Meddelande

Minska
No announcement yet.

Kan det straffa sig att ha två liknande subdomäner (SEO)?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan det straffa sig att ha två liknande subdomäner (SEO)?

    Funderar på att skaffa två subdomäner som är lika varandra book.xxx.com och books.xxx.com till samma sida. Kommer google straffa en för duplicerat innehåll eller kan det vara till en nackdel på annat sätt?

    Anledningen är att de flesta söker på book men books är mer naturligt så därför skulle jag vilja täcka dem båda.
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

    Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

  • #2
    Nu är ju sökmotorernas vägar outgrundliga. Ingen vet egentligen vad dom har för kriterier.

    Men förutom några rykten (som aldrig bekräftats) så har jag aldrig hört att det skulle vara en nackdel med flera domäner eller subdomäner till samma innehåll. Jag har t.ex. en kund med ett så konstigt företagsnamn att han måste ha sju olika domäner till samma webbplats för att folk ska hitta honom. Och kolla in Claes Ohlson. Du kan i princip stava deras adress hur du vill och hamnar rätt i alla fall eftersom dom köpt upp domäner med alla möjliga varianter av stavningen.

    Och varken min kund eller Claes Ohlson har blivit avstängda av någon sökmotor.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Precis som Danne V säger så är det mycket spekulationer kring seo etc. Jag vill bara påpeka skillnaden mellan en domän forward och duplicate content. Clas Ohlson har flera domäner till samma site, men då redirectas användaren till den rätta domänen, ingen duplicate alltså. Två olika subdomäner med samma content är en annan sak. Men som sagt, mycket är spekulationer.

      Kommentera


      • #4
        Den mer relevanta frågan är väl annars om det är någon poäng med att ha två så snarlika domäner. Google kör ju aliasering (eller vad nu mekanismen heter) på närliggande termer. Om du söker efter xyz books så hittas även sidor som innehåller xyz book. Jag har svårt att tro att du skulle få sämre rank för book om du kör med bara books som subdomän.
        Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
        Internklippning:
        1) Snaggning av fångar.
        2) Klippning frisörer emellan.

        Kommentera


        • #5
          Ja det kommer straffa sig om innehållet på subdomänerna är samma. Det blir duplicate. Använd canonical om du måste använda lösningen... Vad subdomänerna heter spelar dock ingen roll alls. Idag ser Google subomäner som en del av huvudsajten...
          roliga filmer, boka hotell, konferens, bilder, Spa

          Kommentera

          Working...
          X