webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotograferingur Fotografering

945 svar · 86 375 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den?

/red: glömde ju länken förut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777
det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Ingen som har någon uppfattning? Någon som har en S2'a då? Det är ju nästan samma kamera.
Har hittat mer info på DP Review
http://www.dpreview.com/news/0602/06022111canons3is.asp

Jag hoppas att den är lite snabbare och pålitligare än min A95'a som jag har nu.

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

Jag köpte en S2 i somras och är mycket belåten med den. Har en Panasonic motsvarande men med bara 2 megapixel tidigare, funderade på en ny "uppgraderad" sådan eftersom den har fantastisk sökarbild (jag använder inte display), betydligt bättre än S2:an. Det som vägde över för Canon var teletillsatsen, köpte en sådan nyligen men har inte hunnit prova "på riktigt" än, det lilla jag provat lovar gott. Köpte även en närbildslins, men tog en pirat där.

Jag har inte provat videofunktionen förrän helt nyligen, och det var en överraskning. Det blev jäkligt bra helt enkelt.

För mig är det en "dröm-allroundare", lätt att släpa med jämfört med en spegelreflex, och betydligt lägre pris för alla möjligheter den ger. Mycket nöjd som sagt.

aha... det låter ju lovande ja. S2'an har ju också Digic II, tycker du den är snabb, alltså att den går igång snabbt när man slår på den och att den tar bilder fort, zoomar fort?

Är den bra i dåligt ljus också, jag menar AF, min AF på A95'an funkar lite sisådär vid dåligt ljus, ibland kan man hålla på och försöka fokusera i evigheter utan att den hittar, jobbigt!

Nämen S3'an verkar kanon! Zoomar ju helt otroligt, man kunde önska sig lite bättre vidvinkel än 36 mm kanske, men det får man väl stå ut med, lite bättre än 38 som jag har nu iaf. Gillar man video är den där ju dessutom extra bra att filma med, det finns en särskild knapp för det så man slipper ändra, sedan kan man zooma medans man filmar och man kan även ta stillbild medans man filmar. Verkar finfint!

Jag gillar den där vridbara displayen, det är helt underbart!

Någon som vet om Canons "Image Stabilizer" fungerar bra?

AF i dåligt ljus, jodå, jag var ute en kväll och plåtade en lysmask. När jag tryckte lätt på avtryckaren tändes en lampa som lyste rakt på lysmasken medan den fokuserade. Och det fungerade utmärkt.

Den går igång hyfsat snabbt, min gamla Canon FP (analog sextiotalsmodell) var snabbare men det är ju en annan sak ;) Zoomen går att köra både snabbt och långsamt, sitter i fingret efter ett tag.

Vidvinkel är ingenting för mig, fjärilarna gillar inte uppvaktningen om man säger och än mindre fåglarna. Och hunden blir nyfiken och slickar på objektivet om man kommer så nära, inte bra. Men liksom det finns en teleconverter finns det en vidvinkeld:o, den har jag inte provat men den är säkert inte sämre än teleglasbiten.

S2:an har också särskild videoknapp och möjlighet att fotografera under tiden, men så avancerade övningar har jag inte hunnit med ännu... ;)

Bildstabiliseringen funkar nog ganska bra, jag har tagit bilder i dåligt ljus med långa slutartider på fri hand, och det har blivit fler användbara bilder än normalt så att säga. Men den ersätter ju inte ett stativ.

Okej... nä det låter ju underbart det där. Tack för infon.

Konverterarna är ju lite dyra, kanske man inte har nån vidare lust att köpa. Ska man hålla på så kan man lika gärna köpa en systemkamera tycker jag :) Men visst är det bra att möjligheten finns iofs.

Vidvinkel, jag menade inte makro. Alltså när man står vid en stor byggnad och kanske inte kan backa mer, då vill man ha med hela och då är det bra om det är lite mer vidvinkel, jag tycker man oftast kör ozoomat liksom.

Men... zoom då. Det du skrev om att zoomen gick att köra BÅDE snabbt och långsamt, det låter ju fint det! Saknar jag på min, där är det fasta steg dessutom, irriterande.

Stativ använder jag ofta ja, men det är inte alltid man har det med sig eller kan lägga upp kameran nånstans (då är 2 sekunders timern kanon). Så det är ju bra om stabilisern hjälper lite iaf. Har läst att deras inte ska påverka bildkvalitetén.

Nä, jag väntar nu på att den ska komma till några recensenter så man kan läsa om den är värd att beställa, vilket jag inte tvekar på iofs, men ändå.

Det bästa är som sagt att den inte är så dyr heller, och den här S3'an är ju inte silverfärgad längre, gillar inte den färgen, den här är ju i "gunmetal", riktig läcker, och kameran är ju så snygg för övrigt så man får ju nästan känslor för den :)
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/10381/202156.jpg

Jo, jag är med på att det var vidvinkel du menar. Vad jag försökte säga litet omständigt var att jag håller i regel till i teleområdet, med full tele kan jag ta närbilder på en fjäril på någon meters håll, om jag hade vidvinkel fick jag ha den på frontlinsen eller närapå inne i kameran för samma bild ;) Även hundfotografering blir mycket lättare med tele, man kan hålla sig på avstånd och påkallar inte jyckens (oönskade) intresse lika lätt som om man måste vara nära. Egentlig makro är ju i skala 1:1 eller större, och det går nog inte att få till med den kameran.

Japp, zoomen går att köra riktigt långsamt och riktigt fort, det är en vanesak att få till det men man får snabbt in känslan om man plåtar en del. För mig har det blivit en bra bit över tvåtusen bilder sedan juni i fjol.

S2:an recenserades i Digitalfoto för ett par nummer sedan, du hittar den säkert på biblioteket. S3 har jag inte sett någonting om än.

Javisst, om man ska ta kort på t ex fåglar som jag tänker börja göra nu, då är ju tele ett krav i stort sett.

Jag har tagit över sextusen bilder med min A95'a så den är väl inkörd nu. Frågan är bara vad jag ska sälja den för, svårt å sälja sånt där. Lär väl inte få mer än 1000-1500 eller så.

Håller just nu på och läser om S2'an :) den verkar vara bra. Finns ju många sådana där egentligen, Nikon Coolpix 8800 och Panasonic Z5, Z7 som har Leica optik! Men men, jag håller mig till Canon jag :)

Ja, kan nå´n kan Canon, som de annonserade när jag jobbade i fotoaffär på 60-talet. Bra val! Men Panasonicen är mycket bra den också.

Lycka till med din nya Canon!

hmm... ja, precis, men jag tycker det känns lite dumt med Panasonic och kameror :) vet att det låter löjligt, men men... :)

Tack tack! Ska man bara stå ut tills den kommer i maj :)

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

Läste lite om S3:an nu.

Filminspelning max 1Gb eller 60 minuter. Hur har dom tänkt sig det? Min kamera är iofs gammal men jag kan ta max 50 bilder innan batteriet tar slut. Hur skall man lyckas spela in en film på en timma utan att kameran börjar lida av batteri-döden?

Lord Pingu skrev:

Läste lite om S3:an nu.

Filminspelning max 1Gb eller 60 minuter. Hur har dom tänkt sig det? Min kamera är iofs gammal men jag kan ta max 50 bilder innan batteriet tar slut. Hur skall man lyckas spela in en film på en timma utan att kameran börjar lida av batteri-döden?

Det finns en batterieliminator som tillbehör... ;)
Hur länge batterierna räcker vid filmning vete katten, har aldrig provat, men S2:an har mycket bra livslängd på batterierna. Det blir mycket plåtat med en omgång eller en laddning. Jag använder bara den "riktiga" sökaren, kör man med display påverkar det naturligtvis batteriåtgången.

Precis. Nätadapter är ett högst intressant tillval eftersom jag funderar på att rigga upp kameran och låta den plåta byn med 1 sek intervall under ett helt dygn och sedan sätta ihop det till en film! :)

Men iaf, det var ett litet sidospår, det jag tänkte komma till var att displayen drar ju en väldans massa batteri, det är fördelen med S-serien att den har bättre optisk sökare. Man kan dessutom justera ljusnivån på displayen, bra för mig som är displaytittare :)

Jag undrar när kameran släpps till recensenter!? Dom brukar väl få produkterna lite tidigare. T ex DPReview, tänkte nästan skriva och fråga det men det stod klart att tydligt att dom inte vill ha sådana frågor :)

Det stod ett häftigt slagord om Canons Image Stabilizer:

Images shaken not blurred :) källa

Har ingen aning om när man kan vänta sig recensioner. Det får räcka med kamera ett tag för mig, det blir så dyrt att läsa för mycket... ;)

Det där "Images shaken not blurred" var bra! Hehe.

hehe... ja man ska inte läsa fööör mycket :) nä jag är faktiskt ganska bra på att tygla mig, men jag har funderat på en ny ett tag nu, det här kom liksom ganska lagom, mitt i våren kommer den ju också! :) ...perfekt å fota fåglar sedan :)

du får nöja dig med din S2'a så länge, den duger nog! :) jag läste igår om fullformats sensorer, det verkar som EOS5'an har det lite svårt att slå riktigt. Annars vore ju en sådan drömmen. Om man nu vill ha systemkamera vill säga...

Hade jag varit 20-30 år yngre med orken i behåll och haft gott om pengar hade det nog blivit en systemkamera. Nu får det duga med S2:an, det finns tillfällen när den inte räcker till det jag vill men de är inte tillräckligt många för att motivera byte till systemkamera. Och egentligen är det ju så att jag aldrig någonsin tidigare haft sådana möjligheter som nu, med bra kamera och färglab i vardagsrummet.

Men visst, när allt utvecklas blir man ju sugen. "En prioriteringsfråga" som min jobbarkompis sade när han sågade av sängen för att få plats med ännu ett stort akvarium.

åsaboe skrev:

Hade jag varit 20-30 år yngre med orken i behåll och haft gott om pengar hade det nog blivit en systemkamera. Nu får det duga med S2:an, det finns tillfällen när den inte räcker till det jag vill men de är inte tillräckligt många för att motivera byte till systemkamera. Och egentligen är det ju så att jag aldrig någonsin tidigare haft sådana möjligheter som nu, med bra kamera och färglab i vardagsrummet.

Precis. Nä jag skulle också vilja ha en systemkamera, om man nu hade råd att lyxa till det med en kamera till de där stora fotorundorna :) Men om jag fick välja EN kamera att ha, blir det såklart en allround eftersom jag vill kunna ta den med mig bara sådär liksom. Då skulle det nog bli S3'an. Den är väl lite stor för att ta med sig på fest och sådär iofs, min A95'a går ju ner i fickan, även om det blir lite stort där :) men men... som allround så verkar ju S3'an finfin, tänk att alltid ha ett objektiv som motsvarar 36 mm - 432 mm med dig! Det är ju canon det :e

åsaboe skrev:

Men visst, när allt utvecklas blir man ju sugen. "En prioriteringsfråga" som min jobbarkompis sade när han sågade av sängen för att få plats med ännu ett stort akvarium.

:birp ...jadu... som sagt, det är prioritering :) ...jag kapade mitt skrivbord en meter förut för att få plats med en stor TV :)

Jag önskar man kunde förstå den här korta recensionen:

Opinion
cok ozellikli bir fotograf makinesi canon cok erken cikardi.

Problems
6.0 milyon pixel az 7.0 olsaydi lcd pixel dusuk bu modelini siyah renk uymamis 12x yerine 15 x daha iyi olurdu

Jag kan inte ens gissa vad det är för språk!?

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinion_text.asp?prodkey=canon_s3is&opinion=30744

Nämenvisst... jag blev just erbjuden en Canon EOS 10D för fyra lax! Hmmm... bra erbjudande, men men... jag lånade en sådan förut:

http://dannesholk.se/page/photo/Prylar/slides/Glugg.html

väldigt bra, men då är det där med storleken :)

Ingen som bor nära mig eller i Sthlm som har en Canon Powershot S2 så jag kan få komma och prova den :) (jaja, ska kolla i butiker annars då)

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
136 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)