mina bilder.

Comment

• Dryden
                Medlem
                • 2002-08-03
                • 12245

Du har aldrig funderat på varför det blir så?

Comment

• Web-Tor
                  Medlem
                  Smurf
                  • 2000-11-03
                  • 11794

Du menar att det har att göra med händelser i min barndom?

Nej, jag har inte tänkt på så mycket på att det skulle finnas en speciell orsak utan mer accepterat att jag är sådan som person. Det finns människor som kan ägna hela sitt liv åt ett intresse men sådan är inte jag.
                  /Tor
                  Jag och mina bilder.

Comment

• Dryden
                    Medlem
                    • 2002-08-03
                    • 12245

Barndomen alltså, där har vi det.

Gick igenom mina bildmappar nu, år för år, lite snabbt. Fakta är att jag i år, "enligt prognoserna" kommer att ligga på cirka en femtedel så många tagna bilder jämfört med toppåren 2005 och framförallt 2006. Okej, kvantitet kontra kvalitet och det kan vara missvisande att göra jämförelsen men det säger ändå en del om ett flagnat intresse.

Ändå, måste påpekas, så har jag ju ambitionerna i huvudet. Jag ska exempelvis försöka följa med en polare på jakt i höst. Det är ju en helt ny genre fotoupplevelser där.

Och jag vet inte ens var jag vill landa med den här diskussionen. Snacka om diffusa mål med många saker.

Comment

• Web-Tor
                      Medlem
                      Smurf
                      • 2000-11-03
                      • 11794

Måste man alltid ha tydliga mål med sin hobby?

Under 2007-2008 fotade jag otroligt mycket. Det berodde i huvudsak på att jag fotade för att sälja bilder via iStockphoto. Numera så fotar jag mest för skoj skull och är då tillbaka på en mer normal nivå där kameran följer med ibland, men jag åker inte längre ut bara för att fota.

Men som jag skrivit - jag ser inte någon anledning att få dåligt samvete. Jag vill inte tvinga mig själv att fota mer när jag inte har lust.
                      /Tor
                      Jag och mina bilder.

Comment

• jofawe
                        Medlem
                        • 2006-03-29
                        • 1329

Jag tänkte ta tag i det här nu .. jag ska försöka bli mer proffisionell.
                        På lördag och söndag har jag nu bokat in två fotograferingar, på lite spännande platser. Modellfoto och porträtt.

Nu jävlar..
                        Jag känner ju att det kommer bli skitkul .. men .. på något sätt så saknas det ändå något..
                        Patric

www.bejbi.se
                        | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Comment

• Dryden
                          Medlem
                          • 2002-08-03
                          • 12245

Glöden som saknas?

Tjejen hänger på något forum där hon titt som tätt får frågor om att fota modeller. Det är verkligen inget jag gjort tidigare, kanske skulle man kasta sig in där?

Web-Tor, tydliga mål med sin hobby. Kanske lite right on spot där? Jag har länge haft känslan att jag balanserar mellan att ha det som en hobby eller som ett betalt jobb. Jag har kanske sonika svårt för att bestämma mig vad jag vill med fotandet för samtidigt som jag vill kunna sälja bra bilder tar jag mig aldrig tid att verkligen sätta det i verket.

Comment

• Web-Tor
                            Medlem
                            Smurf
                            • 2000-11-03
                            • 11794

Jag har hela tiden velat ha fotograferingen som en hobby (även om jag tjänar pengar på det ibland) just för att inte känna mig pressad att jag måste ut och foto. Det gör stockphoto optimalt för mig.
                            /Tor
                            Jag och mina bilder.

Comment

• Theon
                              Medlem
                              • 2002-01-19
                              • 1567

För mig lyftes fotograferandet till nya höjder när jag parkerade kameraväskan i garderoben och köpte en Minolta DimageX. Den byttes snart till en Minolta X60. Båda är kameror som alltid kan vara med i byxfickan.

Nu har jag Den här godingen som får plats i skjortbröstfickan. Den kameran gör att jag alltid är beredd för fotografering när det händer saker som förut innebar ett jäkla krafsande i kameraväskan och klart för foto när det hela var över
                              Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

Comment

• Danny
                                Medlem
                                • 2004-07-04
                                • 8477

...jag kör på samma idé, systemkameran har jag bara när jag vill fota på riktigt, om jag har nån speciell idé och satsar ordentligt. Annars brukar jag ha en kompaktkamera med mig oftare som man kan vara lite mer spontan med. Har just sålt min Ricoh R7 men ska köpa ny snart, troligtvis en Canon S90.

Annars har just det där med idéer stagnerat lite, har inte kommit på så mycket roliga idéer på senaste. Men när jag väl får dem är det hur kul som helst att fota

...det funkar inte att köpa mer prylar för att tro att lusten kommer av sig själv. Jag köpte t ex ett 30/1,4 objektiv och fick för mig att det skulle bli skitkul att fota, men det gjorde ingen skillnad
                                dannesholk.se

Comment

Working...