webForumDet fria alternativet

Digitalkamera fär ~3 000 kronor

Fotografering

19 svar · 1 748 visningar · startad av J. Rönnberg

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg
Frågan#1

Nu börjar det dra ihop sig till min resa till Turkiet för att se solförmörkelsen den 29 mars. Det som är kvar att fixa är en kamera och då en digital sådan. Själv är jag inte så bra på det här med kameror så jag har hört mig för lite varstans och fått en hel del förslag, men inget som har varit så där 100 procent. Så nu vänder jag med dig fotoexperterna på wF.

Förutom att använda den under resan (dock blir det nog inte så mycket fotograferande under själva totalen) så har jag tänkt använda den i vardagen och ta bilder på polare och annat löst folk som är värda att offra minne på ;). En och annan naturbild på amatörstadiet kan det nog också tänkas bli. Något direkt astrofoto blir det nog inte då klubben har tillgång till rätt bra kameror.

Kraven jag har är att den ska vara hyggligt smidig, bra med minne och inte allt för komplicerat men inte helt utan inställningar. Prisgränsen ligger ~3 000 kronor.

Alla tips tas emot med stor tacksamhet! :f :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Här kommer två bra Canonalternativ för 3000 kr:

Först Ixus 55'an som är en liten och smidig kamera:
http://www.pixmania.com/se/se/152825/art/canon/digital-ixus-55.html

Sedan A620 som är mer "kamera" liksom :) lite större och med alla inställningar man kan behöva samt vridbar display också. Har själv en föregångare till den här och tycker om dom:
http://www.pixmania.com/se/se/152822/art/canon/powershot-a620.html

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

En röst till på Canon (har själv en A75 som jag är helnöjd med). Ett något billigare alternativ till A620 är A610. Sen tillkommer ju minne (minst 512mb), väska och kanske stativ..

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Bara helt apropå Dannys länkar till PixMania, du kanske bör veta att leveranstiden från de är mycket varierande precis som supporten... Här hittar du en del recensioner av Pixmania.

OBS! Allt jag säger bygger på vad jag själv hört genom vänner, forum, samt läst i en del datatidningar. MAO inga egna erfarenheter, aldrig handlat från de.

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Canon A620 får ännu en röst. En relativt komplett kamera med ett riktigt bra pris. Den och ett 512MB/1GB minne blir kanon. Och när det gäller butik så finns det bara ett självklart val, nämligen Cyberphoto.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag skulle av egen erfarenhet vilja höja ixus-serien till skyarna, iaf när den serien jämförs med canons a-serie. Canon Axx-modellerna är bra kameror, men de är stora och tunga. (Tänk på att fyra st. AA/R6-batterier väger mycket i fickan, fast man får en skön tyngd i kameran.)

Sammanfattningsvis - Ixus om du frågar mig.

Jag skulle vilja ha en S80 faktiskt, dom är mindre OCH bättre än A-serien :) en polare köpte nyligen en sådan... härlig kamera...

Okej, nu har jag några till att välja mellan. Jag återkommer med frågor eller med svar på vilken jag valt.

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

Sony DSC-W5 är en fin kamera. Kolla in den oxå. =)

Efter att ha hört mig för lite tror jag slår till på en Canon A620. Återkommer med def. beslut när detta är taget.

bra beslut! :) jag funderar nästan på att byta till en sådan jag med...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

jag kommer lägga mina pengar på en Sanyo ... blixtsnabba o videon e helt underbar

Japp, nu var A620an beställd. Får se nästa vecka om det var värd pengarna.

det är den nog! själv har jag blivit nyfiken på en Canon-kompaktare med lite bättre zoom, S3'an. Kolla här när dom tog kort på månen med en S2'a (som är i stort sett samma kamera), iofs med telekonverter på 1,5x men ändå, inte dåligt! utan stativ dessutom!
http://www.dpreview.com/reviews/CanonS2IS/samples/converters/IMG_1663.JPG

Då var kameran kommen. Har tittat och fingrat lite på den och den verkar vara riktigt bra. Få se vad det går för imorgon då den ska få komma ut och leka lite :).

Medlem sedan juli 2000231 inlägg

Nu har du ju redan köpt en kamera, men jag vill ändå tipsa om Olympus 720 SW. Den går att fota under vatten med och verkar himla trevlig.

Spana in den här recensionen:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=444&a=267608

Jag är själv sugen på att köpa denna som komplement till min DSLR.

anbj skrev:

Nu har du ju redan köpt en kamera, men jag vill ändå tipsa om Olympus 720 SW. Den går att fota under vatten med och verkar himla trevlig.

Spana in den här recensionen:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=444&a=267608

Jag är själv sugen på att köpa denna som komplement till min DSLR.

Häftigt! Jag har en bra kamera till salu också, en Canon A95, det är en kamera för dom som vill ha lite mer finesser och kunna vara kreativ, men är ju samtidigt enkel och bra.

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Har planer på att köpa mig en digitalkamera och har tittat på A620 men vill ha lite åsikter.

För er som har den, hur känns den i storlek. Är den lätt att gå runt och ha i fickan?

Vad ser ni mer för fördelar respektiva nackdelar med kameran?

Det är ingen kamera man gärna har i fickan, men det går ju... fast helst i väska... du får kolla på den IRL, det är alltid bra...

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

DavidB skrev:

Har planer på att köpa mig en digitalkamera och har tittat på A620 men vill ha lite åsikter.

För er som har den, hur känns den i storlek. Är den lätt att gå runt och ha i fickan?

Vad ser ni mer för fördelar respektiva nackdelar med kameran?

Lite jobbig att ha i fickan är den kanske men jag vet inte riktigt. Har bara haft den i fickan när jag har haft min tunna vårjacka och den är ju inte specielt "stadig", tror det går ganska bra med någon lite tjockare jacka.
Fördelar med kameran är väl att den har i stort sett allt man kan önska sig (från en kompaktkamera) och det är väl ingen slump precis att den får toppbetyg i recentioner. Dom enda negativa jag har att säga är väl att man måste använda displayen när man fotar (drar batterier och kan vara svårt att se beroende på ljus) för "kikhålet" (minns inte vad det kallas) ser man bara rakt igenom, ibland så hänger sig inställningarna med slutare och bländare så man måste starta om kameran (kan dock vara nåt med min kamera bara). Annars tror jag inte det är nåt. Det är bra mycket mer + än - iaf och jag rekomenderar den varmt. :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)