Meddelande

Minska
No announcement yet.

Skapa en mejllista

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skapa en mejllista

    Styrelsen i min BRF vill kunna mejla till alla medlemmar om/när det dyker upp viktiga nyheter på hemsidan. I MS-outlook kan man lägga upp grupper, men då visas samtliga mottagare och det vill man inte eftersom alla inte vill lämna ut sina mejladresser. Ett jättejobb om detta ska göras det manuellt en och en eller i mindre grupper.

    Jag funderar på att skapa en funktion för detta på hemsidan (på styrelsens skyddade sida) men jag har ingen susning om hur man gör. Inga mottagare ska redovisas i mejlet. Borde kunna lösas med en enkel PHP snurra där alla adresserna finns i en array.

    Hemsidan är gjord i HTML5, CSS och PHP, använder ingen databas. Jättetacksam för tips.
    Mvh

  • #2
    Kan inte outlook skicka mailen med adressaterna som BCC?

    Alltså, valmöjligheten "BCC" (Blind Carbon Copy) betyder att mailen skickas till mottagarnas e-postservrar som vanligt. Men när mailen landat på rätt mailkonto så raderar servern alla BCC-adresser.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Om man sänder till "hemlig kopia" syns väl inte den adressaten!
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

      Kommentera


      • #4
        Danne V skrev: Visa inlägg
        Kan inte outlook skicka mailen med adressaterna som BCC?

        Alltså, valmöjligheten "BCC" (Blind Carbon Copy) betyder att mailen skickas till mottagarnas e-postservrar som vanligt. Men när mailen landat på rätt mailkonto så raderar servern alla BCC-adresser.
        Lasp skrev: Visa inlägg
        Om man sänder till "hemlig kopia" syns väl inte den adressaten!
        Har alla mejlprogram den funktionen? Jag vet ju inte vad folk använder för program. Själv vill jag absolut inte ta på mig jobbet. Jag tycker att "gänget" lägger på mig mer och småärenden som jag är för dum att tacka nej till. Som det är nu så är jag kassaförvaltare, ansvarig för byggfrågor och underhåller hemsidan. Det är för mycket men lite rolig programmerar jobb kan jag ju ta på mig om det inte är alltför komplicerat.

        Svaren från er båda är ju en möjlig lösning så klart.
        Mvh

        Kommentera


        • #5
          kluringen skrev: Visa inlägg
          Har alla mejlprogram den funktionen?
          Kan givetvis inte vara 100% säker. Men det skulle förvåna mig ganska ordentligt om vare sig mailprogram (klienter som t.ex. Outlook) eller webbaserade mailprogram (som t.ex. Gmail, hotmail osv) skulle sakna det.

          Är man ensam om att skicka ut meddelanden så är det ganska enkelt. Man sparar ett mail som "draft" (vet inte vad det kan kallas på svenska) med alla adresser som BCC och använder det som mall för alla utskick.

          Är det däremot flera som ska ut mail till folk så är däremot risken stor att någon av dom inte fattar hur man gör och skickar ut meddelanden där samtliga mottagare är synliga för varandra.

          (Detta är förresten inte bara ett integritetsproblem för folk som inte vill lämna ut sina adresser hur som helst. Det är också så att öppna e-postadresser är tacksam föda för s.k. "mail harvesters", alltså en slags virus/trojan som folk har i sina datorer letar efter e-postadresser som skickas vidare till olika spammare.)

          Om jag var du skulle jag kolla på olika CMS eller forummjukvara (typ simpleforums) och använda det istället för en hemmagjord, vanlig webbplats. Med de allra flesta kan administratörer lägga upp nyheter där ett mail automatiskt skickas till alla medlemmar. Kolla in t.ex. http://www.opensourcecms.com/ och se vad som finns. Det kanske betyder en del jobb för dig att installera och fixa, men kommer att underlätta i det långa loppet.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Kommentera


          • #6
            Outlook klarar absolut att skicka till många samtidigt med BCC som Danne säger. Jag själv har börjat använda Mailchimp. Väldigt trevligt för massutskick med statistik på vilka som öppnat och vilka som följt länkar i mailen!

            http://mailchimp.com/

            För övrigt, Danne, draft heter utkast på svenska. ;-)
            Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

            Kommentera


            • #7
              prplxr skrev: Visa inlägg
              För övrigt, Danne, draft heter utkast på svenska. ;-)
              Tack. Seniliteten tilltar......
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera

              Working...
              X