webForumDet fria alternativet

svensk Muhammedbild?

Politik & samhälle

1 520 svar · 86 561 visningar · startad av Esen · sida 21 av 77

Frågan, av Esen

Tydligen har en tidning publicerat en bild på "Muhammed" och som tydligen inte e okey, Men ifall nu inte dom tycker det e okey att en svensk tidning visar denna bilden? Vad säger då att det e okey att bränna svenskaflaggan + svenska stadsministern? Förstår inte riktigt detta? <http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did16964496.asp>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Visst är det väl så här:
Vem som helst får rita vad som helst! Tillochmed fotografera!
Man får tycka vad man vill och säga det, eller?
Vem som helst får publicera vad som helst!

Men vad händer nu om Präster och ambassadörer från andra länder säger till vår stadsminister att Ni (Sverige) måste lära folket att man inte får göra så här.

När publiceras en Flaggmohammed i USA. Vad händer då?

Skall Danmark och dess företag (Arla) straffas och nu Sverige och dess företag för att någon Ritar och någon publicerar något som alla inte gillar?
Se diskussionen från ett högre perspektiv och sluta käbba på varandra säger Lasp

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Chatten med Lars Vilks i går kväll. Slå av automatisk uppdatering.

När jag läste tråden igen, fick jag intrycket att några här, uppriktigt inte vill att folk ska kränkas i onödan och det är väl en bra inställning, men vad är innebörden av "i onödan"?

Muslimer som vet att deras trosfränder varje dag, brutalt slaktar oskyldiga människor i hundratal i islams namn, verkar mera uprörda över en nidteckning av deras idol, än över att deras trosfränder beter sig som primitiva djur.

Det är denna häpnadsväckande selektiva offermentalitet som gör att jag anser det vara helt i sin ordning att rita och publicera nidteckningar av Muhammed.

Det borde numera vara uppenbart för alla att islam är en våldsinducerande religion. Hur många tusen självmordsbombare spränger sig och en massa oskyldiga människor till döds under ropet "Allahu akbar"?

Svaret är: tusentals!

Hur många tar till samma barbariska metoder under ropet "leve Jesus", "För Buddha", eller för någon annan religiös idol?

Svaret är: ingen!

I nästan alla länder som domineras av islam, råder en patriarkalisk klanstruktur, med grova våldsinslag

I Iran hängdes i går 20 oliktänkande och minst lika många väntar på repet i dag. Där räcker det med att ha en västerländsk frisyr eller för korta skjortärmar, för att bli misshandlad av polisen.

I Saudiarabien får inte kvinnor köra bil. De får inte se på fotboll tillsammans med män. De är andra klassens varelser.

Saudiarabien är islams centrum där finns Mecka och Medina, de platser som tillsammans med Jerusalem, är islams heligaste platser.

Där finns Kaaba med den stora kubiska svarta låda som innehåller en svart månsten som varje muslim bör gå sju varv runt en gång i sitt liv.

Kvinnor i islam ärver bara hälften av sina bröders arvslott.

Muslimer måste be fem gånger per dag, på arabiska, under genomförandet av bestämda kroppsrörelser.

I Europa gjorde vi oss av med nazismen och kommunismen som politiska och kulturella ok.

Nu vill de aningslösa välkomna den farligaste ismen som någonsin har drabbat vår sargade värld.

FN-rådet för mänskliga rättigheter består av 47 nationers representanter, de flesta från muslimska länder och andra diktaturer. De har röstat fram resolution L-12 som förbjuder kritik mot islam.

Om rådet
Mänskliga rättigheterna
Rådet

Ur stadgarna för rådets tillsättande:
"Alla FN:s medlemsstater är valbara till rådet men vid valet av medlemmar skall särskild vikt fästas vid hur kandidaterna bidragit till att främja och respektera de mänskliga rättigheterna samt om de gjort särskilda åtaganden på MR-området "

Vilken parodi!

Resolutionen

Islamismen är det kulturella domedagsvapnet**!!!**

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Theon skrev:

Muslimer som vet att deras trosfränder varje dag, brutalt slaktar oskyldiga människor i hundratal i islams namn, verkar mera uprörda över en nidteckning av deras idol, än över att deras trosfränder beter sig som primitiva djur.

På vilket sätt förbättras situationen av att man medvetet och helt i onödan förnedrar dessa människor?

Web-Tor skrev:

På vilket sätt förbättras situationen av att man medvetet och helt i onödan förnedrar dessa människor?

Frågan är irrelevant för mig eftersom jag i första hand vill peka på dessa människors selektiva offerretorik.

När de visar samma upprördhet över sina trosfränders brutala barbari, som över en satirteckning, kan jag tänka mig att i min omvärldsanalys, ta in positiva aspekter.

Dagens Vilks

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Web-Tor skrev:

Det har ju inte ett jota med saken att göra. Den som tror att kritik mot islam kan hjälpa har rätt att uttrycka denna kritik. Det är det som detta handlar om.

Och var i herrans namn kom "förnedras" ifrån? :q

Theon skrev:

När de visar samma upprördhet över sina trosfränders brutala barbari, som över en satirteckning, kan jag tänka mig att i min omvärldsanalys, ta in positiva aspekter.

Jag tolkar det du skriver som att du vill se en förändring i dessa människors beteende. Stämmer det?

Web-Tor skrev:

Jag tolkar det du skriver som att du vill se en förändring i dessa människors beteende. Stämmer det?

Ja, absolut, men det framgår tydligt av det jag nyss skrev, vilka kriterier som råder enligt min ringa mening.

Theon skrev:

Ja, absolut, men det framgår tydligt av det jag nyss skrev, vilka kriterier som råder enligt min ringa mening.

Jag kanske har fel, men jag tycker att trådens ämne börjar kantra en aning.

Den handlar väl om huruvida man får kritisera islam och frågor som ansluter till det. Alltså inte om huruvida islam är en bra eller dålig religion. Eller?

Theon skrev:

Toppen! Tror du då att dessa människors beteende påverkas i den riktning som du vill genom att man medvetet och helt i onödan förnedrar dom?

Danne V skrev:

Jag kanske har fel, men jag tycker att trådens ämne börjar kantra en aning.

Den handlar väl om huruvida man får kritisera islam och frågor som ansluter till det. Alltså inte om huruvida islam är en bra eller dålig religion. Eller?

Jag tyckte att allt var sagt i den frågan och tänkte generera en utvecklad ideologisk debatt, men det kanske kräver en ny tråd.

Web-Tor skrev:

Toppen! Tror du då att dessa människors beteende påverkas i den riktning som du vill genom att man medvetet och helt i onödan förnedrar dom?

Du fattar fortfarande inte.

Det handlar inte om huruvida en åsikt eller metod är bättre än en annan. Det handlar om att ha rätt att uttrycka åsikten.

Eller: Jag är övertygad om att t.o.m. du NÅGON gång i ditt liv kanske, kanske insett att en åsikt du argumenterat för inte var särskilt smart eller lyckad. Kanske t.o.m. alldeles fel.

Menar du alltså, att du i FÖRVÄG skulle ha känt på dig att den var fel, trots att du tyckte att den var rätt, och alltså idkad "självcensur" på något som du egentligen tyckte var rätt fastän du borde förstått att den var fel.
:q

Så, försök fatta, och svara gärna på frågor jag ställt till dig tidigare.

Web-Tor skrev:

Förnedra är ditt ord. Selektiv offerretorik är min beteckning och med den terminologin blir frågan irrelevant.

Du ser; vi har olika grundvärderingar.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Web-Tor skrev:

Menar du att publiceringen i Nerikes Allehanda var helt i onödan, och därmed endast ett sätt att förnedra muslimer?

Web-Tor,

Jag ska dra min grundsyn om islam en gång till eftersom din och min referensbas skiljer sig rejält åt.

Så länge muslimerna inte demonstrerar mot det brutala barabari som deras trosfränder ägnar sig åt varje dag, varje timme, varje sekund, är jag, i medmänskligt avseende, helt ointresserad av hur de reagerar på en satirteckning.

Med sin häpnadsväckande offerretorik, har muslimerna degraderat ordet "kränkt" till något i sammanhanget betydelelöst.

Fredens religion

Theon skrev:

Förnedra är ditt ord.

Det är egentligen inte mitt ord heller utan den som känner sig förnedrad. Jag blir ju inte ett dugg förnedrad av Vilks teckningar och kan egentligen inte förstå hur man kan bli det. Men jag kan inte göra annat än acceptera att andra människor känner sig förnedrade.

Theon skrev:

Så länge muslimerna inte demonstrerar mot det brutala barabari som deras trosfränder ägnar sig åt varje dag, varje timme, varje sekund, är jag, i medmänskligt avseende, helt ointresserad av hur de reagerar på en satirteckning.

Jag förstår och håller till viss del med dig. Jag kan däremot inte se hur situationen förbättras av att någon människa upplever sig kränkt och förnedrad.

Pace skrev:

Menar du att publiceringen i Nerikes Allehanda var helt i onödan, och därmed endast ett sätt att förnedra muslimer?

Ja, publiceringen av bilden upplever jag som helt onödig. Debatten kring yttrandefrihet är naturligtvis inte onödig. Jag är dock tämligen säker på att Iran inte kommit en millimeter närmare yttrandefrihet tack vare att de känner sig kränkta och förnedrade.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Web-Tor skrev:

Ja, publiceringen av bilden upplever jag som helt onödig. Debatten kring yttrandefrihet är naturligtvis inte onödig. Jag är dock tämligen säker på att Iran inte kommit en millimeter närmare yttrandefrihet tack vare att de känner sig kränkta och förnedrade.

Debatten i Nerikes Allehanda handlade om Sverige och dess yttrandefrihet. På vilket sätt har Iran med det hela att göra? (Bortsett från det uppenbara att känna sig kränkt.)

Web-Tor skrev:

Jag är dock tämligen säker på att Iran inte kommit en millimeter närmare yttrandefrihet tack vare att de känner sig kränkta och förnedrade.

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1350147#post1350147
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1350198#post1350198

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Är det bara jag som är av åsikten att detta inte har ett skit med varesig yttrandefrihet eller religion att göra?

Konstnären = Attention whore #1!!
Tidningen = Attention whore #2

Och som vanligt så använder väl ett fåtal islamistiska styren/organisationer hela saken för att stärka västhatet som dom behöver för att hålla sekulariseringen av folket på avstånd.

Och här dansar alla med som vanligt. (y)

Pace skrev:

På vilket sätt har Iran med det hela att göra?

Iran var naturligtvis bara ett exempel på en muslimsk stat.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)