Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hämta annonser från andra sidor typ Hemnet

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hämta annonser från andra sidor typ Hemnet

    Hej

    Jag har en ideé liknande hemnet där jag tänkt skapa en sida som hämtar annonser och sammanställer...

    Jag sitter och funderar på just hur man ska bygga upp själva hämtandet?

    Ska man använda Rexular Expression för att hämta ut rätt innehåll från sidorna och sedan spara all information i en databas? Hur håller man databasen aktuell m.m.

    Helt färsk tanke det så jag har inte en aning än hur det ska lösas? Är det någon som vet hur exempelvis hemnet fungerar??

    Mvh
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

  • #2
    Frågan är om du få ta innehåll från hemnet, men om du nu få det så spara ner och lägg in data på när innehållet kom in, sen få du väl bygga logik som kollar om annonsen är x antal dagar gammal, avslutad eller borttagen(?) och schemalägg den eller bygg en sida som inte vem som helst kommer åt och besök den varje dag eller något som rensar bort gammal data, eller så visar du inte bara gammal data.
    "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

    Kommentera


    • #3
      De flesta stora moderna hemsidor handhar webservices för extern visning av data. Helt klart enklast.
      Jag får ont i huvudet bara jag tänker på att försöka läsa in htmlsidor, och med regex försöka få ut informationen och spara ner i egen databas. Om det ens är lagligt?! Kom ihåg att ange källan isf.

      Kommentera


      • #4
        Huvudvärk är ju inte alls bra

        Tanken var inte att ta från hemnet utan att bygga en sida som sammanställer annonser inom en anna bransch..
        Hur funkar dte med hemnet då, är det lagligt för dom att hämta annaonser hos alla mäklare??

        Och, jag kan nog få ihop något som stämmer och uppdaterar annonserna men jämna intervall, typ nattlig körning..

        Hur menar du att man använder webservices? och använder på hemsidan??

        Min tanke var precis vad som hade skapat huvudvärk!

        Hur ska själva förfarande vara för att hämta infon då??
        "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

        Kommentera


        • #5
          Det är mäklarna som betalar hemnet för att synas där skulle jag gissa.

          Att köra mot en Webservice med Klassisk ASP "går" men trust me its a hell! Kolla först att de har något sätt för dig att hämta information (lagligt) de kanske har andra möjligheter som XML eller JSON. Men att göra en tjänst att hämta data är inte optimalt att göra det i Klassisk ASP.
          "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

          Kommentera


          • #6
            ASP.net då?

            Jag måste väll ta tag i det och börja använda mig av det .net istället.. Saken är den att traditionell asp kan man hyfsat och så lite som man sitter med det så har det inte kännts som någon ideé att börja med .net.. Men men..

            Dax att leta upp några webbkurser och en fet bok...
            Några tips?
            "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

            Kommentera

            Working...
            X