Meddelande

Minska
No announcement yet.

Råd inför jobbsök

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd inför jobbsök

    Hej!

    Jag planerar att söka jobb som junior webbutvecklare och har lite fundering som någon med insikt gärna får svara på.

    - Vilken typ av arbetsuppgifter får en junior webbutvecklare generellt ansvara
    för?
    - Vilka egenskaper tror ni en rekryterare framförallt vill se hos en kandidat?


    Tack på förhand

  • #2
    Hej och välkommen till wF

    Beror helt på storleken på byrån du söker jobb på.
    Självständighet, dvs. kunna läsa ut vad kunden önskar och snabbt få fram ett förslag.

    Mycket lättare att diskutera vägval om har en riktning utstakat!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      Är det en tjänst "inhouse" (sitter du på ett företag och utvecklar deras tjänster/produkter) eller är det på en byrå eller liknande?

      Vad jobbar de med för CMS och tekniska plattformar?

      Hur många anställda?

      Vad har de för företagskultur?
      Johan Norberg, webbutvecklare.

      @GitHub

      Läs min blogg

      Kommentera


      • #4
        Just nu tittar jag både på byråer och inhouse tjänster. Jag undrade framförallt vad man i grova drag kan tänkas arbeta med som junior webbutvecklare.

        Om det är svårt att säga generellt, vad är den största skillnaden att arbeta som junior på stort eller litet företag?

        Är det vanligt att man som junior arbetar både med front end och back end eller mer fokuserat på en av dem?

        Kommentera


        • #5
          Vad är "junior"? I min värld existerar inte det. Antingen så är man webbutvecklare eller så är man det inte. Utöver själva webbutvecklingen dyker, åtminstone i mitt jobb, uppgifter som design och layout upp. Dessutom är jag IT-ansvarig. Brakar nätverket är det mitt problem. Iom att jag jobbar "inhouse" så antar jag att detta inte är allt för ovanligt på ett mindre företag.
          Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

          Kommentera


          • #6
            prplxr skrev: Visa inlägg
            Vad är "junior"? I min värld existerar inte det. Antingen så är man webbutvecklare eller så är man det inte. Utöver själva webbutvecklingen dyker, åtminstone i mitt jobb, uppgifter som design och layout upp. Dessutom är jag IT-ansvarig. Brakar nätverket är det mitt problem. Iom att jag jobbar "inhouse" så antar jag att detta inte är allt för ovanligt på ett mindre företag.
            Det finns ju absolut rollen junior utvecklare och senior utvecklare. Junior innebär lägre lön och är en instegsroll. Seniora positioner innebär ofta projektledarroller. I dagsläget har ju den rollen även inneburit saker som scrummaster osv.

            Till trådskaparen
            Tänk inte så mkt på vad du ska svara på, tänk mer på vad du vet att du kan, och hur du kan bidra. Var säker på dina kunskaper och framhäv dem. Det vill dem se... Visst kan de sätta dig på pottan om de vill med en klurig fråga, men det kommer dem inte göra, det viktiga är att du ser ut som om du vill, har kunskapen generellt, och är villig att ta för dig.

            En sak som imponerar på rektyterare, och jag har varit på många intervjuer (framgångsrika) med sådana, är att att proaktivt svara på frågor. Om de frågar om vilket ramverk som är bäst för att bygga ehandelsplatformar, så säger du ett par, sen säger du att du egentligen inte tycker det är rätt väg att gå och att frågan är felformulerad, det är inte säkert att det är fördelaktigt med ett ramverk i samband med bra cms system osv.. bla bla bla. Men du förstår konceptet. Tala om för dem hur det är, låt inte dem styra utfallet.
            Last edited by walter groupius; 2013-03-22, 16:07.
            roliga filmer, boka hotell, konferens, bilder, Spa

            Kommentera


            • #7
              walter groupius skrev: Visa inlägg

              En sak som imponerar på rektyterare, och jag har varit på många intervjuer (framgångsrika) med sådana, är att att proaktivt svara på frågor. Om de frågar om vilket ramverk som är bäst för att bygga ehandelsplatformar, så säger du ett par, sen säger du att du egentligen inte tycker det är rätt väg att gå och att frågan är felformulerad, det är inte säkert att det är fördelaktigt med ett ramverk i samband med bra cms system osv.. bla bla bla. Men du förstår konceptet. Tala om för dem hur det är, låt inte dem styra utfallet.
              Påminner mig om när jag fick frågan vilket cms jag tyckte var bäst. Rabblade upp de 3 största och jämförde de med varandra och förklarade när det ena kan vara bättre eller sämre än det andra. Ingen ensam vinnare utan beror på behov etc etc. Var ett uppskattat svar.
              http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

              Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

              Kommentera

              Working...
              X