Den 25 mars bär det av med flyg via Paris till Istanbul, Turkiet. Väl där blir det några dar turistande innan det som vi verkligen åker ner för inträffar – en tre minuter och 45 sekunder total solförmörkelse! Denna inträffar den 29 mars och då kommer vi att befinna oss på centrallinjen.
Utöver de nästan fyra minuter som totalen är förmörkas/förljusas solen under flera timmar innan och efter (för er som inte vet ;)).
Det hela ska bli j-----t spännande då detta kommer bli min första totala solförmörkelse. Innan har jag bara beskådat de solförmörkelserna 1999, 2003 och 2005 från Sverige och ingen av dessa har varit totala. Nästa totala solförmörkelse som kommer att kunna ses från Sverige kommer att inträffa 2126.
Är det någon mer som kommer att åka utomlands för att se den totala solförmörkelsen?
Jorden e platt och universums mittpunkt.
Solförmörkelser finns inte på riktigt.
Den är iscensatt av CIA, rymdvarelser, Magnus Härenstam, Hollywood i samarbete med Turkish Air :OO
Duu.... glöm inte kameran, vill vi ha bildbevis!!! ;) ...skojja bara, det vore coolt å se några foton jomenvisst!
Om jag orkar köpa en kamera så blir det nog några bilder, men jag kommer inte att satsa på det sådär jätte mycket. Bättre att uppleva det som bäst fär stunden.
Mad Monkey skrev:
Jorden e platt och universums mittpunkt.
Solförmörkelser finns inte på riktigt.
Den är iscensatt av CIA, rymdvarelser, Magnus Härenstam, Hollywood i samarbete med Turkish Air :OO
Självklart, jag hörde att Persson var inblandad också, men vad går man inte på här i livet för att få lite roligt ;)?
Du får hoppas på bra väder, lite antiklimax om det är mulet. :p
var i england 1999 och såg den totala där, eller rättare sagt upplevde. det var helt mulet och man såg aldrig solen direkt. men det spelade mindre roll, det var en ofantligt häftig händelse ändå! destuom var det helikoptrar/flygplan över molnen som filmade allt och visade på storbildskärm. Men det bästa var ändå upplevelsen, hur det blev mörkt mitt på dagen och framför allt hur snabbt det blev just igen!
funderar fortfarande på att åka ner till turkiet, har inte bestämmt mig ännu.
var i england 1999 och såg den totala där, eller rättare sagt upplevde. det var helt mulet och man såg aldrig solen direkt. men det spelade mindre roll, det var en ofantligt häftig händelse ändå! destuom var det helikoptrar/flygplan över molnen som filmade allt och visade på storbildskärm. Men det bästa var ändå upplevelsen, hur det blev mörkt mitt på dagen och framför allt hur snabbt det blev just igen!
funderar fortfarande på att åka ner till turkiet, har inte bestämmt mig ännu.
Så klart du ska åka, Turkiet är jo så nära. Själv känner jag ~25 personer som ska åka ner. det är den här och den i Kina 2009 som man ska satsa på. Den 2009 är på ~7 minuter, det är grejer det. Men ~4 minuter är inte fel det heller.
Så klart du ska åka, Turkiet är jo så nära. Själv känner jag ~25 personer som ska åka ner. det är den här och den i Kina 2009 som man ska satsa på. Den 2009 är på ~7 minuter, det är grejer det. Men ~4 minuter är inte fel det heller.
vet du något gäng/organisation som åker från göteborg? då jag inte är ute i så väldigt god tid hade det varit trevligt att haka på några andra... är sugen på att åka!
Nu börjar det närma sig. Såg ett diagram, som var mer svårtolkat än kvantteorin, om risken för "dåligt väder". Om vi förstod det hela rätt låg det på 60 procents risk för moln. Om det betydde helmulet eller "bara" moln framgick inte. För bästa stället i Libyen gällde 45%.
Men som vi alla vet kommer det vara soligt och fint den 29 mars :) :h
idag el. imorgon kommer jag köpa den kamera jag kommer ha med så förhoppningsvis blir det några bilder, dock kommer detta inte vara mitt huvudmål då personer jag känner som är bättre fotografer kommer ha med sig bättre utrustning vilket gör att de får stå för de proffsiga bilderna.
Då var det nästan bara en vecka kvar innan det är dags och på lördag mogron bar det av ner till Turkiet. Känns rätt bra såhär nu då det mesta är fixat och klart och om jag känner mig rätt kommer jag fixa det som inte är klart under fredagen och lördagen ;).
Dock har jag hela natten till lördagen på mig då det inte är någon idé att gå och lägga sig då vi åker ut till Arlanda vid halv femtiden på morgonen. Förhoppningsvis får man sova en del på resan ner.
Japp då var det mindre än 12 timmar till planet lyfter från ARN. Har lekt lite med kameran i veckan och har kommit in i den rätt bra. Dock återstår det lite träning på visa funktioner innan man förstår de, men i det stora hela kan jag den.
hopparn skrev:
Det kommer det juh inte.... solen kommer ju inte ens att vara skymd av moln, den kommer ju t o m att försvinna i 4 minuter... :moose
Men om det inte är soligt så kan den jo inte bli förmörkad ;).
Grymt! Kommer ihåg när det var delvis solförmörkelse här för fem år sedan eller så, då var det också konstigt ljus. Det där lär ha varit något extra du, men jag fattade inte det där med "diamant", är det nåt reflexfenomen?
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e