Meddelande

Minska
No announcement yet.

Kontrollera vilket tal som matas in

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontrollera vilket tal som matas in

    Någon som känner till ett fiffigt script som skulle kunna kontrollera så att det inmatade talet i ett formulärsfält inte är högre än ett fördefinierat tal?

    T ex. om det fördefinierade talet för ett visst formulärsfält är 10 får användaren inte mata in ett tal högre än 10. Då ska en popup tala om att det inmatade talet är för högt.

    Lösning?

  • #2
    Det här är en av de allra vanligaste tillämpningarna för JavaScript. Har du ens försökt själv?
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

    Kommentera


    • #3
      Vill absolut inte låta otrevlig är tacksam för hjälpen hittills, men anledningen till att jag använder wF är inte i första hand för att lära mig. Utan för att få en snabb lösning på ett problem. Blir därför lite irriterad när svaren mest i första hand handlar om att jag inte kan och ska lära mig själv. Vill inte gärna behöva söka upp något nytt forum för detta ändamål. Men måste nog göra det om inte denna trend med pikar, bannor etc. slutar. Förstår som sagt varför ni gör det. Men är inte intresserad av något annat än snabba lösningar. Tack.

      Kommentera


      • #4
        Woah! Lugn i stormen! Hade du bara sagt "jag vill inte lära mig" så hade allt varit frid och fröjd!
        De flesta är här för att lära sig programmera och få hjälp _på traven_, inte bara kopiera kod.

        HTML-kod:
        <input type="text" onchange="if(this.value > 10 || isNaN(this.value)) {alert('För högt eller ej ett nummer!')};" />
        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

        Kommentera


        • #5
          Förstår det Som sagt vill inte verka otrevlig men ibland är det lätt att uppfattas så om man är ärlig har jag upptäckt. Men är oerhört tacksam för all hjälp. Tycker nog att jag lär mig lite ändå även om jag kan hålla med om att det nog skulle vara bra mycket bättre att sitta och slita håret ett tag Någon dag ska jag bli lika duktig som dig prplxr (fast då behöver jag nog ändra inlärningssätt haha).

          Kommentera


          • #6
            Kolla på validate.js.

            http://rickharrison.github.io/validate.js/
            Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
            Internklippning:
            1) Snaggning av fångar.
            2) Klippning frisörer emellan.

            Kommentera


            • #7
              <input type="text" name="test" value="0" onchange="if(this.value > 10 || isNaN(this.value)) {alert("För högt eller ej ett nummer!")};">

              Fungerar inte. Ingen popup kommer fram.

              Kommentera


              • #8
                för du avslutar onchange " tecken vid alert ":

                [kod]<input type="text" name="test" value="0" onchange="if(this.value > 10 || isNaN(this.value)) {alert('För högt eller ej ett nummer!')};">[/kod]
                "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                Kommentera

                Working...
                X